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액팅 게임(Acting Games)을 통한 배우의 상상력 개발에 관한 연구

Title
액팅 게임(Acting Games)을 통한 배우의 상상력 개발에 관한 연구
Other Titles
A Study on the development of an actor's imagination through acting games
Author
노은미
Alternative Author(s)
Noh, Eun-Mi
Advisor(s)
신일수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 액팅 게임(Acting Games)이 배우 연기 훈련에 필수적인 요소인 상상력 개발에 어떠한 도움을 주는지 규명하고 그 구체적인 게임들을 제시하는데 목적이 있다. 하지만 본 연구는 여러 학술 논문과 서적을 이용한 이론적 접근이므로 실제 훈련 적용에 있어 한계성을 갖는다. 상상력은 어떤 대상에 대한 개인적인 관심에 의해 나타나는 정신 현상이다. 대체로 상상력이라고 하면 외부 자극과 상관없이 인간 두뇌의 독자적 작용에 의해서 생겨나는 것이라고 믿고 있다. 하지만 후셀(E. Husserl)은 인간의 모든 의식이 외부 지향적이고, 어떤 대상과 관계가 있다고 말한다. 뿐만 아니라 바슐라르(Gaston Bachelard)에 의하면 상상력은 외적 자극, 즉 대상이라고 하는 구체적인 물질적 현존에 대한 개개인의 관심에 의해 나타나게 되는 상상 현상이라고 한다. 즉 상상력은 인간의 귀한 잠재능력 중 하나로서 새로운 것을 만들어 내는 원동력이 될 수 있는 것이다. 상상력의 가치는 인간 정신활동의 결과물인 이미지 창출에 있다. 이미지란 어떤 대상을 감각적으로 재현해낸 것으로, 이러한 형상화 작용은 배우가 역할을 창조하는데 허구의 존재에 대한 생생함과 구체적 형태를 만들게 도와준다. 이미지 창출에 도움이 되는 수단으로 게임이 있다. 게임의 근본 성질인 재미는 참여자를 그 과정에 몰입하게 하고, 이를 통해 집중력이 발달된다. 또한 집중력은 이미지의 연상효과를 높여줌으로써 상상력의 발달을 가져온다. 즉 게임이 상상력 발달에 효과적인 방법임을 알 수 있다. 액팅 게임은 배우의 상상력을 전제로 한 게임 양식으로서 배우 훈련법 중 하나이다. 배우 훈련에 있어 액팅 게임의 구체적인 효과는 크게 정신적 장애와 신체적 장애의 제거로 볼 수 있다. 정신적 장애 제거는 배우가 역할에 집중하도록 해주며, 신체적 장애 제거는 배우의 내부 자극을 행동의 동기 획득이나 신체적 표현으로 이을 수 있게 해준다. 본 연구자는 두 가지 효과를 위해 액팅 게임의 훈련 방법을 정신적 자극, 신체적 자극 그리고 즉흥연기를 이용한 방법으로 나누어 연구하였다. 정신적 자극과 신체적 자극은 상상력의 훈련과정이며 즉흥연기는 훈련의 확장으로서 앞의 훈련들이 극에 투영되면 어떤 효과를 주는지 알 수 있게 해준다. 세 가지 훈련을 통해 얻게 되는 효과는 다음과 같다. 첫째, 정신적 자극은 긴장을 제거해주고, 집중력 강화 훈련을 위한 정신적 자극은 역할 재창조 능력을 향상시키며, 감정기억을 위한 정신적 자극은 배역의 형상화 능력을 높여준다. 결국 배우는 집중력과 감정의 기억 훈련들을 통해 이미지 연상과 창출의 과정을 배우게 된다. 둘째, 신체적 자극은 근육 이완을 통해 긴장을 제거해주며, 신체 감각 훈련을 위한 신체적 자극은 오감의 상호활동과 신체 움직임이 시작되는 신체적 충동을 인지시켜준다. 따라서 신체 자극은 신체의 안정을 가져오며, 신체 안정은 상상력과 신체 표현력의 향상을 돕는다. 셋째, 즉흥연기는 대상에 대한 즉각적이고 반사적인 감정반응을 키워줌으로써, 정신적 · 신체적 자극에 대한 훈련 효과의 확인과 상상력의 발전을 가져온다. 또한 즉흥연기가 갖는 특성을 통해서 배우는 순발력, 논리적 사고능력, 대본 해석력을 키우게 된다. 결과적으로 즉흥연기는 배우로 하여금 정신과 신체를 전체적으로 사용하게 함으로써 배우의 창조적 상상력발달에 중요한 몫을 한다. 배우가 정신이나 신체의 장애를 극복하여 자유로운 상태가 되고, 자유로운 이미지의 연상 작용을 통해 상상력을 향상시키는 것은 기본적이며 필수적인 요건이다. 본 논문은 게임이 가지는 특성과 연기가 어떤 상관관계를 갖는지 알아보고, 배우 훈련에 있어 액팅 게임이 상상력 개발에 미치는 유용성에 대해 연구한 것이다.; This study is purposed to identify how acting games help the development of imagination which is an essential factor in acting training for actors and present the specific games. This study has, however, limitations in the application to actual training as it is an approach utilizing various academic theses and literature. Imagination is a mental phenomenon arising from personal interest in certain subjects. Generally, it is believed that imaginations occur from individual actions of human brains independent of external stimuli. But E. Husserl says that all of human consciousness is exterior oriented and related to certain subjects. Not only that, Gaston Bachelard relates that imagination is a phenomenon of thinking that appears by the interest of each individual in external stimuli, i.e., concrete physical existences called subjects. That is, imagination is one of valuable human potentials that can become a motive to make new things. The value of imagination is in the creation of images that are the products of human mental activities. Images are the sensual reproductions of certain subjects and such encapsulating works help actors make the reality out of fictitious beings and concrete forms. There are games as the means to help the creation of images. Excitement, the essential property of games makes participants absorbed in the processes and concentration is developed through it. Also, concentration brings about the development of imagination by enhancing of association effects of images. Therefore, it can be seen that imagination is an effective method for the development of imagination. Acting games are a type of games based on the imagination of actors which is one of the method for actor training. The concrete effects of acting games on actor training can be largely divided into the removal of metal barriers and the removal of physical barriers. The removal of mental barriers allows actors to focus on their roles and the removal of physical barriers allow the internal stimuli of actors to be followed by the acquisition of the motive of actions or physical expressions. This researcher divided the methods of training in acting games into the method using mental stimuli , the method using physical stimuli and the method using spot performances to research for the two effects. Mental stimuli and physical stimuli are the processes of the training of imagination and spot performances are the extension of the training that show what effects are exerted if the foregoing types of training are reflected on dramas. The effects to be obtained through the 3 types of training are as follows. First, mental stimuli remove tensions, the mental stimuli for the training for the strengthening of concentration enhance the ability to recreate roles and the mental stimuli for the remembrance of emotion enhances the ability to encapsulate the casts. Eventually actors become to learn the processes of image associations and creations. Second, Physical stimuli remove tensions through the relaxation of muscles and the physical stimuli for the training of bodily senses give the perceptions of interactions of 5 senses and the physical impulses that initiate physical movements. Therefore, physical stimuli bring about the stabilization of bodies and bodily stabilization helps the enhancement of imagination and bodily expressions. Third, spot performances bring about the identification of the result of the training on mental·physical stimuli and the development of imagination by developing immediate and reflexive emotional responses to subjects. Also, through the characteristics owned by spot performances, actors become to develop instantaneous reactionary abilities, abilities to think logically and the ability to interpret scenarios. Consequently, spot performances play an important role in the development of the creative imagination of actors by making them to use entire minds and bodies. It is a basic and essential requirement for actors to become free through the overcome of the mental or physical barriers and enhance imagination through the free activities to associate images. This thesis examined the correlation between the characteristics owned by the games and performances and researched the usefulness of games in the development of imagination in an actor training.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/150227http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406189
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