389 0

차량 제어 시스템을 위한 Road Bank Angle 추정에 관한 연구

Title
차량 제어 시스템을 위한 Road Bank Angle 추정에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Road Bank Estimation for Vehicle Control System
Author
오용국
Alternative Author(s)
OH, YONG-KUK
Advisor(s)
이형철
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Road bank angle은 차량 제어 시스템과 차량에 장착된 센서의 측정치에 영향을 미친다. 예를 들어, 현가장치의 탄성계수를 능동적으로 제어하는 CDC(Continuous Damping Control) 시스템의 경우 road bank angle은 탄성계수 결정에 영향을 미친다. 그리고 차량의 횡 방향 운동을 제어하는 ESC(Electric Stability Control) 시스템의 경우에는 횡 가속도 센서가 사용되는데, 이때 횡 가속도 센서의 측정치에는 road bank angle로 인한 중력 성분이 포함되어 있다. 따라서 운동에 의한 횡 가속도 성분을 계산하기 위해서는 road bank angle로 인한 부분을 빼주어야 한다. 뿐만 아니라 ESC 시스템의 동작 시점을 결정할 때 고려되는 요소이기도 하다. 이렇듯 road bank angle은 차량 제어 시스템을 위해 고려해야 될 중요한 요소이지만, road bank angle을 측정하는 상용 가능한 센서는 존재 하지 않기 때문에, 실제 차량 제어 시스템에서는 직접 측정하지 못하고 추정에 의존하고 있다. 따라서 본 논문에서는 차량 제어 시스템을 위한 기존 road bank angle 추정 알고리즘들과 각 추정 알고리즘들의 문제점을 분석하고자 한다. 그리고 차량의 모델링과 차량 동역학적인 지식을 바탕으로 하여 새로운 road bank angle 추정 알고리즘을 제안하고 이를 컴퓨터 시뮬레이션과 실차 데이터을 이용하여 검증하였다.; Road bank angle has an influence on the vehicle control systems and sensor measurements equipped on the vehicle. For example, the decision of the elastic coefficient is affected by road bank angle on the CDC (Continuous Damping Control) systems that controls the elastic coefficient of suspension actively. And in case of ESC (Electric Stability Control) system that controls the vehicle lateral motion, road bank angle is coupled to the lateral acceleration sensor measurement used in the system. Hence road bank angle term is should be decoupled from the measurement value to calculate the acceleration of the vehicle. And it is also the factor considered to the decision of ESC system operating time. Like this road bank angle is the important factor on the vehicle control systems. However there is no commercial sensor to measure road bank angle, so it cannot be measured and should be estimated. This paper analyzes the existing road bank angle estimation algorithm and proposes a new method more effective than other methods based on vehicle dynamics. And it is simulated using vehicle model to verify the estimation algorithm
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149852http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406555
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING(전기공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE