525 0

有島小說의 色彩表現硏究

Title
有島小說의 色彩表現硏究
Other Titles
A Study on the Color Expression in Arishima's Novels : With an Emphasis on the Relation of the Impressionist School
Author
조명웅
Alternative Author(s)
Jo, Myung-Woong
Advisor(s)
윤상인
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본고는 아리시마 다케오(有島武郎 )文学 과 色彩表現에 관한 연구로, 구체적인 작품 속에 나타나 있는 색채어 중에서 흰색 선호경향에 대해서 인상파와의 영향관계를 중심으로 논한 것이다. 본고는 전체 7장으로 구성되어 있고, 본론은 다음 5장으로 이루어 졌다. 먼저 본론의 각 장을 되돌아보고 거기서 얻어진 결론을 정리해 보겠다. 제 2장 아리시마 다케오 작품과 코퍼스에서는 지쿠마 쇼보(筑摩書房)의 『아리사마전집』을 근거로 해서 24편의 작품을 코퍼스화 했다. 코퍼스화 한 작품은 원시 코퍼스(Raw Corpus)로 구축되어 있기에 활용하기 위한 가공 방법을 제시했다. 특히 ‘색채어의 추출방법과 빈도분포’라는 측면에서 대상과의 관계성을 분류하여 빈도분포로 정리했다. 추출한 색채어는 ‘대상’별 분류와 ‘기능’별 분류를 했다. 제 3장 「코퍼스를 통해 본 미술적 표현」에서는 有島 작품에 있어서 인상파의 영향이 보이고 있음을 분석했다. 특히 코퍼스를 통한 객관적인 분석에 의해 흰색의 과다 사용과 인상파와의 관계를 보다 실증적으로 규명하였다. 특히 『캉캉벌레』의 서두에서 모네에 관한 표현은 단순한 인물의 묘사가 아니라 작품의 내용이 인상파의 이미지를 그대로 서술하고 있음을 보여준다. 有島 작품에서의 정교한 언어와 강렬한 색채가 후기인상파 그림의 특성과 결부되어 있고, 또한 인상파와 후기인상파에서 얻은 지식이 작품에서 인상파의 기법으로 형상화되어 나타나고 있음을 분석했다. 제 4장 「색채표현의 사상성」에서는 『아낌없이 사랑을 빼앗다』의 사상을 통해서 주체와 동화 공간에 대해서 논했다. 주체가 타자화 된 공간에서 동화된 공존의 공간을 ‘빼앗다’라는 동사를 통해 사랑의 측면에서 규명하였다. 또한 등장인물의 언어 소통 과정에서는 담화 전체가 하나의 이미지로 통합되기도 하고 각각의 색채 단위들의 대립과 새로운 이미지를 생성하기도 한다. 제 5장 「『어떤 여자』와 색채」에서는 작품의 빈도분포를 통해서 『어떤 여자』의 어휘가 약 372,566어로 24작품 중에서 글자 수는 1/3를 차지하고, 전체 색채 어휘 566어 중 266어가 들어 있음을 강조하여 논을 전개해 나갔다. 작품에서 색채 어휘의 대립성, 회귀성을 찾아 분석했다. 주인공 요코가 일상 생활에 안주해 있을 때 붉은 빛은 『어떤 여자』의 주인공 요코의 능동적인 행위 공간에서 다양한 변화를 보여준다. 요코는 사회적 공간과 시간 그리고 사회 문화적 배경을 창조하고 등장인물로 하여금 말하고 행동하게 하는 행위공간을 구성하고 있다. 또한 공간이 독자와의 접촉에 적용하는 구체적이고 실질적인 통로가 되기 때문이다. 제 6장 「동화작품과 색채」에서는 『한송이 포도(一房の葡萄)』를 중심으로 고찰했다. 『한송이 포도』는 1920녀 有島의 후기작품이다. 有島는 단지 아이들을 위한 동화를 빌어 사랑에 대한 개념을 작품 속 색채를 통해 보여주고 있다. 동화작품과 색채에서는 『한송이 포도』를 중심으로 有島의 동화가 결코 로맨틱하고 환상적인 것이 아님을 전제로 논했다. 有島는 어린이를 진심으로 사랑하는 마음에서 자신의 어린 시절 체험을 기반으로 사실적 소재의 동화 작품을 썼다. 『한송이 포도』에서는 선생님의 청결하고도 청순한 젊은 이미지가 자연의 배경을 대표하는 흰색과 더불어 묘사되고 있다. 흰색은 또한 순결한 이미지를 대변하기도 했지만, 아울러 모든 색을 통합적으로 만들어 주는 통일된 색채 이미지를 만들어 낸다. 이는 有島 사상의 근간이 되는 일원론을 뒷받침해 주고 있는 것이다. 또한 시라카파 동인으로 활동했으며 그림에도 조예가 깊었던 有島의 소설에는 그가 동경하고 있었던 인상파의 영향이 엿보인다. 그것은 인상파 화가들이 그림으로 자신을 표현했듯이 有島역시 작품 속 색채어를 통해서 자신의 문학적 이상을 표현했다고 할 수 있을 것이다. 이상과 같은 이유로 본 논문에서는 有島 작품에 나타난 색채어를 인상파와의 영향 관계 등을 염두에 두고 각 작품 속에서의 의미나 역할에 대해서 논했다. 그것으로 인해 有島가 문학을 통해 추구하는 색채의 의미를 분명하게 밝혔다. 특히 有島가 사용하는 흰색은 그의 사상을 표현하고 있으며, 통합된 색채 이미지는 작품의 전 과정에서 통일성을 띠고 나타난다. 작품 속에서 사용되는 색채어의 빈도 분포와 대상의 행위공간과 대상어에 반영된 이미지의 통일성에서 미의식이 보이며, 언어소통이 랑그적 현상과 색채이미지가 작품에서 ‘一元論’的 사상‘이 어떻게 반영되고 있는지를 규명했다. 아울러 이 연구에서 분석 방법으로 사용하는 코퍼스의 활용은 여러 사람이 정보를 공유할 수 있는 이점이 있으므로 앞으로의 아리시마 다케오 연구에 보탬이 될 것을 기대한다. 즉 지금까지는 색인 작업을 할 경우 많은 시간과 노력이 필요한 부분이 이제부터는 아주 쉽게 누구나 할 수 있는 일이 되기 때문이다. 본고는 有島 작품 속에서의 색채어의 역할과 의미는 무엇이고, 인상파나 후기인상파의 영향이 어느 정도였는지를 분명하게 함으로써 有島 작품의 총체적인 이해를 심화시킬 수 있는 계기를 마련했다고 생각한다.; This paper is written on the coloristic expression of Arishima Takeo's literature. Such expression, which is from the coloristic meaning in the works, was studied relating to the impressionist school. This paper is composed of seven chapters including a preface. In the second chapter, Arishima Takeo works and corpus(: cluster of word), 23works was made as corpus on the base of The Complete Works of Arishima Takeo published by Chikumashobo. I showed the processing method to utilize the works made as corpus, because the works were made of raw corpus. I arranged it as the frequency distribution for the objects when extracting and distributing the coloristic words. I divided it into two kinds of classification; the object group and function group. In the third chapter, the artistic expression by corpus, I analyzed the effect of the impressionist school in Arishima Takeo's works. I proved the relation between the use of much white color and the impressionist school more objectively by the corpus analysis. I showed by the analysis that the elaborate language and the strong color are related with the picture trait by the postimpressionist school in Arishima Takeo's works and the knowledge from the impressionist school and the postimpressionism that is seen as a form in the works by the technique of the impressionist school. I can take the examples analyzing the criticism, Millet Praise and Kangkang Worm. In the fourth chapter of The Thought of Color Expression, I explained about the subject and the fairy-tale's extensity through Fascinating Love Freely. I analyzed the extensity of the subject in the side of love by the use of the verb, 'deprive'. I approached this chapter putting my concern on the coloristic words in communication process and confronted condition by the characters. In that process whole talk is integrated into one image or generates a new one. The word, 'deprive' shows the identity with the object and the image of light shows an open extensity in place of separation. In the fifth chapter, A woman and color, the work is composed of 372,556 vocabularies, which is a third of those of 23 works and 266 of 556 color vocabularies. I analysed the sense of confrontation and recurrence for the color vocabularies in that work. The red color shows a lot of various change in the extensity of the active behavior when the heroine, Yoko lives daily life comfortably. Therefore, we can see his individual characteristic and image of the color words in Arishima Takeo's works. The extensity is a concrete and practical road to contact the readers in A woman. The characters, who are confronted with the color and meaning or the color words and the objects in the field of the work construction and color vocabularies, have a deep relation with the color words. In the sixth chapter, the fairy-tale and the color, I studied this paper putting an emphasis on A Bunch of Grapes which is a latter work and a fairy-tale published by Arishima Takeo in 1920's. In this work Arishima Takeo showed the notion of love by the color in his work taking advantage of a fairy-tale. I wrote this paper supposing that Arishima Takeo's fairy-tale was not romantic and fantastic in this work. In this work, white color, has a pure teacher's image with a nature for a background, is often used. This white color is representative one, which can unite all kinds of color, and stands for the unified color image. This fact proves Arishima Takeo's monism. We can see the effect of the impressionism in Arishima Takeo's works. He showed the literary ideal by the color words in his works as the painters expressed themselves through their pictures. To conclude, I studied the meaning and the role of the color words in each of Arishima Takeo's works regarding the relation with the impressionist school. The practical use of his corpus can be a motive which makes a high comprehension to the scholars for the Arishima Takeo's works.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149823http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406284
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JAPANESE LANGUAGE & LITERATURE(일어일문학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE