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일본어초급회화연습의 분석과 제안

Title
일본어초급회화연습의 분석과 제안
Other Titles
Analysis and Proposal for Japanese Beginner's Conversation Practice :Textbook Analysis Used in South Korea
Author
나고마리
Alternative Author(s)
Nago, Mari
Advisor(s)
박순애
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구에서는 2001∼2004년도에 국내에서 출판된 초급일본어텍스트의 회화연습을 상호작용과 담화기술의 관점에서 분석하고, 회화연습 작성 시에 다음과 같은 내용을 고려해야한다고 제안했다.   1. 커뮤니케이션 상호작용 면의 특징을 충족시킨다. ①학습자가 자신이 표현하고 싶은 내용을 말한다. (발신자 입장에 선다) ②인포메이션 갭이 있는 정보를 듣고 이해한다. (수신자 입장에 선다) ③미지(未知)의 정보를 듣고 나서 반응을 돌려보낸다. (발신자·수신자의 상호작용을 일으킨다) 2. 담화기술을 사용한다. ①개시부에서는 갑작스럽게 화제를 꺼내지 않는다. ②본 제부(本題部)에서는 상대방을 배려하거나, 자신의 발화능력부족을 보완하는 언어 행동이나 스트래터지(strategy)를 사용한다. ③종료부에서는 다른 화제로의 전환이 부자연스럽지 않게 마무리한다. 학습자가 표현하고 싶은 내용을 학습자 자신의 말로 연습하는 내용은 전체의 20%에 지나지 않았다. 학습자의 의사를 회화연습에 더욱 많이 반영시켜야 한다. 특히 학습자의 내면(內面)에 관여하는 내용은 가장 표현하고 싶은 것이기 때문에, 중점을 둘 필요가 있다. 학습자가 표현하고 싶은 내용을 반영한 회화연습에도 인포메이션 갭이 없는 경우가 적지 않았다. 회화에는 인포메이션 갭이 있어야 수신자 입장에 설 수 있다. 표현하고 싶은 내용에 인포메이션 갭이 있도록 하기위해서는 미리 알고 있는 사실에 관한 대화를 줄여야 한다. 또 부자연스러운 상황설정을 되도록 피하고, 【설정형 (設定型)】을 적당히 제출할 배려가 필요하다. 인포메이션 갭이 있는 회화연습에 상호작용까지 고려한 텍스트는 더욱 적었다. 발신→수신·발신→수신…은, 커뮤니케이션의 중요한 사이클이다. 인포메이션 갭이 있는 회화연습에 상호작용까지 되도록 하기 위해서는 "2턴·고정(固定)"을 줄여 「3턴 이상」에 보이는 부자연스러움을 수정해야한다. 담화기술도 텍스트마다 사용 빈도의 격차가 꽤 컸다. 회화를 원활하게 진행시키는 기술을 습득하기위해서는 초급단계부터 담화기술을 부분적·계획적으로 다양성을 가지고 도입해야한다. 이런 모든 관점을 고려한 텍스트는 자료인 42권중, 단지 1권에 불과했다. 회화연습 작성에 있어서 고려해야하는 요소는 상호작용면이나 담화기술 면 외에도 장면·기능·대우표현 등 많이 있다. 앞으로 본 연구의 성과를 다른 요소들에 관한 연구에 효과적으로 연계시키려고 한다.; This research analyzed the conversation practice of 42 beginner's Japanese textbooks published in South Korea between 2001 and 2004 from the viewpoint of the interaction and the conversation technology, and proposed the following aspects to be taken for the conversation practice. 1 The conversation practice should have the features of interactive side of communications. ①The learner talks about the content that he/she wants to speak. (The learner stands in information caller's standpoint.) ②The learner understands information in spite of information gap. (The learner stands in information addressee's standpoint.) ③After hearing information not known, the learner returns the reaction. (The information caller and the addressee are interactive.) 2 It is necessary for the conversation practice to take the conversation technology ①The speaker doesn't bring forward the topic abruptly in the beginning part. ②The speaker uses an appropriate language behavior or the strategy considering other's feelings or compensating his own inappropriate utterance in the main part. ③The speaker ends the current conversation naturally by shifting the topic in the end part. Only 20 % of the learner's conversation practice makes best use of the content that he/she wants to speak as a whole, so that the learner's voluntary conversation practice should be more encouraged. Especially the content that learners want to talk most, e.g. expressions relating to the learner's opinions, sense of values, and feelings, etc. should be reconsidered and more emphasized by the textbook authors. Not in small numbers of cases, the conversation practice with the learner's desire to speak did not include the information gap. The information gap makes the learner set up in addressee's standpoint. It is necessary to refrain from the communication requiring previous knowledge in order to set up information gap. Next, authors should avoid an unnatural situation by introspection, and cautiously submit 【 set type 】. The practice that the utterance with the information gap develops into the interaction is fewer. The cycle of communication is a flow of information: sending → reception and sending →reception.... . It is necessary for the learner's interactive communication to decrease "Two turns and fixation" and to correct unnaturalness seen in "More than three turns". The difference in the frequency of the conversation technology is great from each text use. To acquire the discourse technology that the speaker smoothly develops into the communication skill, the author should introduce the conversation technology from the beginner's level with partially, diversity and premeditation. Only one of 42 textbooks considered for this thesis presented the conversation practice suitable for all these aspects proposed. There are a lot of elements that should be considered when the conversation practice is made; e.g. the scenes, the functions, and the honorific expression, etc., in addition to the interaction and the conversation technology. I want to make further use of this result in other recherches in the future.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149821http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406373
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JAPANESE LANGUAGE & LITERATURE(일어일문학과) > Theses (Ph.D.)
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