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이순신의 체육사상 연구

Title
이순신의 체육사상 연구
Other Titles
A Study on the Yi Sun-Sin's Thoughts of Sports
Author
안진규
Alternative Author(s)
An, Jin-Kyu
Advisor(s)
이진수
Issue Date
2007-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 硏究는 李舜臣의 體育思想을 밝히기 위하여「亂中日記」에 나타난 武藝 및 遊戱, 그리고 娛樂 등을 분석하고, 李舜臣이 23戰 23勝을 하는데 있어 勝利 指向的 리더십에 나타난 體育思想, 그리고 傳統體育이 어떠한 役割을 하였는지를 밝히는 데 目的이 있다. 이는 韓國의 傳統體育에 대한 올바른 認識은 물론 韓國的인 體育思想을 再正立할 수 있는 계기를 마련해 줄 수 있으며, 나아가 體育敎育이 지향해야 할 교육모델을 제시하는 데 一助할 것으로 思料된다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여「亂中日記」와「李忠武公全書」를 主資料로 설정하고, 그의 思想을 논한 선행연구 및 문헌, 인터넷자료 등을 基本資料로 조사․ 분석․ 논의하는 문헌분석방법(Text Analysis Method)을 사용하였다. 연구문제별로 구체적인 조사내용을 살펴보면 다음과 같다. 먼저 제2장에서는 李舜臣의 生涯를 官職과 海戰을 중심으로 살펴보았고, 思想은 生涯와 海戰 그리고「亂中日記」․ 「李忠武公全書」등의 주자료와 기본자료 등에서 나타난 李舜臣의 삶을 조사․ 분석하여 愛國愛民精神, 尙武精神, 公道精神으로 분류하고, 당시 李舜臣의 思想을 이해하는 데 필요한 時代的 思想과「亂中日記」에 관한 자료를 첨부하여 고찰하였다. 제3장에서는 李舜臣의「亂中日記」에 나타난 射, 從政圖, 角力, 散步, 手談(奕), 博, 獵, 超越 등을 조사․ 분석하고 이러한 傳統體育이 李舜臣에게 어떠한 역할을 하였는가를 중심으로 고찰하였다. 제4장에서는 李舜臣의 첫 官職生活을 시작으로 壬辰倭亂이 일어나기 전까지, 그리고 첫 옥포海戰에서부터 마지막 노량海戰까지의 海戰을 中心으로 나타난 李舜臣의 리더십을 조사․ 분석하여, 李舜臣의 리더십을 ‘勝利 指向的 리더십’으로 조작적 정의(Operational Definition)하고 하위 요인으로 ‘仁․ 義 중심의 리더십’, ‘實踐의 리더십’, ‘信賞必罰의 리더십’, ‘對話의 리더십’, ‘改革의 리더십’으로 분류하고, 이 범주에 따라 李舜臣의 리더십을 고찰하였다. 마지막으로 제5장에서는「제3장」과「제4장」에서 밝혀진 李舜臣의 體育思想이 現代體育에 시사하는 意味가 무엇인지를 중점으로 고찰․ 논의하였다. 이러한 구체적인 연구절차를 통해 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째,「亂中日記」에 나타난 활쏘기(射)는 일본의 조총과 맞서 싸울 수 있는 武藝로, 전투에서 이길 수 있다는 자신감(必勝)을 불러일으킨 촉매 역할을 했으며, 단순히 군사적 목적에 국한된 武藝活動에서 벗어나 사회적 친교의 수단으로 활용되었다. 이러한 활쏘기는 특정한 일과가 없을 때는 모든 공무를 마친 후에 行하였는데, 이는 여가시간에 능동적인 여가활동으로서 활쏘기를 하였다는 것으로 이해할 수 있다. 또한 활쏘기는 장수들의 德을 함양하는 수단으로서 뿐만 아니라 評價의 수단으로 사용되었으며, 李舜臣은 적으로 빼앗은 물건을 나눠주거나 향각궁 등을 상품으로 활쏘기시합을 실시하였을 만큼 수군 내의 射風을 격려하였다. 특히 李舜臣은 뛰어난 활쏘기 실력을 바탕으로 강력한 勝利 指向的 리더십을 발휘하였던 것으로 思料된다. 둘째,「亂中日記」에 나타난 종정도(從政圖)는 여가선용을 위한 수단으로서 활쏘기를 할 수 없었던 날에는 從政圖 놀이를 통하여 부하들 간의 親睦을 도모하였다. 이러한 從政圖 놀이는 활쏘기(射)와 같은 아곤적(Agon) 경기가 아니라 알레아적(Alea) 경기로서 勝敗에 대한 心的 負擔을 갖지 않아도 되는 것으로 지루한 시간을 보낼 수 있었던 놀이였다. 또한 從政圖 놀이는 官職의 體系的인 槪念 및 位階秩序 확립과 권관, 현감 등의 말단 장수들에게 출세할 수 있다는 동기를 부여한 敎育的인 놀이로서 위치하였다. 셋째,「亂中日記」에 나타난 바둑(手談․ 奕)과 장기(博)는 왜군과 싸워 반드시 이길 수 있는 전투준비가 완벽하게 끝나고, 비(雨)로 인하여 활쏘기를 할 수 없을 때, 부하장수들과 지루한 시간도 보내고, 친목을 다지기 위해 즐겼던 身體活動으로 주로 양반계급이나 고관들만이 즐기던 身體活動이었다면, 병사들의 놀이 수단으로서는 士氣를 높이고 尙武精神을 고취시키기 위하여 씨름(角力)을 권장하였다. 산책(散步)은 오늘날 산책을 하는 이유와 같은 맥락으로 이해할 수 있는데, ‘기분전환’또는‘컨디션 조절’을 위해 行하였던 것으로 思料되며, 사냥(獵)에 관한 내용은 李舜臣이 직접 사냥을 한 것은 없고, 부하 장수들이 노루(獐)나 사슴(鹿) 등의 동물을 잡아온 것으로 전쟁 중에 필요한 식량과 영양을 보충하기 위한 것으로, 이들의 신체능력이 상당히 탁월했음을 알 수 있다. 超越은 ‘뛰어넘기’를 말하는 것으로, 조선수군이 모두 모인 장소에서 장수들의 탁월한 신체능력을 보여주었던 퍼포먼스(Performance)로, 軍의 士氣와 축제분위기를 도모하기 위해서 行하였던 것으로 思料된다. 넷째, 壬辰倭亂에서 李舜臣이 23戰 23勝 無敗의 기록을 달성할 수 있었던 戰略 및 戰術은 武經七書, 즉「孫子兵法」,「吳子兵法」,「司馬法」,「六韜」,「三略」,「尉繚 子」,「李衛公問對」를 익히고, 이를 바탕으로 戰略 및 戰術을 펼친 것으로 思料된다. 특히 李舜臣은 孫武의「孫子兵法」을 核心으로 전투를 준비하고 치렀음을 알 수 있다. 우선 李舜臣은 勝利 指向的 리더십을 발휘하기 위해「孫子兵法」始計篇 ‘道’와 地形篇,「六韜」龍韜篇 ‘將有三勝’,「三略」上略篇을 통해 장수로서 부하 사랑하는 법을 실천하였으며, 상관 또는 조정의 명령에 합당하지 않다고 판단했을 때는「孫子兵法」地形篇과 始計篇을 실천하였다. 李舜臣의 尙武精神과 有備無患의 精神은「孫子兵法」의 核心思想 중의 하나로서「孫子兵法」始計篇, 軍形篇, 그리고 九變篇을 통해,「孫子兵法」始計篇 ‘五事七計’에 근거하여 왜군을 치밀하게 분석하고 戰略 및 戰術을 펼쳤으며, 이에 필요한 적의 정보 수집은「孫子兵法」謨攻篇과 用間篇을 통해, 명량海戰, 한산도海戰, 그리고 웅천海戰에서 적을 기만한 뒤 공격하여 승리한 戰術 등은「孫子兵法」‘詭道’를 실천한 것이었다. 또한 李舜臣은「孫子兵法」虛實篇과「吳子兵法」治兵篇에서 나타난 必生卽死 必死卽生(救國獻身)의 精神을 가지고 매 海戰에 임하였다. 다섯째, 李舜臣의 23戰 23勝 無敗라는 기록에서 알 수 있듯이 조선수군은 海戰마다 왜군을 무참하게 쳐부수었으며, 죽은 자든 살아남은 자든 간에 잔인하게 목을 잘랐다. 특히 海戰 중에 사로잡힌 왜군장수들은 목과 사지가 잘려나가는 잔혹한 죽음을 당해야만 했는데, 이는 조선수군과 왜군의 경쟁 속에서 조선수군의 탁월성을 과시하는 세러모니로, 李舜臣뿐만 아니라 부하장병들은 탁월한 신체능력을 기르기 위해 매일 같이 활쏘기訓練을 하는 등 강한 身體鍛鍊과 武藝訓練을 실천하였다. 이는 개인, 가족, 국가를 살릴 수 있는 최선의 방책이었기 때문이다. 여섯째, 스포츠지도자 관점에서 바라본 勝利 指向的 리더십은 仁․ 義 중심의 리더십, 實踐의 리더십, 信賞必罰의 리더십, 對話의 리더십, 그리고 改革의 리더십으로 구성되어 있음을 밝혔다. 먼저 勝利 指向的 仁․ 義 중심의 리더십은 스포츠지도자는 우선 修身을 통하여 지도자로서의 資質을 갖추도록 매일 같이 노력해야 하며, 선수들을 사랑(仁)하고, 어떠한 상황에서도 仁․ 義에 어긋나는 행동을 해서는 안 된다. 일곱째, 勝利 指向的 實踐의 리더십은 스포츠지도자는 實踐의 리더십을 바탕으로 승리를 위한 모든 노력을 경주해야 한다. 단지 지도자의 實踐 능력은 제외되고, 선수개개인의 능력이 높다고 좋은 성적을 거두고, 능력이 낮다고 좋은 성적을 포기 하는 등의 무책임한 자세는 버리고, 선수개개인의 능력과 상관없이 승리를 지향하고 이를 성취할 수 있도록 계획하고 實踐해야 할 것이다. 여덟째, 勝利 指向的 信賞必罰의 리더십은 스포츠지도자는 信賞必罰의 리더십을 바탕으로 지도자의 지시에 一絲不亂하게 움직일 수 있도록 하여야 한다. 먼저 지도자는 선수들에게 사랑과 믿음을 주고 이를 통해 선수들로부터 존경과 신뢰를 받아야 할 것이다. 이를 위해서는 지도자의 지시와 명령을 믿고 따르면, 반드시 이에 부응하는 대가가 있음을 밝히고 실천해야 하며, 지시와 명령에 불복종하는 者에게는 반드시 벌이 있음을 밝히고 실천해야 한다. 하지만 이 역시 仁․ 義 기준에 부응해야 할 것이다. 아홉째, 勝利 指向的 對話의 리더십은 스포츠지도자는 對話의 리더십을 바탕으로 선수개개인에 대한 정보를 습득하고, 지도 시 적극 활용해야 할 것이다. 對話는 지도자와 선수들 간의 마음의 벽을 좁힐 수 있는 촉매역할을 하며, 특히 선수들의 고충을 해결해 줄 수 있어 스포츠일탈의 예방차원에서 매우 훌륭한 해결수단으로 활용될 수 있다. 또한 스포츠지도자는 주위 지도자 또는 관련 전문가들과의 對話를 통해 승리에 필요한 모든 정보를 습득하고, 대회마다 달리 적용되는 경기방식과 규칙을 숙지하고 이를 적극 활용하여 보다 유리한 위치에서 경기를 이끌어 승리하여야 한다. 열 번째, 勝利 指向的 改革의 리더십은 스포츠지도자는 보다 확실한 승리를 위하여 그동안 고수해오던 지도방식과 기술에 안주하지 말고 과학적이면서도 실질적인 방법을 모색하여 새로운 기술과 전략 및 전술을 개발하여 적극 활용할 수 있어야 한다. 그러나 이러한 改革이 지도자 자신을 위한 개혁(私)이 아니라, 선수들과 팀을 위한 改革이 되어야 할 것이다. 이러한 李舜臣의 改革의 리더십은 선진국일수록, 그리고 미래로 갈수록 스포츠지도자에게 절대적으로 필요한 자질 중의 하나이다. 이를 종합해 볼 때 李舜臣은 당시 智德體의 교육을 통해 育成되었던 人物로 文武뿐만 아니라 智․ 德․ 體․ 仁․ 勇․ 嚴․ 情을 겸비하였으며, 忠과 孝를 갖춘 人物로서 교육의 목적인 ‘全人’에 대한 모델로 제시할 수 있다. 따라서 敎育은 智德體의 조화롭고 균형 있는 교육을 통해 李舜臣과 같은 人間을 육성해야 할 것이며, 교육의 한 부분인 體育 역시 체육프로그램을 통하여 李舜臣과 같은 人物을 육성하도록 모든 노력을 경주해야 할 것이다. 주요어 : 이순신, 난중일기, 전통체육, 전투스포츠, 리더십; The purpose of this study is to analyze the traditional physical education, including military arts, games, and recreations, which is shown in 'Nanjung Ilgi', in order to identify Yi Sun Shin's thoughts of sports, and examine what roles the victory-oriented leadership and the traditional physical education played in Yi Sun Shin's winning 23 victories among 23 wars. Such purpose of this study will prepare the opportunity to recognize correctly the Korean traditional physical education and reestablish the Korean-type physical education philosophy, and further will contribute to presenting the education model toward which the physical education should be oriented. In order to achieve the purpose of this study, this study set 'Nanjung Ilgi' and 'Yi Chungmugong Jeonseo' as the main materials and preceding studies, literature, and internet materials, which discuss Yi Sun Shin's philosophy, as the basic materials. So, this study used Text Analysis Method to investigate, analyze, and discuss these materials. The results of this study can be arranged as follows. First, The diary shows 264 times of archery practice scenes totally to indicate that he performed the archery practice at an interval of 9.6 days and he actually performed it almost every day to take lines such as "weather condition and 23 wars", "264 times of archery practice records" into the account. Some reasonable causes for Yi Sun Shin to drill his soldiers with the bow archery practices might be summarized as under. The archery practice is found to be a strong arms capable of fighting against rifles of Japanese soldiers and to act as the catalyst to encourage soldier's confidence in victory. The archery practice played an important role not only for the military purpose but for social interactions and it was performed in diverse competitions such as tournament or team match. The archery practice was usually practised after the daily duties were completed if there were not any special event, which means that the archery practice was treated as one of main leisure activities in those days. The archery practice appeared to be a way to judge virtues of commanders as well as to promote it. Yi Sun Shin is believed to distribute booties captured from the enemy to soldiers and to encourage an united team spirit through awarding some prizes like Hyang-gak-goong to the winner of the competition. Yi Sun Shin is believed to display a powerful leadership founded on an excellent bow shooting skill. Second, JongJungDo play as a means of social interaction is performed for contriving fellows in arms among Yi Sun Shin's naval forces. JongJungDo play which is not a play of Agon but a play of Alea is performed for spending kill time without physiological load. JongJungDo play which is implied to educate information about government post and give motive for promotion to the men under Yi Sun Shin's commend is played to educational game. Third, 'Baduk' (Korean Checkers) and 'Janggi' (chess), which are shown in 'Nanjung Ilgi', were the physical activities for passing away tedious time and promote friendly relations with subordinate generals, when the Joseon naval forces had already completed the war preparation, which could necessarily win the Japanese naval forces, and could not train archery practices owing to the rain. 'Baduk' and 'Janggi' were mainly the physical activities for 'Yangban' class or high officials, whereas 'Ssireum' (wrestling) was recommended to soldiers as the game means for enhancing the morale and inspiring the spirit of militarism. A walk can be understood as the same context as the reason why we take a walk today. A walk was executed for refreshing or conditioning. In the content about a hunting, Yi Sun Shin had not hunted directly, but his subordinate generals hunted animals such as roes or deers in order to complement the foods and nutritions which were necessary for war. This means that these generals were considerably excellent in their physical ability. Transcendence means the high jump. This was the performance in which generals demonstrated their excellent physical ability where all the Joseon naval forces gathered together, in order to promote the morale of armed forces and the atmosphere of the festival. Fourth, the strategies and tactics which could achieve Yi Sun Shin's record of 23 victories no defeat among 23 wars in 'Imjin Woeran' were that Yi Sun Shin learned 'Mugyeong Chilseo', that is, 'Sonja Byeongbeop', 'Oja Byeongbeop', 'Samacheon', 'Yukdo', 'Samryak', 'Wiryoja', and 'Iwigong Mundae', and then executed his strategies and tactics on the basis of them. Especially, Yi Sun Shin prepared and executed the battles on the basis of 'Sonja Byeongbeop' by Sonja. First of all, in order to exercise the victory-oriented leadership, Yi Sun Shin practiced how to love his subordinates as their general through 'Sonja Byeongbeop' 'Sigye Pyeon' 'Do' and 'Jiheong Pyeon', and 'Yukdo' 'Yongdo Pyeon' 'Jangyusamseung', and 'Samryak' 'Sangryak'. And if the order of superior officials or the government was regarded as improper, Yi Sun Shin practiced 'Sonja Byeongbeop' 'Jiheong Pyeon' and 'Sigyepyeon'. Yi Sun Shin's the spirit of militarism and the spirit that "Be prepared, and you will have no cause for regrets" was one of the core philosophies of 'Sonja Byeongbeop'. Yi Sun Shin analyzed elaborately the Japanese naval forces through 'Sonja Byeongbeop' 'Gunhyeong Pyeon' and 'Gubyeon Pyeon' on the basis of 'Sonja Byeongbeop' 'Sigye Pyeon' 'Osa Chilgye'. Yi Sun Shin collected the necessary information about the enemy through 'Sonja Byeongbeop' 'Mogong Pyeon' and 'Yonggan Pyeon'. Yi Sun Shin practiced 'Sonja Byeongbeop' 'Gwedo Pyeon' for the tactics which won the enemy by attacking it after deceiving it in the Sea Battle of Myeongryang, the Sea Battle of Hansando, and the Sea Battle of Ungcheon. Finally, Yi Sun Shin faced every sea battle with the spirit that "The soldier who fights to death never dies, whereas the soldier who fights for existence never truly exists", which was shown in 'Sonja Byeongbeop' 'Heosil Pyeon' and 'Oja Byeongbeop' 'Chibyeong Pyeon'. Fifth, as we can see in Yi Sun Shin's record of 23 victories no defeat among 23 wars, the Joseon naval forces destroyed mercilessly the Japanese naval forces in every sea battle. The Joseon naval forces beheaded cruelly both the dead soldiers and living soldiers of the Japanese naval forces. Specially, the Japanese generals, who were captured during the sea battles, were killed atrociously with their head and limbs cut off. This meant the ceremony which demonstrated the superiority of the Joseon naval forces in the competition between the Joseon naval forces and the Japanese naval forces. Thus, not only Yi Sun Shin but also his subordinate soldiers practiced the strong physical discipline and military arts training, including training archery practice every day, in order to develop their superior physical ability, because this was the best policy to protect our individuals, families and country. Sixth, This study found that Yi Sun sin's leadership was composed of the benevolence/ justice-centered leadership, the leadership of practice, the leadership of sure penalty and certain reward, the leadership of conversation, and the leadership of reform, and this study defined this leadership as the victory-oriented leadership. On the basis of benevolence/ justice-centered leadership, sports leaders should prepare their capability as leaders through the moral training of leaders, and should love their players (benevolence), and should not take the behaviors contrary to benevolence. On the basis of the leadership of practice, sports leaders should exert all their efforts to win. Sports leaders should abandon the attitude that except the capability of leaders, leaders obtain good results when the capability of individual players is high, whereas leaders forsake good results when the capability of individual players is low. Rather, sports leaders should orient their victory irrespective of individual players' capability, and should plan and practice to achieve such victory. On the basis of the leadership of sure penalty and certain reward, sports leaders should inspire the morale of players along with the commandership to make their players move perfectly and thoroughly according to the instruction and operation of leaders. On the basis of the leadership of conversation, sports leaders should acquire the information about their individual players, and should utilize it in the time of guidance, and should acquire and use all the informations necessary for their victories through the conversation with neighboring leaders or related experts. Sports leaders need the leadership of reform to abandon boldly the guidance methods which they have adhered to for their victories in the past. However, the reform of teams should become the reform for not leaders themselves but players. Yi Sun Shin was fostered through the education of intelligence, virtue, and physique, and combined not only literary and military arts but also intelligence, virtue, physique, benevolence, bravery, strictness, and affection, and had loyalty and filial piety, and so can solve the absence of the model for the whole man which is the purpose of education. Therefore, education should foster the human beings like Yi Sun Shin through the harmonious and balanced education of intelligence, virtue, and physique. Also, the physical education, which is a part of education, should exert all the efforts to cultivate the person like Yi Sun Shin through physical activities.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149470http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406331
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Ph.D.)
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