229 0

수서곤충을 이용한 하천 체험학습프로그램의 개발

Title
수서곤충을 이용한 하천 체험학습프로그램의 개발
Other Titles
The Development of SFELP(Stream Field-Experience Learning Progrm) Utilizing Aquatic-insects
Author
정혜수
Alternative Author(s)
Jeong, Hye-Su
Advisor(s)
이원철
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 환경문제의 가장 근원적인 해결책으로 중요시 되고 있는 환경교육은 교실에서 주로 언어적 정보를 통하여 이루어지고, 지적활동을 중심으로 전개되므로 자연에 대한 감수성 증진이나 지역사회에 대한 친환경적 실천 계기를 충분히 제공하지 못하고 있다. 따라서, 학생들에게 환경에 대한 감수성을 증진시키고, 환경에 대해 흥미와 관심을 가지며 친환경적인 태도를 형성하도록 하는 환경교육이 필요하다. 이를 위해, 학생들에게 친숙한 주변의 환경 속에서 직접 보고, 느끼고, 경험하도록 하는 현장체험학습이 강조되고 있다. 본 연구는 접근하기 비교적 용이하며 환경교육 측면에서 잠재적 가치가 크다고 생각되는 하천을 환경교육장으로 활용, 소재로 수서곤충을 선택하여 이를 통한 환경교육 프로그램을 개발하는 것을 그 목적으로 하였다. 개발된 프로그램을 경기도 양평 초등학교 학생들에게 적용하였다. 본 연구를 통해 기대되어지는 효과는 다음과 같다. 첫째, 학생들에게 적절한 환경 교육 프로그램의 개발은 학교 교과서에서 배운 지식을 토대로 환경적 감수성을 키우고, 환경 보존 의식을 고취함은 물론 내면화를 통한 환경 보존 활동의 생활화를 기하고자 하였다. 둘째, 교사들에게는 실질적이고 효과적인 학습내용을 구성함으로써 환경교육 방법을 모색하도록 도움을 주고, 실제 교육현장에서 환경교육의 발전을 이루고자 하였다. 셋째, 학습 자료는 학교 현장의 환경 교육에 의거하여 앞으로 개발하게 될 교과서 및 교수·학습 자료에 활용되고자 하였다. 넷째, 이 연구는 학교 환경 교육뿐만 아니라 정부 기관 및 민간단체에서의 자료 개발 시에도 활용될 수 있다. 본 연구에서 개발된 체험학습프로그램을 통하여 학생들에게는 지역의 환경자원을 보존하고 아끼는 의식과 더불어 친 환경적인 행동의 변화를 지속적으로 바란다. 그리고 환경교육자들에게는 지속적인 활용과 더불어 보다 체계적인 환경교육이 이루어지기를 기대한다.; Though environment education is recently believed to be the basic resolution of our present environmental problems, the enviromental education is only provided in the classroom, based on the non-practical information and verbal lectures. And this kind of educational method cannot provide the practical opportunity either to increase students' sensibility for the nature or to obtain community's transition to pro-environmental attitude. Accordingly, environmental education should be provided for students to be environment-friendly, more sensitive to the environment and pay more attention to that. To make environmental education work as intended, field-experience learning gains in importance, which offers first hand experiensed for them to look and to feel the environment. This study aims to develop an environmental education program, selecting aquatic-insects as a material, utilizing streams as an educational field of environment since streams have some merits of easy accessibility and potentiality of educational aspect. To attain the purpose of this study, the developed program was applied to the yang-pyeong elementary school students, Gyeongggi-do. Through this study, the expected effects are as follows: First, development of an environmental education program appropriate to students' learning levels. It is believed that this will help students to cultivate sensitivity for the environment based on textbook knowledge, and be awakened to a sense of environmental preservation. This would allow the students to internalize this sense of environmental conservation and put it into practice. Secondly, the development of an environmental education program will help teachers to provide the environmental education methods by constructing the learning contents substantially and effectively, and in turn facilitate the development of environmental education. Thirdly, learning materials are utilized to textbooks and teaching and learning materials developed in the future on the bases of environmental education in school fields. Fourthly, this study can be utilized not only in environmental education in schools but also at the time of developing materials at governmental agencies and civilian groups. By using program through field-experience learning, it is expected to inspire students to develop an attitude for preserving the environment, thereby promoting environmentally friendly behaviors. Finally, it is expected that environmental educators will use this program and will continue to create more systematic environmental education lessons.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149337http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407337
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE