295 0

외국인을 위한 한국 전통미술교육 방안에 대한 연구

Title
외국인을 위한 한국 전통미술교육 방안에 대한 연구
Other Titles
The Study of Korean Traditional Arts Education for the Foreigners Who Visit Korean Museums
Author
신지원
Alternative Author(s)
Shin, Ji-Won
Advisor(s)
김희영
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 우리는 다양한 문화가 함께 융합되어 새로운 문화를 창출해내는 시대에 살고 있다. 우리나라에도 다양한 국적을 가진 외국인들의 유입이 증가하고 있으며 지구촌 문화권간의 다양한 형태의 인적교류 확대로 이러한 현상은 더욱 확대될 것이다. 그들이 어떤 목적으로 방문하거나 거주하든, 이들에게도 한국의 역사적 전통성과 문화에 대한 이해와 적응력을 높여줄 수 있는 사회 교육적인 배려가 필요하다. 이러한 관점에서 본 연구는 한국 전통미술을 통해 한국을 찾은 외국인들에게 우리 문화에 대한 흥미를 높이고 이해를 증진시키기 위한 교육 방안에 대한 것이다. 특히 외국 관광객들이 가장 보편적으로 한국의 문화와 역사를 체험할 수 있는 곳인 박물관을 통해 박물관이 가지고 있는 전시의 기능과 교육의 기능의 측면을 활용한 교육방법을 모색하였다. 먼저 외국인들의 한국 전통미술교육에 대한 인식과 관심도, 박물관 관람과 교육의 경험의 실태를 조사한 결과 박물관 관람 대상자의 실질적인 필요와 함께 박물관을 통해 효과적으로 한국의 전통미술을 배우고 있지 못한다는 문제점을 인식하고 연구에 착수하였다. 연구 문제 해결에 앞서 전통미술교육의 개념과 목적의 이론을 살피고, 전통 미술 교육의 특징과 감상, 표현, 미적체험의 세 가지 유형의 이론적 배경위에 문화 상대주의에 관한 관점과 다문화관점으로 외국인을 위한 전통미술 교육의 필요성을 살펴본 결과 타문화권 안에서의 타문화권 교육의 효율적인 교육 효과의 가능성을 볼 수 있었다. 또한 박물관의 기능 중 교육적 기능을 중심으로 박물관 교육의 변화, 특성을 알아보고 다양한 교육 방법의 유형을 살펴보아 프로그램 제작의 기반을 모색한 결과 박물관을 교육의 장으로 활용했을 때의 그 교육적 효과에 대한 긍정적 입장을 가진 외국인을 위한 박물관 교육에 대한 필요성을 찾게 되었다. 이에 우리나라에서 규모적으로 가장 권위 있는 국립중앙박물관과 교육적 측면에서 활동이 활발한 서울역사 박물관을 선정, 외국인을 대상으로 한 각종 교육 기반 서비스와 교육 프로그램에 대한 내용을 실태 조사하여 현재 박물관에서 이루어지고 있는 전반적인 교육 방안의 문제점을 파악하였다. 그 결과 대다수를 차지하고 있는 단기 관광객이 아닌 장기 체류자를 중심으로 한 교육프로그램 개설로 인한 대상의 한계와 교육 기간의 한계와 도자기, 염색 등의 편승된 주제를 가진 단기 체험 위주로 계획된 교육활동 내용의 한계가 나타났고, 외국어로 제작된 안내책자와 안내판, 교육활동지 등의 부족 등의 외국인 배려 서비스 시설 부족과 독립된 체험 교육 공간의 부족 등의 문제점이 있었다. 위의 선행연구와 실태 파악을 거쳐 연구자는 외국인을 위한 박물관 한국 전통 미술 교육 방안을 제시하였다. 먼저 박물관 교육 시스템 보완의 필요성을 제안하고 국립중앙박물관을 중심으로 박물관 교육 시스템 방안과 구체적인 한국 전통미술 교육 프로그램을 개발하여 제시하였다. 국립중앙박물관 기존의 실제 시스템인 1시간 30분 소요 외국인 코스의 활용하는 것을 기본으로 이미 전시되어있는 20개의 미술품을 활용한 학습 자료인 워크시트와 설명지를 개발하여 제시하였고, 감상 후 마련된 특별 공간에서 한국 전통 미술을 체험할 수 있는 특별 프로그램 운영방안을 모색하여 20개의 각 미술품 주제에 맞는 구체적인 체험활동을 계획하고 제시하였다. 우리나라 박물관의 교육적 기능은 해외 선진국에 비할 때 상대적으로 뒤떨어져 있는 분야로 지적된다. 그런 상황에서 대상이 자국민이 아닌 외국인을 대상으로 한 교육 방안에 대한 연구는 매우 미비할 것이다. 하지만 우리나라는 자랑스럽게 외칠 수 있는 긴 역사와 지혜를 통해 이룬 우리 고유의 전통 문화가 있고 유산이 있다. 이런 유산의 저장보고인 박물관을 통해 한국을 방문한 외국인들로 하여금 우리의 예술, 문화, 역사에 대한 관심과 이해를 높일 수 있도록 하는 것 역시 박물관의 중요한 역할일 것이다. 본 연구에 제시된 교육 프로그램은 국립중앙박물관을 대상으로 개발한 것이지만 실제 박물관의 실정에 맞추지 못한 점과, 실제 프로그램을 적용해보지 못한 점의 한계로 활용적인 면에 대한 분석이 연구의 과제로 남아 있다. 또한 좀 더 심도 있는 연구를 위하여 전국 각지의 다양한 박물관의 프로그램에 대한 구체적인 검토와 선진 외국 사례와 프로그램들을 개별적으로 비교하는 것이 필요하였을 것이나, 대표적인 두 군데의 박물관만을 파악하고 시작한 것이 이 연구의 한계점이다. 이와 같은 부분은 향후 연구에 반영되어야 할 것이며, 이러한 연구와 함께 박물관의 시설, 재정, 교육 인력 등의 확보가 마련되어 더욱 효과적으로 한국의 전통문화를 알리는데 힘쓰고 나아가 외국인들로 하여금 다시 찾는 한국이 될 수 있도록 노력하여야 할 것 이다.; We live in an age that various cultures are merged, creating another new culture. The number of foreigners with different nationalities coming into Korea is increasing constantly, and this trend is expected to last for some period of time because there are various forms of cultural exchanges in globalized society. For whatever purposes they visit or reside in Korea, they need socio-educational considerations that can help them understand the Korean tradition and adjust themselves to Korean culture. Therefore, the purpose of the study was to find the educational ways in which foreigners visiting Korea can increase their interests in Korean culture and understand it through the Korean traditional fine arts. In particular, this study focused on the displaying and educational functions of museum since it is the medium that most foreign tourists can experience Korean culture and history. The questionnaires on foreigners' understanding and interests in Korean traditional arts and the experiences of visiting museums showed that the museum course could not meet the gallery's practical needs. In addition, the foreigners were not able to learn Korean traditional arts effectively through the museum course. This study started from the critical mind that there had been problems in the museum education. At first, theories on the definition and the purposes of the traditional fine arts were researched. Then, the literature review on characteristics of the traditional arts and the appreciation, expression and experience of it were investigated. In addition to those research results, the cultural relativism and multi-cultural perspective suggested that there might be some possibility of the effective traditional art education for foreigners. Focusing on the educational effects, changes and characteristics in the museum education were studied and various forms of pedagogical methods were searched to set some educational programs. As a result, the need for the museum education was confirmed as a way of providing foreign visitors with the positive views on the Korean traditional arts. For the study, the National Museum of Korea and the Seoul Museum of History were selected, and a series of educational service and programs provided were investigated in order to understand what kind of educational problems there were. As a result, two main drawbacks were found: 1) the limitations in the contents of educational problems; 2) the lack of facilities which can provide foreigners with various kinds of service such as guide books or brochures. The study suggests ways to teach foreigners Korean traditional find arts. Firstly, complementing the system of museum education is needed and this should be done by developing effective system and providing specific educational programs. For this, worksheets and instruction manuals on the twenty pieces of works displayed are presented, utilizing the existing one-and-half-hour course given by the National Museum of Korea. Furthermore, specific activities after the appreciation of twenty works in a special room were planned and provided for the spectators. In terms of educational roles, Korean museums are considered to function less effectively compared to the ones of advanced countries in the world. In this situation, that is not to mention that the study for the educational ways for the foreigners is in great need. Moreover, Korea has a long history and its own unique traditional culture and heritage. Museums are the treasure-houses of those cultural heritage and they can serve as useful tools of learning Korean arts, culture and history for visiting tourists. The educational programs suggested in this study are developed only for the National Museum of Korea and those programs may not reflect various forms of museum education. Therefore, further studies on various museum education of all over the country and some developed countries are needed to be investigated and compared. In addition, more follow-up studies are needed so that Korean museums can be equipped with sufficient fund and human resources. This will help many foreigners understand Korean traditional culture with more ease and remember Korea as one of their memorable countries.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149303http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407434
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE