277 0

비고츠키 이론에 기초한 음악과 비계설정 방법 연구

Title
비고츠키 이론에 기초한 음악과 비계설정 방법 연구
Other Titles
A Study on the Scaffolding Method of Music Based on the Theory of Vygotsky
Author
임수진
Alternative Author(s)
Lim, Su-Jin
Advisor(s)
김영운
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
정보화되고 다양화된 현대 사회에 적응하기 위해서는 스스로 지식을 재창출 할 수 있는 능력이 요구된다. 기존의 교사 중심적이고, 수동적인 교육에서는 이러한 현대 사회의 특성에 적합한 인간을 만드는데 한계가 따랐다. 이로 인해 이러한 현대 사회에 적합한 새로운 교육이론에 대한 필요성을 인식하게 되었고, 사회 변화에 대응할 수 있는 효과적인 교육이론을 제시하기 위해 교육 관계자들은 꾸준한 노력을 기울이고 있다. 비고츠키는 인간의 고등정신기능의 함양을 목표로 두고 효과적인 학습 방법에 대해 연구하였는데, 그가 말하는 고등정신기능의 함양이 곧 현대 사회에서 요구되고 있는 창의력과 문제해결력을 말하고 있는 것이다. 비고츠키는 고등정신기능의 함양을 위한 기본 가정으로 ‘근접발달영역’을 제시하였고, 이 근접발달영역내의 문제 해결을 위해서는 조력자의 도움이 중요하다고 밝히고 있는데 이러한 조력자의 도움을 ‘비계’라고 한다. 비계의 교육적 의미는 ‘학습자의 학습에 있어서 교사나 보다 우수한 또래의 도움을 받아서 근접발달영역 내에 있는 문제를 해결할 수 있도록 타인이 도움을 주는 장치’를 말한다. 본 연구는 비고츠키 이론에 기초한 음악과의 비계설정 방법과 그 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 두었고, 비고츠키가 그의 심리학에서 ‘언어’가 인간의 고등정신기능의 향상에 크게 기여한다고 말하고 있는 점을 고려하여 연구의 중심에 ‘언어의 사용’을 두었다. 이론적 배경에서는 비고츠키 심리학의 기본 가정에 대해 알아봄으로써 그의 교육관을 보다 정확히 이해하도록 노력하였고, 이것을 토대로 실제 교수-학습 모형을 연구하였다. 비계 설정의 구체적인 방법으로 ‘교수적 담화’와 ‘협동학습’을 선정하였고 교수적 담화는 개념의 이해를 중점으로 하는 수업에, 협동학습은 활동을 중심으로 하는 창작과 기악 수업에 적용하였다. 본 연구에서 제시된 교수-학습 모형을 수업현장에 적용하면 다음의 효과가 기대된다. 첫째, 교수적 담화와 협동학습을 통한 비계설정을 통해서 학습자의 근접 발달 영역 내에 있는 문제를 효과적으로 해결할 수 있다. 교수적 담화와 협동학습을 통한 비계 설정 수업 모형에서 교수-학습 상황은 언어적인 도구를 많이 사용하였는데, 이러한 언어적 도구를 통해서 학습자는 교사나 또래 학생과 사회적인 상호 작용을 하고 그러한 결과 생겨난 인식을 자신의 내부에서 내면화 함으로써 잠재적 발달 수준에 있는 문제 상황에 대한 해답을 얻을 수 있게 되기 때문이다. 둘째, 교수적 담화와 협동학습을 통한 비계설정을 통해서 수업에 적극적으로 임하는 태도를 가지게 된다. 교사가 지식을 주입 시키는 것이 아니라 학습자에게서 지식을 끌어낼 수 있도록 하는 교수방법을 통해서 학습자는 학습의 주체가 되고 따라서 적극적으로 수업 상황을 이끌어 가게 되기 때문이다. 셋째, 협동학습을 통하여 자신의 생각을 표현하고 타인을 이해하는 마음을 가지게 된다. 본 연구에서 실시한 모형 중 하나인 협동학습 모형을 통하여 지적인 성장뿐만 아니라 정의적인 영역에서의 성장도 기대할 수 있는데 문제 해결을 위해 토론하고 의견을 일치시키는 과정에서 자신의 생각과 타인의 생각을 효과적으로 조절할 수 있는 능력을 기를 수 있게 되기 때문이다.; In order to adapt to the information oriented and diversified modern society, the ability to recreate knowledge is required. There has been a limit in educating people, who are suitable for the characteristics of modern society in the existing teacher centered and passive education. For this reason, the need on the new theory of education, which is fit for the modern society, was recognized, and people who are engaged in the education have made their steady efforts to suggest the effective education theory. Vygotsky studied the effective learning method for the purpose of achieving the higher psychological processes of human beings. That is, the promotion of higher psychological processes indicates creativity and problem solving, required in the modern society. Vygotsky presented 'the Zone of Proximal Development' as a basic assumption for promoting the higher psychological processes, and studied the helping device named 'Scaffold' in order to solve the problem within the Zone of Proximal Development. 'Scaffold' is the device to be given the help by others for solving the problem within the Zone of Proximal Development with receiving the help from the teachers and more superior peer groups. This study takes aim at the concrete instructor-learning method and its effect through scaffolding by applying the concept of scaffold into music curriculum, for the purpose of fostering the musicality and creativity, based on the theory of Vygotsky, and puts the focus on the use of language, in consideration of psychological words of Vygotsky, 'language greatly contributes to the improvement of high psychological processes of human beings.' In terms of theoretical background, this thesis tried to understand the education view of Vygotsky through examining the basic assumptions of Vygotsky, and studied music and class model through scaffolding in the instruction-learning method, which is the application of the theory of Vygotsky. As a concrete method of scaffolding, 'Teacher & Learner Discuss' and 'Cooperative Learning' were selected, and 'Teacher -Learner discuss' is applied to the class, focusing on the understanding of concept, while cooperative learning was applied to the composing and playing class, involving the activity. If the instruction-learning method, suggested in this study is applied to the field of class, the effects are as followings: First of all, the problem, which is in the zone of proximal development of learner's through scaffolding, applying the 'Teacher & Learner Discuss' and 'Cooperative learning', is solved effectively. In the scaffolding class model, to which 'Teacher & Learner Discuss' and' Cooperative Learning' are applied, instruction-learning situation often uses language instruments because learner can get the answer on the problematic situation, which is in the potential development level, by doing the social interaction with teachers and peer groups through the language instruments and internalizing the recognition, acquired as a consequence of the social interaction, within the inside. Second, the positive attitude is acquired through scaffolding to which 'Teacher-Learner Discuss' and 'Cooperative Learning' are applied. Since teacher doesn't do the cramming education, rather externalizes the knowledge of students in the instruction method, learner can aggressively lead a class as a subject of learning. Third, learners can express their ideas and understand others through cooperative learning. Through the cooperative learning model, which is one of models, carried out in this study, overall growth in definition as well as intellectual growth are expected because the effective adjustment with others' opinion, is made in the process of discussing and coordinating ideas for the problem solving.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149298http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407280
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE