294 0

달크로즈 교육방법을 토대로 한 음악극 학습지도안에 관한 연구

Title
달크로즈 교육방법을 토대로 한 음악극 학습지도안에 관한 연구
Other Titles
Musical drama study guidance based on Dalcroze Method : research intended for students in 1st year middle school
Author
윤영랑
Alternative Author(s)
Yun, Young-Rang
Advisor(s)
양연섭
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
제 7차 교육과정은 음악을 듣고, 노래부르고, 악기로 연주하며, 음악을 만드는 등의 ‘음악하기’중심의 교육에 중점을 두고 있다. 이는 활동을 통하여 음악성과 창의성을 기르고, 이를 바탕으로 음악을 창의적으로 표현할 수 있는 능력을 기르도록 하는 것이다. 다양한 음악적 활동을 가지고 있는 음악극 수업 프로그램은 기존 음악수업의 한계를 극복하고, 중학교 학생들로 하여금 수업에 흥미를 느끼며, 학습 참여도를 높일 수 있다. 또한 음악극 활동은 자발적 참여를 유도하여 학습자가 자기주도적 학습을 가능하게 하고 창의적인 사고력을 신장시킬 수 있다. 음악교과에 있어 창의성은 즉흥 표현 활동을 통해 신장 될 수 있다. 이에 본 논문은 달크로즈 교육방법을 토대로 한 음악극을 활용하여 창의적 표현 능력을 신장하기 위한 연구를 하는데 목적을 두었다. 음악극은 음악과 동시에 역동성을 부여하여 음악과 더불어 활동이 통합적으로 이루어 질 뿐 아니라 교과간 통합까지 이루어지는 의의가 있다 음악극 만들기 지도순서는 소리탐색 - 소집단 구성 - 대본작성(이야기설정) 및 배역선정 - 창작 활동 구성 - 음악극 계획서 작성지도 및 창작 활동지도 - 무대 준비 및 총연습 - 발표 및 평가로 정하였다. 음악극 활동은 교사가 제시한 혹은 학생이 생각한 표현 방법에 따라 음악극을 연습하여 음악극에 어울리는 악기 선정과 주법에 대해 자연스럽게 인식 할 수 있도록 한 후 소집단 활동을 통해 자신들의 방법대로 즉흥 표현해 볼 수 있는 학습방법이다. 음악극 활동의 효과는 다음과 같다. 총체적 학습을 통한 음악 체험의 계기가 되고, 문화예술 장르의 유기적인 관계 및 영상, 퍼포먼스(performance)등에 다양하게 표현되는 음악의 쓰임을 이해할 수 있으며, 소집단 학습으로 협동심과 공동체 의식을 갖게 한다. 무엇보다도 음악하기 중심의 교육에 걸맞추어 학습자의 흥미와 관심을 유발하고 음악에 대한 적극성 즉, 자신감과 성취의욕을 높일 수 있다. 이러한 수업이 음악교과수업에 도움을 주고 음악과 교수학습에 대한 시각을 넓혀 줄 것으로 생각한다.; The 7th Education Course is focusing on "Doing Music" education such as listening to the music, to sing, and to create music. Through these activities, it develops musical and creative talents, and the abilities to express music in a creative way based on this. Music class program with diverse musical drama can overcome the limits of conventional music classes and intrigues the classes by middle-school students and therefore enhance the studying participations. Also musical drama lead individual participations so that student is able to have self-leading studies and expand their creative thinking power. Originality for music course can expand by impromptu expressing activities. For that, this thesis focuses on the research of expanding creative expression ability by applying musical drama based on Dalcroze Method. This Musical drama makes significances for unifying courses and it also gives dynamic sources to both music and activities to unify in balance. Making music course guidance order is as followed : Sound investigation - Organizing small groups - Creating scripts (storylines) and casting - Organizing creative activity - Teaching preparation on musical drama planning and teaching activities on creativities - Stage setup and whole rehearsal Musical drama is the study scheme that contains the students to have individual impromptu expressions by small group works after the natural recognition learning to select the appropriate instruments and execution for the musical drama that has been practiced after the teacher suggested or the student decided to express such ways. Music drama activity effects are the followings. Musical experiences by whole learning and understanding the diverse musical expressions such as performances, pictures, and cultural art genre's organic relationships, and awareness of groups and teamworks by small group works. Above all, enhances the confidence and feeling of accomplishment that is the musical enthusiasm in which the student is intrigued for interests along with the musical focused education. This kind of teaching method will expand the perspectives of music andl teaching guidances and music curriculum classes.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149293http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407152
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE