662 0

중학생의 기술·가정교과 의생활영역에 대한 흥미도, 활용도, 학습요구

Title
중학생의 기술·가정교과 의생활영역에 대한 흥미도, 활용도, 학습요구
Other Titles
The Interests, Application, Learning Requirement of Middle School Student for Clothing Section in Technology and Home Economics Curriculum
Author
김태희
Alternative Author(s)
Kim, Tae-Hee
Advisor(s)
박명자
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대사회에서는 외모에 대한 중요성이 증가하고 있으며, 특히 청소년기에는 변화된 신체와 외모에 많은 관심을 갖게 되어 의복과 관련된 활동에 시간, 금전 또는 에너지 등을 기울이게 되어 의복관심도가 높아진다. 그러므로 의생활에 대한 바른 교육을 통해 올바른 가치관을 심어주는 것이 중요할 것으로 보이며, 현재 기술·가정교과 내의 의생활 교육내용을 학생들이 어떻게 인식하고 있으며, 실제생활에서도 활용하고 있는지 알아보는 것은 중요하다. 본 연구에서는 중학생의 기술·가정교과 내의 의생활영역에 대한 흥미도와 활용도를 조사함으로써 의생활영역 학습자의 요구를 파악하여 의생활에 관심을 갖게 하고자 한다. 구체적인 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 중학생의 기술·가정교과 의생활 영역에 대한 흥미도, 활용도, 학습요구를 조사하고, 둘째, 기술·가정교과 의생활 영역에 대한 흥미도에 따라 활용도, 학습요구를 비교하며, 셋째, 조사대상자의 인구통계학적변인(성별, 학교유형, 기술·가정교과점수, 가계수입)에 따른 흥미도,활용도, 학습요구의 차이를 밝힌다. 본 연구는 수도권 지역에 있는 중학교 2·3학년 남녀중학생을 대상으로 조사하였고, 자료 수집은 설문지 응답방식으로 총404부를 최종 분석에 사용하였다. 통계분석은 SPSS 14.0을 이용하여 신뢰도검증, 빈도분석, t-test, 교차분석, 일원분산분석과 사후 검증으로 Duncan test실시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 중학교 기술·가정교과에 대한 인식은 전반적으로 낮게 나타났다. 중학생들은 기술·가정교과 내의 의생활 영역의 흥미도는 낮았으나, 특별히 옷을 입는 방법이나 디자인, 의복을 구입하는 것에서는 관심이 많은 것으로 나타났다. 흥미도에 미치는 영향에서 중학생들은 실습수업 하는 것이 재미있어하며, 지금 보다 좀더 실습수업을 많이 하기를 원하는 것으로 나타났다. 기술·가정교과 내의 의생활 영역의 활용도는 옷차림을 제외하고는 기타 다른 부분의 활용도는 낮았으며, 옷차림, 의복마련하기, 옷의 손질과 보관, 옷 만들기와 재활용 순으로 나타났다. 중학생들의 실생활 활용도를 알아보기 위해 의복구매행동을 조사한 결과, 많은 수의 중학생들이 의복을 구매할 때 직접 참여하고 있는 것으로 나타났으나, 의복마련하기 영역의 활용도는 낮게 나타났다. 기술·가정교과 내의 의생활 영역의 학습요구를 조사한 결과‘코디네이션’이 가장 높은 학습요구를 보였고,‘의복디자인’,‘생활용품만들기’,‘때와 장소에 맞는 옷입기’,‘테디베어 만들기’의 순으로 높은 학습요구를 보였다. 둘째, 의생활 영역의 흥미도에 따라 흥미도가 높은 집단, 중간인 집단, 낮은 집단으로 구분하였다. 의생활영역의 흥미도 집단에 따른 활용도에서는 의생활 단원의 전체 하위영역에서 유의한 차이를 보였고, 의생활 영역의 흥미도가 높을수록 의생활 활용도가 높은 것으로 나타났다. 의복구매행동에서는 의생활 영역의 흥미도가 높은 집단이 의복을 구입할 때 능동적으로 의사결정에 참여하고, 관심이 많으며 적극적인 모습을 보이는 것을 알 수 있었다. 흥미도 집단에 따른 의생활 단원의 학습요구에서는 모든 하위 영역에서 유의한 차이를 보였으며, 의생활에 대한 흥미도가 높을수록 학습요구가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 인구통계학적 변인(성별, 학교유형, 기술·가정 교과 점수, 가계수입)에 따른 의생활 영역의 흥미도, 활용도, 학습요구를 살펴보면 다음과 같다. 성별에 따라 의생활 영역의 흥미도, 활용도, 학습요구에서 유의한 차이를 보였고, 여학생이 남학생 보다 의생활 영역에 대해 관심도 많고, 실제 생활에서 잘 활용하며 학습요구가 높았다. 학교유형에 따라 의생활 영역 흥미도, 활용도, 학습요구에서 차이를 보였고, 여자중학교 학생이 남녀공학과 남자중학교 학생에 비해 높게 나타났다. 기술·가정 교과 점수에 따른 의생활 영역에 대한 흥미도와 학습요구는 중위권 이상의 학생들에서 높게 나타났고, 활용도에서는 기술·가정교과 점수가 높을수록 학습한 의생활 교육내용을 실생활에서 활용하고 있었다. 가계수입에 따른 의생활 영역의 흥미도, 학습요구는 집단간 차이가 나타나지 않았다. 활용도에서는 옷차림영역에서만 차이를 보였고, 가계수입이 중이상에서 의생활 교육내용 중 옷차림에 대한 활용도가 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과 의생활 영역의 교육은 이론수업을 중심으로 진행하고 있는데, 중학생들은 실습수업을 재미있어하며 지금보다 더 많이 하고 싶어하는 것으로 나타났다. 의생활 영역에 대한 흥미도가 높은 집단은 의생활 영역을 매우 긍정적으로 받아들였으며, 의생활 영역의 활용도와 학습요구가 높게 나타났다. 그러므로 의생활 영역에 대한 중학생들의 흥미도, 활용도, 학습요구 등을 높일 수 있는 교수-학습방법을 개발하고, 학생들의 요구에 부응하는 교육환경 개선과 의생활 교육내용의 개발이 필요할 것으로 사료된다. 이를 통해 중학생들이 의생활 수업에 관심을 갖고 적극적으로 참여할 수 있도록 하여, 의생활 교육의 학업성취도를 높일 수 있을 것으로 본다.; Importance about appearance is increasing on modern society. Because people have a lot of interests in changed new forms and appearance in adolescence or example, clothes interest degree of time, money or energy rises in the activity connected with clothes. Therefore, it is expected to be important that make value which is correct through honest teaching about clothing habits, and students are recognizing clothing habits education contents how in present in Technology · Home Economics and it is important to search whether is utilizing in actually life. The purpose of this research is to investigate on learning requirement based on the interests, application of clothing and textile in Technology · Home Economics of middle school students. Specific subject of study established as following. First, interests, application and learning requirement of middle school Student’s clothing and textile in Technology · Home Economics are investigated. Second, practical use according to interest degree for clothing and textile in Technology · Home Economics compares learning requirement. Third, difference of interest, application and learning requirement, following to demographic variables(sex, type of school, Technology · Home Economics score, household income)is investigated. For this research, a survey was conductedusing questionnaires 404 boy and girl middle school students living in Seoul, Kyunggi areas. The data analysis of this study was verified by frequency, Chronbach's α coefficient, t-test, Chi square test, one-way ANOVA, Duncan multiple range test by using SPSS 14.0 program. The conclusion of this study is as follows. First, the perception of middle school student for Technology · Home Economics was low. Students not were interested in the clothing and textile education in Technology · Home Economics but how to get specially dressed, designs and purchase of clothes. Those who are interested in practice class want to have more this class than now. The application of clothing and textile in Technology · Home Economics was low except for attiring. The order is as follow; attiring, purchase of clothes, care and keeping of clothes, making of clothes and recycling of clothes. Clothing purchasing behavior was investigated to know the application of clothing and textile of middle school students in real life. Most of them were interested in the direct purchase of clothes but not in the application of clothes purchased. The highest learning requirement was ‘Coordination’ in clothing and textile, following order: clothes designs, living commodities making, how to occasion and place get dressed, teddy bear making was high about learning requirement. Second, the students can be classified as high, middle and low group according to the interests of clothing and textile. Each group made a significant difference to all questions regarding the application of clothing and textile. From the view point of clothing purchasing behavior, the highly interesting group of clothing and textile had a tendency to not only make a positive decision but also show the strong interests. Also, in case of learning requirement of the clothing and textile according to the interests group was significant difference in all questions regarding, the higher interests was shown in the students with the higher learning requirement of clothing and textile. According to the interests group was significant difference in all questions regarding the learning requirement of the clothing and textile. Third, the studies of interests, application and learning requirement of clothing and textile by demographic variables(sex, type of school, Technology · Home Economics score, household income) was investigated as follow. According to sex, there was significant difference in the interests, application, learning requirement of clothing and textile, girl student has more interests about clothing and textile than boy student and utilizes well in real life and learning requirement was high. According to type of school, there was difference in the interests, application, learning requirement of the clothing and textile. This result is shown as an example that girl middle school student was more interested than boy middle school student with coeducation. According to Technology · Home Economics score, the interest and learning requirement of clothing and textile highly appeared to students more than average and in case of application, students which had high score was utilizing clothing and textile education contents in real life. According to household economy income, interest and learning requirement of clothing and textile did not appear between group differences. But, application to dress among clothing and textile education was high in case household economy income is middle singularity. As the result of this study, middle school students are interested better in practice class more than theory class regarding clothing and textile education, and spare more times in practice class. The group interests the clothing and textile accepted the clothing and textile positively and their application and learning requirement of the clothing and textile was high. Therefore, the development of teaching-learning methods for the improvement of middle school student’s interests, application, learning Requirement in the clothing and textile, and the improvement of education circumstance satisfying the student’s request, and the development of education contents will bring the good results.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149260http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407598
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE