246 0

고등학생의 가정과학 교과 및 의생활 영역에 대한 인식

Title
고등학생의 가정과학 교과 및 의생활 영역에 대한 인식
Other Titles
High School Students′ Conception of Home Economics and Clothing Section in the Curriculum
Author
김영후
Alternative Author(s)
Kim, Young-Hu
Advisor(s)
박명자
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
기술ㆍ가정의 의생활 교과과정을 살펴보면 8학년의 의복마련과 관리, 10학년의 의생활 변화와 직물을 이용한 생활용품 만들기이다. 이처럼 의생활 단원이 학년별 동떨어져 있어 수업의 체계성과 연속성을 유지할 수 없을 뿐만 아니라 실용적 측면이 강한 의복생활과 간단한 실기중심 내용으로 충실한 의생활 이론은 가정과학에서나 접할 수 있다. 가정과학은 기술ㆍ가정교과의 심화선택과목으로 기존 중, 고등학생의 기술ㆍ가정교과에 대한 연구는 많으나, 가정과학의 학습자를 대상으로 한 의식주 각 분야에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서 가정과학 교과에 대한 학생들의 인식과 교과 내 의생활영역 각 단원에 대한 흥미도와 학습필요도 및 의생활 활용정도를 연구하여 가정과 교육 운영을 위한 기초 자료로 이용 하고자 한다. 본 연구는 조사대상자의 일반적 사항(성별, 학교유형, 계열)과 가정과학 교과에 대한 질문, 교과 내 의생활영역 주요 학습내용의 흥미도와 필요도 각각 동일한 질문문항과 의생활영역 활용도에 관한 서술문항 모두 5점 Likert척도로 구성하였다. 자료 분석은 평균, 표준편차를 구하고, t-검증과 Pearson의 적률상관관계를 산출하였다. 연구결과 가정과학 교과에 대한 인식은 교과 흥미성, 교과 필요성, 교과와 수업 및 대외인식 모두 긍정적인 응답을 나타내었다. 가정과학 교과 내 의생활영역에 대한 학습흥미도와 필요도는 정적 상관관계로 영역별 흥미도와 필요도가 높은 것은 의복선택과 착용, 편물과 자수이며 문항별은 옷차림, 코바늘ㆍ대바늘뜨기, 자수였다. 가정과학 교과 내 의생활영역에 대한 활용도는 영역별 의복선택과 착용, 편물과 자수, 의복디자인과 제작, 의복재료와 관리 순이었고, 문항별로는 옷 구입시 디자인과 색상고려, 때와 장소에 맞는 옷차림이 높았다. 의생활영역 주요 학습내용의 흥미도 집단에 따른 필요도와 활용도에서 영역별 필요도는 의복선택, 의복재료의 흥미가 높은 집단이 낮은 집단에 비해 필요도를 더 인식하고, 문항별로는 디자인의 요소와 원리, 실과 직물의 종류와 특성이었다. 영역별 활용도는 의복재료와 관리가 흥미도 고저 집단의 평균수치가 낮은 가운데, 활용도 또한 낮았으며 이를 문항별로 보았을 때에도 옷감소재 파악 및 평가가 의생활 영역 흥미도에 상관없이 활용이 이루어지지 않게 나타났다. 학교계열에 따른 가정과학 교과 인식 및 의생활영역 흥미도, 필요도, 활용도는 인문계는 교과인식, 실업계는 수업인식이 각각 높았고, 의생활영역 인식에서 인문계는 의복선택과 착용, 실업계는 의복디자인과 제작이 각각 높았다. 실업계 학생들의 응답영향으로 영역별 의복디자인과 제작, 편물과 자수등 실기측면의 의생활영역이 선행연구 결과와 달리 높게 나타났다. 이는 편물과 자수의 흥미도와 필요도의 상관정도가 높은 것과 문항별로도 코바늘ㆍ대바늘뜨기, 자수의 상관계수가 높은 것으로도 알 수 있다. 또한 인문계에 비해 실업계 학생들의 의복디자인과 제작에 대한 흥미도, 필요도, 활용도가 더 높았다. 영역별 인식과 문항별 인식은 대체로 비슷한 양상을 보였고, 흥미도, 필요도, 활용도 모두 기존연구 결과와 마찬가지로 의복선택과 착용의 옷차림, 의복구입에 대한 인식이 높은 반면, 의복재료와 관리영역은 의생활 흥미도에 따른 필요도 인식의 차이가 크며, 각 영역별 흥미도, 필요도, 활용도 모두 비교적 낮은 수치를 보였고 구체적 문항은 섬유, 실, 직물의 종류와 특성으로 의복관리 보다는 의복재료의 의생활 기초이론에 대한 단원이었다.; The content of the unit concerning clothing in technology and home textbooks of 8th grade is mainly about purchasing and managing clothing, and that of 10th grade is about change in clothing and making living necessaries with cloth. Because the units concerning clothing are irrelevant among the textbooks of each year and grade, not only the systemicity and continuance of classes can not be maintained, but also some theories of clothing about practical aspects of clothing and simple practical skill are just found in a Home Economics subject only. Home Economics is an elective subject for further study in technology and home subject. There have been a lot of research on technology and home subject of middle and highschool curriculum, but not a lot of research on the students who are learning domestic science subject in connection with each area of food, clothing, and housing. Thus, by researching students' recognition of Home Economics subject, their interest in each unit concerning clothing, the degree of need and application concerning clothing area, the result of the research is intended to be used as basic data for educational management of home subject. This research consists of questions about general information(sex, a type and kind of school) of the subjects of the research, the degree of interest in, need for major learning content concerning clothing in the subject and the degree of the application with Likert scale of 5 scores. By analyzing the data, the average, standard deviation , t-test and Pearson product-moment correlation were produced. As a result of the research, students' recognition of Home Economics was positive in terms of interest in the subject, need for studying the subject, external recognizance of the subject and the class. The degree of interest and need concerning clothing area in the Home Economics subject are correlated positively. Especially the area which the students are interested in and feel they need to study is choosing and wearing clothes , and the specific item of their interest is dress style. The order of high degree of application concerning clothing area in Home Economics subject is choosing clothes, knitting and embroidery, making clothes, clothes material and that of specific items is considering design and color when purchasing clothes and dress style which can fit occasion and place. In the matter of degree of need for studying and applying it according to the groups with different level of interest in major learning content of clothing, the group with high interest in choosing clothes and clothes material feel more for studying the area and the items that they feel they need to study are elements and principle of design, the characteristics of yarn and textile. Material and management of clothes has low standard figure of the groups with high and low interest in terms of degree of application according to areas and analysing and evaluating clothes material has low standard in terms of items. In the recognition of Home Economics subject, the degree of interest, need and application concerning clothes area, classical high school students have high recognition in the subject and vocational highschool students have high recognition in the class. In the recognition of unit concerning clothing, classical high school students have high recognition in choosing and wearing clothes and vocational school students have high recognition in designing and making clothes. Because of the effect of vocational school students' response, the response to practical aspect of clothing area such as designing and making clothes, textile and embroidery appeared to be relatively positive which is quite different from the result of the preceded research. We can see this from the fact that the degree of interest and need concerning knitting and embroidery are correlated highly and items such as a hooked needle, knitting with bamboo needles and embroidery are correlated highly as well. And vocational school students' degree of interest, need and application concerning designing and making clothes is relatively higher than that of classical school students. Their recognition of each area and items show similar aspects. While in the degree of interest, need and application, the recognition of choosing clothes, dress style and purchasing clothes is as high as the result of the preceded research, the gap between the degree of need concerning clothes material and management according to the degree of interest in clothing is big. The degree of interest, need and application according to each area were shown to be low, especially in the specific items such as kinds and characteristic of textile, yarn and fabric which are the basic theories of clothes material rather than clothes management.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149249http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407029
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE