196 0

한국 근·현대사 수업 모형 개발

Title
한국 근·현대사 수업 모형 개발
Other Titles
A Study on Development of a Teaching Model for the Korean Modern/Contemporary History : Focused on Uses of the Moving Image Data
Author
허의선
Alternative Author(s)
Heo, Eui-Seon
Advisor(s)
이석규
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
역사 교육의 목적 중 하나는 학생들의 역사적 사고력과 판단력을 길러서 현재를 이해하고 미래의 삶을 위해 올바른 가치관을 정립하는 것이다. 이를 위해서 다양한 수업 자료가 요구되는 바, 그것은 오늘날의 학생들의 문화적 여러 요소와 결부되면 그 효과가 보다 크다. 특히 영상과 음성을 동시에 재생하는 동영상 자료는 과거를 재연하여 지난날의 모습과 사고를 상상할 수 있게 한다. 이러한 점에서 역사 관련 방송국의 방영물들을 자료로 활용한 수업은 학생들의 역사에 대한 관심도와 역사 학습에 대한 집중도를 높인다. 본 연구는 방송 자료의 이러한 측면에 주목하여 동영상을 활용한 수업 방법을 모색하는데 그 목적을 두고 있다. 기존의 동영상을 활용한 연구는 주로 중학교 학생들을 대상으로 일부 차시 정도의 실험적 시도만으로 그 효과를 이끌어 내고 있다. 이에 본 논문에서는 고등학교 수업 현장을 중심으로, 일회성이 아니라 지속적으로 동영상 자료를 활용한 수업을 전개하며, 동영상 자료가 교과서의 내용을 어떻게 보완·심화시킬 수 있는지에 대해 집중적으로 연구하였다. 먼저, Ⅱ장에서는 각 방송사에서 다룬 한국 근·현대사 관련 방영물을 조사하여 시대별 방송사의 제작 시기와 내용을 고려하여 58편의 동영상 자료를 선정하였다. 그리고 한국 근·현대사의 교과서 단원 구분을 기준으로 각 동영상물의 내용을 정리하였다. 이 작업은 동영상을 활용한 수업을 전개할 때 동영상이 교과서의 내용을 어느 정도 보완하고 있고 동영상의 내용상 특징이 무엇인지를 파악하여 지속적으로 동영상을 활용한 수업을 전개하기 위해서이다. Ⅲ장에서는 동영상 수업을 위한 선행 조건을 알아보고 아울러 동영상 자료가 어떻게 교과서의 내용을 보완할 수 있는지를 구체적으로 기술하였다. 동영상 수업의 효과를 얻기 위해서 교사는 몇 가지 면을 고려해야 한다. 첫째 학생들의 집중력을 높이기 위해 화질과 음향이 좋은 영상물을 선택해야 한다. 둘째 하나의 주제(또는 사건)에 대해 학생들의 이해도를 높이기 위해서는 해당 주제에 대한 학습이 선행되어야 한다. 셋째 강조해야할 부분이나 사전 수업에서 언급되었던 부분이 나왔을 때에는 교사는 반드시 학생들이 주목할 수 있도록 영상 시청 도중에 언급해야 한다. 이렇게 했을 때 그 내용에 대해 학생들이 보다 관심을 갖고 집중할 수 있다. 한편 Ⅱ단원에서 선정된 동영상 58편은 15분에서 25분 정도의 분량으로 편집하였고, 그중 14편의 동영상 수업 자료를 가지고 실제 수업에서 어떻게 교과서의 내용을 보완할 수 있는지를 교과서 내용과 동영상 내용의 비교를 통해 알아보았다. Ⅳ장에서는 실제 수업에 활용한 효과 및 문제점을 언급하였다. 동영상을 활용한 수업을 전개하면서 고등학교 3학년 학생들에게 설문조사를 실시하였다. 설문은 크게 강의식 수업과 동영상 자료를 활용한 수업으로 나누어 각각의 수업 방식에 대한 흥미도, 수업 참여도, 수업 내용 이해도 등을 조사하였다. 또한 동영상 자료를 활용한 수업이 특정 주제에 대한 문제 해결 능력과 학생 본인의 역사적 재현 능력을 불러일으키는 데 도움이 되었는지를 파악하였다. 이러한 설문 조사를 토대로 실제 수업에 활용한 효과를 정리하면 다음과 같다. 흥미도, 수업 참여도, 이해도 등이 눈에 띄게 긍정적인 효과를 수치상으로 확인되었다. 그리고 생생한 이미지 수업과 ‘느낌’이 있는 수업이 될 수 있다는 이점을 확인할 수 있었다. 반면 문제점도 아울러 가지고 있었다. 첫째 동영상 수업을 매시간 전개하기에는 수업 시간이 절대적으로 부족하다는 것이다. 둘째 교사에게 동영상에 대한 편집 기술과 충분한 시간이 확보되어야 한다. 셋째 입시에 바쁜 고3 학생에게는 적당하지 못한 면이 있다. 넷째 간혹 역사적 사실에 위배되는 경우도 있다. 다섯째 영상의 강렬한 이미지로 인해 학생들에게 다양한 상상력을 제약할 수 있다는 점이다. 약간의 문제점도 지니고 있지만 동영상을 활용한 수업 방법론은 문제점보다는 그 효과가 매우 컸다고 할 수 있다. 이 방법론은 변화하는 학생들의 문화에 대응할 수 있는 수업 방법론이라고 판단된다. 교실 수업에 보다 활기를 불어 넣을 수 있고, 역사에 대한 학생들의 관심도를 높이는 등 여러 가지 면에서 이 수업 방법론은 역사 수업의 새로운 모형으로 제시될 수 있다고 여겨진다.; One of the goals for history education lies in helping students develop their competence of thought and judgement and understand the present and establish a correct value system for their future life. To do so, diverse teaching materials are required, and if such materials should be associated with the various cultural elements, they would be more effective. In particular, a moving image data playing images and sound simultaneously would be useful to help students reminded of our past events more effectively. In this context, it is believed that the data once broadcast on TV would greatly help students to be more concerned about our history, concentrating their attention more on it. The purpose of this study was to use such moving image data to educate students on our modern and contemporary history. The preceding studies focused on moving image teaching materials were targeted primarily at middle school students, while most of them were just experimental attempts. This study attempted to suggest a teach model using the moving image data for high school history education, based on the results of testing its effects on students' learning about our history. In the second chapter, the researcher describes the results of surveying the TV programs featuring our modern and contemporary history by period and content. A total of 58 moving image data were selected first, and then, their contents were examined according to the units of the textbook. Then, the researcher discusses how much such moving image data can complement the contents of the textbook, while exploring the ways to use the moving image data for the history education at high schools. In the third chapter, the researcher describes the results of producing a teaching model using the moving image data and applying it to the classroom. Teachers are required to take the following aspects into consideration for an effective history education using the moving image data. First, in order to enhance students' learning concentration, it is necessary to select the moving image data with good screen quality and sound effects. Second, in oder to help students have a better understanding of our historical themes (or events) it is essential to teach them about them theoretically before presentation of the moving image data. Third, our history teachers are obliged not to fail to mention about some important points when students are viewing the moving image data. Then, students will pay more attention to the history classroom. The researcher reedited each of 58 films selected into 15~25 minute long files, and chose 14 files to test their effects on students' learning, while comparing their contents with those of the textbook. The fourth chapter discusses the effects and problems of the teaching model using the moving image data. Students in the 3rd grade of a high school were sampled to be subject to a questionnaire survey. The questionnaire consisted of the items about students' opinions about instructive education and moving image data one, their interests, participation and understanding. In particular, the survey was focused on the effects of the teaching model on students' problem-solving competence and representation of history. The results of the questionnaire survey can be summed up as follows; Students' interest and participation in history and understanding of history were improved remarkably by the teaching model. And it was confirmed that the teaching model allowed for a vivid image and 'emotional' learning. However, the teaching model was found to have some problems. First, the hours of history classroom absolutely fall short for the education using the moving image data. Second, teachers should be given time to edit the materials, while being able to edit them. Third, the students who should prepare themselves for college can seldom allocate sufficient time for history classroom. Fourth, the data sometimes betray the historical facts. Fifth, students' diverse imagination may be limited by the impressive moving images. Despite the above problems, it was found through this study that the teaching model using the moving image data was very effective in students' learning about history. So, such a new approach seems to be a good pedagogics helping students to respond to our culture. Furthermore, it was found to activate the history classroom, enhancing students' interest in history. In such respects, the teaching model using the moving image data suggested by this study is believed to be an effective alternative for history education at our high schools.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149237http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407731
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE