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관리자의 윤리수준 유형에 따른 이해관계자의 반응에 관한 연구

Title
관리자의 윤리수준 유형에 따른 이해관계자의 반응에 관한 연구
Other Titles
A study on the stakeholder’s response according to the manager’s ethical level
Author
이병길
Alternative Author(s)
Lee, Byeong-Gill
Advisor(s)
유영만
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2001년 말, 미국의 거대 에너지 거래기업인 엔론의 초대형 회계부정 사건 이후 기업의 사회공헌 및 준법 활동을 촉구하는 사회의 목소리가 커지고 있다. 분식회계로 인한 대기업 도산과 이로 인한 국가적 위기를 경험한 우리나라도 윤리경영에 대한 관심이 높을 수 밖에 없는 상황이며, 이에 국내 기업들도 앞다투어 윤리경영을 추진하려 하고 있다. 그러나 기업마다 윤리경영을 이해하는 내용과 깊이가 천차만별이고 상당수의 기업들은 윤리경영을 단순한 기업 이미지 제고 수단으로 추진하고 있어 윤리경영의 본래 취지를 살리지 못하고 있다는 지적이 있다. 이를 반영하듯 주주나 종업원, 소비자, 거래처, 지역사회 등 이해당사자(stakeholder) 입장에서는 대상 회사가 윤리경영을 추진하고 있다고 느끼는 경우가 극히 드문 현실이다. 이것은 우리나라의 윤리경영 추진을 왜곡되게 할 뿐 아니라 새로이 윤리경영을 추진하고자 하는 기업들에게도 좋지 않은 선례와 타성을 제공하게 될 것이다. 본 연구는 관리자의 윤리 수준이 그 기업을 바라보는 이해관계자의 기업 평가에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보기 위해 이루어졌다. 이를 위해 국내에서 선구적으로 윤리경영을 추진해 온 S그룹을 대상으로 실증 분석을 실시하였다. 본 연구에서는 관리자의 윤리수준 유형에 따른 이해관계자에 대한 기본 자세의 차이에 대해 다루고 있는데, 관리자 그룹을 윤리적 경영관리 그룹과 그렇지 않은 그룹으로 양분하고, 이들에 대한 이해관계자(고객, 종업원, 협력회사, 주주, 지역사회)의 평가 간에 유의미한 차이가 있을 것이라는 가설을 세워 통계적인 방법으로 가설검증을 실시하였다. 먼저, 관리자의 윤리수준과 5대 이해관계자 평가결과 간의 관계를 분석한 결과 관리자의 윤리수준은 종업원(r=.785, p<.001), 고객(r=.807, p<.001), 협력회사(r=.846, p<.001), 주주(r=.860, p<.001), 지역사회 (r=.873, p<.001) 등 이해관계자의 평가와 정의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 관리자의 윤리수준에 따른 이해관계자 평가 사이에 유의미한 차이가 존재하는지를 t-검정을 통해 분석한 결과 주주(t=34.435, p<.0001), 종업원(t=30.006, p<.0001), 고객(t=27.016, p<.0001), 지역사회(t=28.431, p<.0001), 협력회사(t=29.783, p<.0001)로 나타나, 비윤리적 관리자나 윤리적으로 무관심한 관리자에 비해 윤리적 관리자가 이해관계자의 권익 보호나 공존 공영을 위해 적극적으로 노력할 것이라고 평가되고 있음을 알 수 있었다.; The social demand of urging companies to dedicate to societies and to obey the laws has been increasing after Enron, a defunct huge energy company in the United States, committed accounting fraud in the end of 2001. The issue of the ethical management is rising as a major topic of international business. Domestic companies start to adopt it competitively after they had witnessed the collapses of the big company due to accounting fraud. However, it is pointed out that they are missing the original meaning of the ethical management. The reason is that each company understands the ethical management respectively and that the most of them misuse it as the means to build a good reputation. It results in that the stakeholders including shareholders, employees, customers, partners, and communities, are not aware that their company runs the ethical management. Not only it distorts the original meaning of the ethical management, but also it gives bad examples to the other companies starting the ethical management. This study is conducted to research how managers’ ethical level affects the stakeholder’s assessment of the company. The research is based on a positive analysis on S group taking the lead of the ethical management in Korea. The research is hypothesized that managers were divided into two groups ― the ethical group and the unethical group and there would be the meaningful difference of the stakeholder’s assessment between the two groups. It is verified with a statistic method. The result of the research shows the difference of the stakeholder’s attitude to the company according to the manager’s ethical level. It also says that the ethical group shows the high level of ethical behavior and it is given a good assessment compared with the unethical group by stakeholders.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149217http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407057
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