327 0

LUIGINONO 작곡 「'GUAIAIGELIDIMOSTRI' forflute,clarinet,tuba,twocontraltos, viola,cello,contrabassandliveelectronics」의 전자음향 기법을 중심으로 한 분석 연구

Title
LUIGINONO 작곡 「'GUAIAIGELIDIMOSTRI' forflute,clarinet,tuba,twocontraltos, viola,cello,contrabassandliveelectronics」의 전자음향 기법을 중심으로 한 분석 연구
Other Titles
Ananalysisof 「'GUAIAIGELIDIMOSTRI' forflute,clarinet,tuba,twocontraltos, viola,cello,contrabassandliveelectronics」composed byLuiginono
Author
김미영
Alternative Author(s)
Kim, Mi-Young
Advisor(s)
이돈응
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 루이지 노노의 "Guai Ai Gelidi Mostri" for flute, clarinet, tuba, two contraltos, viola, violoncello, contrabass and live electronics의 전자음향 기법을 중심으로 한 작품 분석이다. 이 곡은 베니스의 축제에 관한 에밀리오 베도바(Emilio vedova)의 암울한 그림 연작과 이것을 보고 카치아리(Massimo cacciari)가 여러 시에서 꼴라주(collage)하여 4개의 시로 압축한 텍스트(text)를 모티브(motive)로 하고 있다. 분석은 형식, 악곡분석, 전자음향 그리고 부분별 분석으로 이루어져 있다. 곡의 형식은 사용된 4개의 시에 따라 각각 A, B, C, D 네 부분으로 구성되며 시의 순서에 따라 분석한다. 곡의 특징으로는 빠르기를 포함한 전체적인 음악의 흐름이 매우 느리다는 점, 소리의 연속적인 변화보다는 지속음 안에서의 음향 변화가 두드러진다는 점, 음층(音層)을 쌓아가는 음향의 변화와 잡음에 가까운 미분음의 표현들이 음색표현의 수단으로 사용되었다는 점 등을 들 수 있는데 곡에 사용되는 연주법 및 이를 위한 기보는 이러한 특징을 나타내는데 중요한 음악적 수단으로 활용되고 있다. 또한 인성의 경우 아름다움의 표현보다는 하나의 전자음향 음 재료로서 취급, 기악부분과 합쳐져 통합된 음색표현에 보다 중점을 두고 있다는 점을 특징적인 부분으로 들 수 있다. 전자음향은 별도의 신디사이저 없이 마이크를 통해 실시간으로 악기의 음향을 수음하여 확장, 변형하는 라이브 전자음악 형태이며 모듈구조(modular construction)로 되어있다. 이 곡에서는 서로 다른 12개의 전자음향 제어처리 과정을 별도의 악기처럼 활용하고 있는데 노노가 특별하게 어떠한 용어로 규정짓지 않았기 때문에 본 논문에서는 패치(patch)라는 단어를 사용한다. 이 패치는 마이크로폰(microphone), 필터(filter), 딜레이(delay), 리버브레이션(reverberation), 하모나이저(harmonize), 스팟지알리제이션(spatialization)과 같은 모듈의 조합으로 구성되어 있다. 악기와 전자음향으로 구성된 작품에서 전자음향은 일반적으로 기악부분의 대비 혹은 대립적 요소로 취급되는 데에 반해 이 작품에서의 전자음향은 기악부분의 음향을 변형, 발전시켜 불명료함, 모호함, 뒤틀림과 같은 음향적 질감을 얻어내기 위해 선택된 것으로 보여진다. 이를 위해 노노는 미분음 단위로 적층(積層)된 하모나이저, 딜레이를 통한 음향층의 지속적 확장, 10대의 스피커를 통한 공간적 음향의 운용을 사용하였으며 이러한 불명료함, 모호함과 뒤틀림은 이 작품이 갖는 텍스트와 베도바의 그림 연작과 더불어 국가와 사회, 정치, 폭력과 죽음, 공포와 같은 메시지(message)를 확연하게 전달한다. 이 같은 작품 "Guai Ai Gelidi Mostri"의 음향적 특징과 시간에 대한 노노의 취급법은 그의 다른 후기 작품들과 맥을 같이하며 그가 작품을 통해 드러내고자 한 미학적, 사회적 질문을 엿볼 수 있게 한다.; This thesis is an analysis of 「"Guai Ai Gelidi Mostri" for flute, clarinet, tuba, two contraltos, viola, violoncello, contrabass and live electronics」composed by Luigi Nono, focusing on electronic sound technique. The motives in this piece are Emilio Vedova's dark sequence paintings on Venice's festival and Massimo Cacciari's summarized four texts collaged from many poem. The analysis is comprised of a form, a musical analysis, electronic sounds and analyses on each part. The form of this piece contains four parts, A, B, C, D, as the four poem used, and this piece is analysed with an order of each poem. This piece is characterized by following features; overall tempo is very slow, there is more significant sound changes in a continuant sound instead of consecutive chang es in sound, sound changes which add up to polyphonic and a microtone similar to noise are used for an expression of timbres. Performance techniques and notations are used as an important musical tool for representing these characteristics. In addition, the vocal part is seen as materials for electronic sound rather than en expression of beauty. Combined with instrument parts, the vocal part focuses on expressing timbres. With regard to the electronic sound, it is made up of modules and forms live electronics through expanding and transforming the real-time recording sound which is achieved from microphones without synthesizer. This piece uses different twelve electronic control procedures as a separate instrument. As Nono does not define it with a specific term, a term "patch" will be used in this thesis. The patch also consists of a combination of modules such as a microphone, a filter, a delay, a reverberation, a harmonizer and a spatialization. While electronic sound is generally seen as contradictory or confrontational element in a work of music with instrumental and electronic sound parts, electronic sound in this piece seems to be chosen to transform and develope sound in instrumental part for acquiring sound texture such as obscurity, ambiguity and distortion. To do so, Nono uses harmonizer which makes accumulated microtones, sound's continuous expansion through delay, and spatial sound application though ten speakers. The obscurity, ambiguity and distortion in this piece conveys messages like state, society, violence, death and fear as well as this piece's text and Vedova's sequence paintings. "Guai Ai Gelidi Mostri"'s characteristics in terms of sound and Nono's unique way of dealing with time is consistent with Nono's other works. These features show aesthetic and social questions that Nono tries to raise through his work.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149015http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000406930
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE