811 0

요하네스 브람스 첼로 소나타 제1번 e단조 Op.38에 관한 연구

Title
요하네스 브람스 첼로 소나타 제1번 e단조 Op.38에 관한 연구
Other Titles
An Analysis of Johannes Brahms cello sonata No.1 in e minor Op.38
Author
김은진
Alternative Author(s)
Kim, Eun-Jin
Advisor(s)
김정은
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 고전적 형식과 기법을 계승하여 발전시킨 작곡가로 고전적 낭만주의자로 평가받는데 그는 교향곡, 실내악곡, 피아노곡, 가곡 등 다양한 장르에 걸쳐 수많은 뛰어난 작품들을 작곡하였다. 특히 실내악은 브람스의 작품 중에서 중요한 위치를 차지하며 그는 실내악곡 분야에 24곡이라는 많은 작품을 남겼는데, 그 중 첼로 소나타는 제1번 Op.38과 제2번 Op.99의 두 곡을 작곡하였다. 첼로 소나타 제1번 Op.38은 그가 32살이 되던 해인 1865년에 완성된 곡으로 전형적인 낭만주의 음악이면서 엄격한 고전주의의 형식에 따라 작곡된 곡이다. 모두 3악장으로 구성되어 있는데 1악장은 소나타 형식으로 첼로와 피아노간의 대위법적 처리와 빈번한 전조의 사용으로 낭만주의적 특징들을 보여주고 있으며 또한 주제에 사용된 동기의 특징들이 곡 전체를 통해 잘 활용되고 발전되는 모습을 발견할 수 있다. 2악장은 Trio가 있는 Menuetto로 복합 3부분 형식이며 피아노 전주의 짧은 동기가 각 부분에 사용되어 곡의 통일성을 꾀하고 있다. Trio부분을 연주한 후에는 다 카포(Da Capo)에 의해 다시 앞부분을 반복하게 되어 A-B-A의 3부 구조를 이룬다. 3악장은 푸가(Fugua)기법을 사용한 복합 3부분 형식으로 주제 선율의 셋잇단 음표와 대주제의 8분 음표가 곡 전체에서 사용되고 변형된다. 전체적으로 반음계와 동형진행, 그리고 모방기법이 특징적으로 나타나고 있다. 브람스 첼로 소나타 제1번 Op.38은 모든 악장이 단조로 되어있고 첼로가 피아노 보다 낮은 음역에 머무르는 경우가 많아 중후하고 음울한 느낌을 주기도 한다. 브람스는 이 작품에서 고전주의 형식의 틀 안에서 낭만주의적인 선율과 화성의 요소를 잘 융합시켰으며 자신만의 독특한 양식을 보여주고 있다.; Johannes Brahms(1833-1897) is regarded as a Classical Romantist since he develOped and succeeded to classical forms and techniques in his music. He composed a variety of excellent music with diverse genres including a symphony, chamber music, piano concerto and songs. Especially, the chamber music occupies an important position among Brahms' Opuses. He composed twenty four pieces of chamber music. Among them, there are two cello sonatas; No.1 Op.38 and No.2 Op.99. Cello sonata No.1 Op.38 was completed in 1865 when Brahms was at the age of thirty-two. This piece is considered as typical romanticism music and composed in the form of strict classicism. It consists of three movements. The first movement shows the romantic characteristics by using contrapuntal techniques between cello and piano, and a frequent modulation in the sonata form. Also, It is found that the characteristic motives used for a theme are well utilized and develOped throughout the whole movement. The second movement is in compound ternary form with Menuetto and Trio, The use of short motive in the piano introduction throughout the movement provides coherent structure. The Menuetto is repeated after the performance of Trio by 'Da Capo' sign, thus completing the three-part structure of A-B-A. The third movement has composite three parts using the 'Fugue' technique, and triplets of theme melody and quavers of counter theme are used and transformed in the movement. The movement is characterized by the use of a chromatic scale, sequences, and imitative techniques. All movements of Brahms's Cello Sonata No.1 Op.38 are in minor. The cello mostly stays in a lower register than the piano. So, it gives a grave and gloomy feeling. Brahms well harmonized the factors of romantic melody and harmony within the form of classicism and showed his unique style in this piece of music.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/149010http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407437
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE