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온라인 환경에서 효율적 커뮤니케이션 전달을 위한 아이콘 인지에 관한 연구

Title
온라인 환경에서 효율적 커뮤니케이션 전달을 위한 아이콘 인지에 관한 연구
Other Titles
A study on Efficiency Communication for transform an Icon a Perceptible for On-Line Environment : focusing on Banking Site
Author
장종혁
Alternative Author(s)
Chang, Chong-Hyuk
Advisor(s)
송지성
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 디지털 커뮤니케이션이라는 말이 자주 등장하면서, 컴퓨터의 등장과 더불어 인터넷의 빠르게 보급으로 더 이상 낯설지 않은 새로운 용어로서 사용되어지고 있다. 이에 따라, 보다 효율적인 양방향 커뮤니케이션 수단으로 발전시키고자 하는 여러 가지 시도와 함께 아이콘의 효과적인 활용에 대한 노력, 단순히 과거처럼 문자 그대로의 의미를 전달하는 것이 아닌 함축적이고 시각적 유희를 함께 누릴 수 있는 새로운 다양한 시각언어를 만나볼 소 있게 되었다. 젊은 세대를 주축으로 다양한 연령대의 사용자층이 생겨나게 되었으며, 새로운 사이버 문화로 단순한 텍스트 메시지의 전달에서 아이콘의 사용과 시각적 기호, 언어로서의 아이콘의 역할이 부각 되었다. 온라인 환경에서 우리들은 유용한 정보를 대부분 시각을 통하여 접하고 있다. 아이콘은 정보를 탐색하는 경로로 정보를 시각적으로 받아들이는 사용자들을 위해서는 명확하고 신속하게 전달할 수 있는 아이콘 디자인이 필요하다. 아이콘에 관한 연구는 시스템 환경이나, 유형 그리고 사용자의 특성에 따라 활발하게 전개되어 있다. 본 연구는 아이콘 유형 중 아이콘에 관한 것으로 아이콘 특성상 사용자의 연상작용에 의한 적으며 유사성을 판별하기위하여 은유와 직유를 구분하여 온라인에서 검색된 아이콘을 분석하였다. 기능의 인지여부를 설문하여 인지현황을 알아보았다. 또한 아이콘 디자인 구성요소가 사용자의 인지도에 영향을 주는지를 아이콘을 시각적으로 비교하여 인지도를 알아보았다. 비교분석 한 결과 구성요소에 따라 인지도는 큰 차이를 보였고 이를 좀 더 객관화하기 위하여 구성요소를 설문한 결과 재입증 되었다. 따라서 본 연구 결과를 요약할 때 아이콘은 시각적으로 기능과 디자인 구성요소가 유사성을 가질 때 인지도가 비례한다는 것이다. 사용자들의 인지도를 향상시키기 위해서 기능을 구체화시키는 구성요소 및 디자인 하는 방안을 제시하고자 한다.; As an expression, Digital Communication appears frequently these days, and is now considered to be a familiar term as a result of the rapid spread of the Internet following the computer. In accordance with this, and after various trials to develop duplex communication more quickly and more effectively, various new visual languages have come into being with the function not of delivering the meaning of the text itself, but to enable us to enjoy the implicative and visual pleasures which arise from the effective use of texts. Various users from different generations have come into being, with younger people at the forefront. With the evolution of a new cyber culture since the end of the 90s, the role of Icon as a visual symbol and language, and the extended use of Icon beyond simple text messaging, has been increasingly a subject of discussion. In web environment, we accept most of useful information visually. Icon is a channel through which we explore information, and we need icon design to deliver information clearly and quickly to users who accept information visually. Studies on icon have been carried out vigorously according to system environment, styles and characteristics of users. This study is on the metaphor icon, and judging from the characteristics of metaphor icon, it is by the phenomena of user's association of ideas. Divide metaphor and simile and analyzed metaphor icon that is searched in World Wide Web to distinguish similarity in metaphor icon special quality. And I clarified the present condition of cognition by questionnaires asking people if they recognize the function. I also clarified if elements of icon design influence the level of user's cognition by visually comparing icons. The result of comparative analysis showed that different elements make different level of user's cognition, and to objectify it more, I made up questionnaires about elements of icon design and proved it again. To summarize the result of this study, the similarity between function and elements of design increases the level of recognition of metaphor icon proportionally. To improve user's cognition, I suggest designing with elements which materialize functions.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148877http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407425
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