305 0

이상규 작곡 "4음 음계에 의한 대금 독주곡" 분석

Title
이상규 작곡 "4음 음계에 의한 대금 독주곡" 분석
Other Titles
An Analysis of "Daegeum Solo of Four-Tone Scale" Composed by Sang-Kyu Lee
Author
김명선
Alternative Author(s)
Kim, Myung-Sun
Advisor(s)
이상규
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본고에서는 이상규 작곡 「4음 음계에 의한 대금독주곡」의 선율과 리듬의 구조를 분석하고 점박자의 활용과 key의 변화, 그리고 음계를 알아보았는데 결과는 다음과 같다. 「4음 음계에 의한 대금독주곡」은 처음부터 끝까지 소절마다 박자수가 다르게 작곡되어 있으며 tempo가 변화되는 부분의 key(調)도 다르게 구성되어 있다. 이 곡은 단악장으로 첫 부분은♩.=♩ ca35~40으로 Db key이고, 두 번째는♩.=♩ ca45~56으로 Ab key이고, 세 번째는♩.=♩ ca60~65로 Db key와 Ab key(複調)이며 이 부분은 조표를 사용하지 않고 임시표를 사용하였다. 네 번째는♩= ca65~70으로 Eb key이고, 다섯 번째는♩.= ca35~40으로 Db key이다. 이와 같이 tempo와 key의 변화에 따라 선율을 A, B, C, D, E로 나누었다. A, B, C, D, E의 음계는 각 key에 따라 5음 음계의 sol선법인 솔, 라, 도, 레, 미의 구성음으로 이루어져 있다. 각 부분의 출현음의 횟수를 조사하여 출현횟수가 적은 음들을 중심으로 싯가와 기능을 파악하여 4음으로 이루어진 음계를 얻을 수 있었는데 구성음은 A는 ab, bb, eb, f이고, B는 eb, f, bb, c이고, D는 bb, c, eb, f이고, E는 ab, bb, eb, f이다. C는 복조(複調)로 뚜렷한 4음 음계를 알 수 없었다. A→ B→ C→ D로 갈수록 tempo가 점차 빨라져 D부분의 accelerando로 climax를 이끌어 냈고 반복적으로 유사한 선율이 나타나고 선율의 축소와 확장의 형태를 보이고 있다. E는 다시 A의 tempo로 느려져 선율이 A부분의 1째 마디부터 3째 마디, 6째 마디부터 8째마디, 14째 마디, 16째 마디부터 22째 마디가 반복되어 나타난다. 또, 한 마디 안에서 2박과 3박을 동시에 표현하고자 점박자를 사용했다. 이상규의「4음 음계에 의한 대금독주곡」은 신석정의 시 “대금소리”의 시상을 대금 선율로 표현한 곡으로 마디마다 일정한 박자표가 없이 단위 음표와 박자의 변화, 4개의 조와 복조, 4음구성의 음계를 사용하여 작곡한 곡이다.; This thesis reviews melody and rhythmic structure, usages of dotted time, the changes in keys, and scale of Daegeum Solo of Four-Tone Scale composed by Sang-Kyu Lee. The results are as follows: Daegeum Solo of Four-Tone Scale is composed with different number of times in each bar throughout the piece and structured with dissimilar keys for the sections where the tempo changes. This musical piece is a single movement. The first section is in Db key with ♩.=♩ ca35~40. The second section is in Ab key with ♩.=♩ ca45~56. The third section is in Db key and Ab key (polytonality) with ♩.=♩ ca60~65. This section uses accidental instead of key-signature. The fourth section is in Eb key with ♩= ca65~70. The fifth section is in Db key with ♩.= ca35~40. The melody has been divided to , ??, ??, ?? and ?? based on the changes in the tempo and the key. For each key, the scale for ???, ??, ??, ?? and ?? made up with the constituting tones of Sol, La, Do, Re and Mi which is the Sol modse of 5 sscale. Investigating the number of tone occurrences and analyzing cases with less occurring tones or tones’time values and functions could obtain the scale structured in 4 tones. The constituting tones for section ??, are ab, bb, eb and f. For section ??, they are eb, f, bb and c. For section ??, the constituting tones are bb, c, eb and f. For section ??, they are ab, bb, eb and f. Since section ?? is in polytonality, this section could not be categorized as 4-tone scale. The climax was achieved by accelerando in ?? section by tempo changes through ??→ ??→ ??→ ??. Similar melody can be found repeatedly and melodies are also expressed in both condensed and extended forms. The tempo in section ?? decelerates to that of section ??. The melodies in 1st bar to 3rd bar, 6th bar to 8th bar, 14th bar and finally 16th bar to 22nd bar in section ?? are repeatedly found in section ??. In addition, dotted time is used to express duple time and triple time in one bar. Daegeum Solo of Four-Tone Scale composed by Sang-Kyu Lee expresses poetic ideas of The Sound of Daegeum, a poem written by Suk-Jung Shin. The musical piece was composed by utilizing the changes in unit note and time, 4 keys and polytonality, and 4-tone scale without equal time signature in each of the bars.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148822http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407477
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE