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컨버전스 시대 신규 통신서비스의 선택에 관한 세 가지 소논문

Title
컨버전스 시대 신규 통신서비스의 선택에 관한 세 가지 소논문
Other Titles
Three Essays on Selecting New Communications Service in Convergence Era
Author
노일수
Alternative Author(s)
Roh, Il-sue
Advisor(s)
전영서
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 컨버전스 환경의 도래와 더불어 새롭게 도입되는 휴대인터넷 서비스에 대한 시장참여자의 선택요인과 사회적 후생 그리고 지불의사액에 대한 분석을 목적으로 하였다. 컨버전스 환경은 유선통신사업자와 무선통신사업자 및 방송사업자 모두에게 새로운 서비스를 통한 시장확대의 기회와 기존시장의 축소라는 위기를 동시에 제공하고 있으며, 소비자에게는 새로운 서비스와 기존서비스의 선택과 효용에 관한 문제, 정부부처에게는 규제관할권과 정책 영역의 경쟁 등 다양한 변화를 가져오고 있다. 본 연구는 휴대인터넷을 컨버전스 환경에서 가장 중요한 서비스의 하나로 선정하였다. 그 이유는 휴대인터넷이 광대역과 이동성의 요소를 모두 갖춘 매우 중요한 통신서비스로서 컨버전스 환경에서 기존 서비스와 미래 신통신 서비스를 연결할 융합서비스로서의 의미를 가지고 있기 때문이다. 본 연구는 새로운 서비스에 대한 선택요인과 사회적 후생, 기술적 선택요인, 소비자의 지불의사액을 중심으로 세 차례의 설문자료를 바탕으로 실증분석을 하였다. 먼저 2부의 휴대인터넷의 선택요인에 대한 Logit Model, Probit Model 분석을 통해서 나타난 시사점은 다음과 같다. 첫째, 휴대인터넷서비스 설문분석결과에서 사용의사를 밝힌 소비자의 특성을 요약하면 휴대인터넷서비스는 평균과 비교했을때 인터넷 사용자계층이고 지불하고자 하는 최대 단말기 구입비용은 비선택 희망자들보다 상대적으로 높게 나타났다. 둘째, 휴대인터넷도입의 경제적 가치분석결과를 고려할 때, 만약 휴대인터넷사업이 지연될 경우 사회적 후생손실은 약 1조 8천억 원 이상으로 추정할 수 있다. 셋째, 휴대인터넷서비스의 선택가능성 또는 기존 인터넷서비스에 대체가능성을 예측할 경우, 초고속인터넷 사용여부가 휴대인터넷서비스로의 대체 가능성과 통계적으로 유의하게 나타났다. 따라서 휴대인터넷서비스는 기존 인터넷서비스와 기술적으로 상당한 차별화 관계에 있으며, 선택사용자의 경제적 후생을 크게 증진시키며, 통신사업자의 전략적 가치창출에도 유용한 통신서비스 역할을 수행할 것으로 기대된다. 그러므로 휴대인터넷은 유선사업자에게는 무선을 보완할 수 있고, 무선사업자에게는 유선을 보완할 수 있는 서비스 포트폴리오를 추가함으로서 보다 완벽한 서비스 패키지를 소비자에게 제시할 수 있고, 소비자는 다양한 서비스를 선택하면서 경제적 후생이 증가될 수 있다. 3부에서는 휴대인터넷의 기술적 속성에 대해서 Logit Model, Probit Model, Semi- Parametric Choice Model을 통해 분석하였다. 현재 통신서비스 선택결정요인 및 영향에 대한 연구방향은 오히려 통신의 기술적 속성을 통제변수로 사용하는 방법론을 간과함으로서 중요한 변수를 포함하지 않은 편기추정량에 의존할 가능성이 존재한다. 따라서 순수한 기술적 측면에서의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 모수적 추정방법론과 준모수적 추정방법론에 의하여 분석한 결과, 인터넷 기술속성인 사용범위라는 기술적 속성은 휴대인터넷 선택에 매우 중요한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 인터넷 사용자들이 휴대인터넷을 선택하는데 기술속성 중에서 이동성과 전송속도에는 큰 영향을 받지 않음을 발견하였다. 따라서 휴대인터넷이 시장성을 갖기 위해서는 기술속성중 사용범위의 확대가 필요할 것으로 본다. 따라서 휴대인터넷 서비스의 사용범위를 확대할 수 있도록 현재는 로드맵에 따라 서울, 서울 및 수도권, 5대 광역시 등으로 투자일정에 따라 나누어져 있는 전국 커버리지 구축계획을 시장상황보다 빠르게 진행하고 관련 통신장비 개발을 지원 또는 유도할 필요가 있다고 하겠다. 4부에서는 기존서비스인 유선 초고속인터넷과 무선 초고속인터넷인 WiBro에 대해 소비자들이 부여하는 경제적 가치를 조건부 가치측정법(CVM, Contingent Valuation Method)중 하나인 지불의사액(WTP, Willingness to Pay)을 이용하여 비교분석해 보았다. 소비자의 입장에서 지불의사금액을 분석한 목적은 일부 통신서비스의 보급이 지연된 것이 통신사업자의 요금정책에도 일정부분 원인이 있다는 판단 때문이다. 준모수적 추정 방법을 이용하여 추정한 결과 첨단서비스인 WiBro에 대해서 소비자는 1만원 내외의 가치를 부여하였다. 따라서 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 우선 정부는 결합서비스의 허용을 통해 이미 정책적 측면에서는 휴대인터넷 서비스의 빠른 확산을 위한 환경을 이미 제공하였다. 사업자는 모두가 TPS, QPS의 옵션으로서 휴대인터넷서비스를 고려하고 있다. 그러나 통신사업자는 소비자의 편익 제고에 따른 지불의사를 정확히 반영하고, 필요에 따라서는 지불의사를 높일 수 있는 수단을 마련할 필요가 있다. 그러므로 만약, 사업자들이 WiBro에 대한 빠른 시장확산을 원한다면 단독서비스일 경우 정액제든 종량제든 관계없이 한달 사용료가 1만원 이내로 책정되어야 하며, 결합서비스일 경우 1만원 이내의 단독요금에서 추가로 할인된 요금으로 책정해야 한다는 점을 고려하여야 한다. 그리고 본 연구를 통해 요청되는 미래 연구과제로서 휴대인터넷 서비스가 선택되고 확산되는데 경제적, 기술적 요인과는 별도로 규제 및 정책 환경의 변화가 보다 현실적인 장애요인으로 작용할 수 있으므로 컨버전스 환경에서 신규서비스에 적용될 정책 및 규제패러다임의 변화에 대한 추가 연구가 필요할 것으로 판단된다.; This study aims at analysis of market participant's choice factors, social welfare, and willingness to pay in regards to WiBro that is newly introduced with the advent of the convergence environment. The convergence environment brings various changes in that it gives the opportunity of expanding the market with new services and risk of shrinking of the existing market at the same time to all of fixed telecom service providers, mobile service providers, and broadcasting service providers, whereas consumers need to consider the selection of new service or existing service, and consider utility of the selected service, and the government agency need to consider regulation jurisdiction and competition over the policy area. This study selected WiBro as one of the most important services in the convergence environment, because it is a very important communications service that is equipped with both broadband and mobility factors, and is meaningful as the convergence service that connects the existing service and the future new communications service in the convergence environment. This study performed analysis through three time questionnaire survey with focus on selection factors and social welfare with respects to new services, technical selection factors, and consumer's willingness to pay. Part 2 analyzed the selection factors using Logit Model and Probit Model, and results are as follows. First, when the average consumer characteristics are summarized who expressed their intention to use the WiBro service on the questionnaire, Internet users wanted to select the WiBro service, and users who want to select the WiBro service show higher maximum terminal purchase cost than users who don't want to select the service. Second, considering the results of the analysis of the economic value generated by the introduction of the WiBro service, the social welfare loss could be over 1 trillion 800 billion won, if WiBro business is delayed. Third, when forecasting the possibility of selecting the WiBro service and substituting the existing Internet service, the use of the high-speed Internet is statistically significant in terms of the possibility of substitution by the WiBro service. Therefore, considering the analysis results and the suggesting points collectively, the WiBro service under discussion: 1) has a significantly differentiated relationship with the existing Internet service in terms of technology; 2) will increase the economic welfare of the selection user; and 3) will serve as a useful communications service for the strategic value generation of the communications service provider. Therefore, WiBro can present more complete service package to the consumer by adding the service portfolio that enables the fixed telecom service provider to complement the mobile communication and the mobile service provider to complement the fixed telecom service, whereas the consumer can enjoy increased welfare by selecting diverse services. Part 3 analyzed the technical attribute of WiBro using Logit Model, Probit Model and semi-parametric choice mode. The study direction of the current communications service selection determinant and its influence appears to ignore methodologies that use a technical attribute of the communications service as a control variable. Consequently, the existing study results may depend on a biased estimation that does not include important variables. Therefore, the analysis result can be briefly summarized from the pure technology perspectives. First, the Internet technology attributes of coverage affect the selection of WiBro the most significantly, according to the parametric and semi-parametric choice model. Second, the Internet technology attribute of data rate and mobility does not affect WiBro selection significantly. Consequently, coverage expansion should be strengthened among technical attributes, in order for WiBro to have sufficient marketability. Therefore, to expand coverage of the WiBro service, it is needed to proceed nationwide coverage construction plan earlier than the market situation, which is currently divided into Seoul, Seoul vicinity, and 5 metropolitan cities according to the investment schedule, and to support or induce development of related communication equipments. Part 4 analyzed the economic value given by consumers regarding the existing service - fixed line high-speed Internet, and wireless high-speed service WiBro comparatively, using the willingness to pay(WTP) as one of the contingent valuation method(CVM). The purpose of analyzing the WTP price from the consumer's standpoint lies in that Lack of consumer's recognition and communications service provider's pricing scheme are partially attributable to delay of some communications service distribution. According to result implied by the estimation value based on the semi non-parametric estimation method, consumers assign around 10,000 won for WiBro, which is the advanced service. Consequently, suggesting points of this study are as follows. The government already provided the environment for rapid spread of the WiBro service from the policy perspectives by allowing the combined service, and communications service providers are considering the WiBro service as the option to TPS and QPS. As a result, communications service providers need to prepare the means that can reflect consumer's payment intention in line with improved convenience, and increase payment intention, if necessary. Therefore, service providers should set the monthly rate under 10,000 won regardless of pricing scheme for the single service - fixed rate or usage based rate, if they want early market promotion. For the combined service, more discount needs to be allowed with lower than 10,000 won single service charge. Based on the study of this paper, regulation and policy research should be executed in the future. Regulation and policy environment change may act as more practical obstacles, beside economic and technical factors, in selecting and spreading the WiBro service. Therefore, more studies may be required on the change of policies and regulation paradigms that will be applied to new services in the convergence environment.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148797http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407668
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ECONOMICS & FINANCE(경제금융학과) > Theses (Ph.D.)
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