667 0

공익법인 활성화를 위한 과세체계 연구

Title
공익법인 활성화를 위한 과세체계 연구
Other Titles
A Study on the Tax System for Activation of Public Service Corporation
Author
조영탁
Alternative Author(s)
Cho, Young Tak
Advisor(s)
고종권
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국가는 사회복지 및 공익증진을 위한 순수 민간의 참여를 유도하기 위하여 공익법인에 대한 재정지원 및 상속세, 증여세 등의 조세혜택을 확대하여 공익법인의 활성화를 유도하고 있다. 하지만, 이런 혜택과는 달리 부작용도 적지 아니하게 발생하고 있다. 영리법인이 사외이사, 외부감사제도 등을 통하여 투명성이 증가하면서, 상대적으로 내부 및 외부의 통제체계가 미흡한 공익법인을 통한 출연자산의 상속세 및 증여세의 회피, 공익법인 재산의 사적사용 및 횡령, 공익법인 주식 기부를 이용한 간접적인 영리법인의 지배 등의 부작용이 공익법인의 증가와 더불어 끊임없이 발생하고 있으며, 이런 일련의 부작용은 공익법인에 대한 국민의 신뢰성을 저하시켜 출연금을 감소시키며, 국가의 규제가 강화되는 결과의 원인이 되어 전체 공익법인의 활성화를 저해하게 되고, 결국에는 국가전체의 복지가 감소되는 결과를 발생시킨다. 따라서 본 연구는 국가 전체의 사회복지 증대를 위하여 필요한 공익법인의 활성화를 증가시키기 위한 방안을 조세제도를 중심으로 연구하였다. 우리나라의 공익법인 현황을 실무적으로 연구하여 공익법인의 내부측면 및 외부측면의 문제점을 발견하고, 그 문제점에 대한 개선방안을 자료 등을 바탕으로 제시하여 공익법인의 투명성을 증가시킴으로서 기부자에게는 신뢰성의 증대로 인한 출연금의 증가를, 국가기관에게는 재정 지원의 확대 및 관련 규정을 완화시켜 공익법인의 활성화를 달성할 수 있게 할 것이다. 공익법인을 활성화하기 위한 가장 중요한 요소는 공익법인의 투명성의 확보및 증가이다. 공익법인의 투명성 확보 및 증가는 공익법인에 대한 국민과 국가의 신뢰를 증가시키는 가장 중요한 요소이기 때문이다. 우리나라 공익법인은 이사회, 감사 등의 내부감시 체계가 영리법인에 비하여 부족하며, 공익법인 업무가 주무부처 및 과세관청에 산재되어 있고 외부감사제도가 없는 등 외부감시 체계 또한 미흡하다. 기부금의 수입과 지출내역 및 재무제표 등도 대부분의 공익법인이 공개하고 있지 아니하며 통일된 회계기준 또한 없다. 이런 투명성이 확보되지 아니한 체계는 공익법인의 문제점을 계속 발생시키고 있으며, 그 결과 국가는 문제점에 대한 대응으로 공익법인에 대한 재정적인 지원뿐만 아니라 혜택과 관련된 규정 등을 점차 축소시키고 있다. 결국 부익부가 아닌 빈익빈이 되어 가고 있는 것이다. 공익법인의 투명성을 확보하기 위해서는 주무관청 및 과세관청 등 각 부처에 분산되어 있는 공익법인의 업무 및 관련 자료를 통합하는 전담 관리기관을 설치하여야 한다. 현행 복잡한 기부금 제도를 자동 전산화 체계로 전환하여 공익법인의 주요 수입금액인 기부금 자료의 투명성 확보 및 기부자의 허위 기부금공제 차단, 공익사업 실적의 측정 및 공개를 통한 기부자에게 정확한 기부지침 자료제공, 성실공익법인 및 부실공익법인의 선정 및 공개와 그에 따른 차별적인 지원, 지정기부금 단체의 지정 및 취소, 의무위반에 대한 공익법인과 관련 임·직원 징계, 결산보고서 공개 및 일정규모 이상에 대한 외부감사제도의 실시, 신고납부 불성실 가산세 등 관련 세법 사항의 개정, 관계기관과의 정보 연계 등 공익법인과 관련된 총괄적이고 통일된 업무를 통합 관리기관에서 수행하도록 하여야 한다. 또한, 결산보고서 공개 및 제3자에 의한 외부 투명성확보에 대한 보완으로 현재 미국 및 일본에서 제정하여 실시하고 있는 공익법인에 대한 통일된 회계기준을 제정하여야 하고, 그 회계기준을 공익법인이 준수하도록 하여야 한다. 공익법인에 대한 통합관리기관의 설치는 일관되고 효율적인 행정을 할 수 있어 국가의 비용이 감소될 뿐만이 아니라, 공익법인 측면에서도 편의성의 증가 및 고유목적사업에 전념할 수 있게 하는 장점이 있다. 공익법인의 투명성이 증가하고 확보가 되면 국가는 통합관리기관을 통하여 획기적인 지원으로 공익법인의 활성화를 지원하여야 한다. 공익재원을 마련하기 위한 수익사업에 대하여 현재의 감면보다 확대조치를 취하여야 하며, 현물 기부금의 판매에 대한 부가세 매입세액공제 등을 통하여 재원확대를 간접적으로 지원하여야 한다. 또한 공익법인의 재원마련에 있어 가장 중요한 기부금 및 주식보유에 대한 현재의 규정상 한도에 있어서도 다른 외국의 사례와 같이 한도 제한을 확대하거나 과감히 폐지하여야 한다. 현재의 학교법인, 사회복지법인 등 공익법인의 단순 유형에 따라 확일적으로 구분되어 있는 지원 및 세법 감면 규정 등(예. 고유목적사업준비금 한도, 기부금한도, 주식보유 한도)은 통합관리기관이 측정한 공익법인의 공익사업의 추진실적 및 회계 투명성 내용을 바탕으로 한도 및 감면 등의 규정이 차별적으로 적용될 수 있도록 개선되어야 한다. 국가의 입장에서 보면 공익법인은 감시와 통제의 대상이 아니라 공익사업의 한 축을 담당하는 공조직으로서 지원과 배려를 아끼지 않아야 한다. 공익법인의 활성화는 국가의 추가적인 재정지출이 없이 국가전체의 복지를 증가시키기 때문이다. 이 연구의 결과를 바탕으로 국가와 국민이 공익법인에 대한 인식을 새롭게 하고 공익법인 또한 스스로도 투명한 자정노력을 기울여 공익법인이 우리 사회에서 중요한 기관의 일부분이 되어야 한다.; A state expands the taxation benefits such as financial aids, inheritance tax and donation tax to the public-service corporation in order to encourage participation of private sectors for improvement of social welfare and public interest, resulting in activation of public interest. On the contrary, lots of secondary effects are generated along with it. As the transparency of profit corporation increases through external directors and external audit system, there are many side effects such as avoidance of inheritance and donation tax of contribution through public-service corporation with insufficient internal and external control system, personal use and embezzlement of assets of public-service corporation, indirect control of profit corporation using stock donation of public-service corporation, along with increase in number of public-service corporation. Such side effects lower trust of people on the public-service corporation, resulting in decrease in contribution and reinforcing of national regulation, which in turn impede activation of overall public-service corporation and decrease welfare of a state as a whole. In this regard, this study examined the plans to activate the public-service corporation for improving social welfare of a state as a whole. Studying status of public-service corporation in Korea, identifying problems of public-service corporations and presenting alternative for such problems will result in increase in transparency of public-service corporation, increase in contribution due to trust from the contributor, expansion of financial support to national institute, relaxation of related regulations, and further activation of public-service corporation. Securing and increasing trust of state and people are the most important factor of activating public-service corporation, since it can increase trust of state and people on public-service corporation. Public-service corporation in Korea does not have sufficient internal monitoring system such as directors' meeting and auditor, compared to profit corporation. Tasks of public-service corporation are scattered around competent departments in charge and taxation authorities and its external monitoring is not sufficient without external monitoring system. Most public-service corporations do not disclose details of income and expenditure, financial statement and do not have unified accounting standards. Since such untransparent system continues to cause problems in public-service corporation, the state gradually decreases regulations on benefits as well as financial supports to the public-service corporation to cope with such problems. In the end, the poor get poorer and the rich get richer. It is required to install the management institute in charge that integrates the related materials and tasks of public-service corporation, scattered throughout departments in charge or taxation authorities in order to secure transparency of public-service corporation. It is also necessary for integrated management authority to convert the current complicated contribution system to automatic computerization system so as to secure transparency of contributions(main income of public-service corporations); to prevent false deduction of contribution, provide accurate instruction of contribution to the contributor through measurement and disclosure of performance of public projects; to accomplish selection and disclosure of faithful public-service corporation and shaky corporation for supply of differential supports accordingly; to designate and cancel contribution organization; to carry out external monitoring system for disclosure of settlement report, disciplinary action of executive and employee on non-performance, to revise tax related regulations such as additional charge for unfaithful report and payment and to carry out integrated tasks related to public-service corporation. In addition, to complement the disclosure of settlement report and securing of transparency to the 3rd people, it is required to establish integrated accounting standard to the public-service corporation as enacted and executed in Japan and the United States at present and to have public-service corporations comply with such accounting standards. Installation of integrated management organization for public-service corporation will help decrease national cost with consistent and effective administration; increase the convenience in terms of public-service corporation; and devote itself to projects with unique goals. For the profit projects to prepare financial resources for public interest, it is required to execute expansion measure rather than exemption at present; and to indirectly support the expansion of financial resources through deduction of additional tax for the sales of contribution in kind. With regard to the current restriction on the possession of stock or contribution, it is required to raise or abolish the upper limit like the cases in overseas countries. Current uniform regulation on support and tax deduction which differs depending on simple classification of public corporation such as school corporation and social welfare corporation (ex: limit of reserve for project with unique purpose, upper limit of contribution and upper limit of stock possession) should be adjusted so that restrictions such as limit and deduction can be applied different based on the transparency of accounting and performance of public-service corporation as measured by integrated management organization. From the perspective of a state, public-service corporation is a public organization that plays a role in public project, not a target for control and monitoring, and sufficient support and care should be given. It is because activation of public interest increases welfare of state as a whole without additional financial expenditure of state. Based on the results of this study, a state and people should renovate their awareness on public-service corporation and make efforts for transparency so that public-service corporation can serve as an important part in our society.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148727http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407053
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION[S](행정대학원) > DEPARTMENT OF TAX MANAGEMENT(세무관리학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE