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개별원가계산시스템 하에서 원가와 가격의 관계에 관한 실증연구

Title
개별원가계산시스템 하에서 원가와 가격의 관계에 관한 실증연구
Other Titles
A Study on the Relationship between Cost and Price under Job-Order Cost System
Author
김성수
Alternative Author(s)
Kim, Sung-Soo
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
제품의 원가정보가 제품의 가격을 결정하는데 어느 정도 기여하고 있는가? 어떤 이들은 원가정보에 관한 사항보다 시장 수요와 경쟁력이 가격에 더 큰 영향을 미친다고 주장한다. 제품의 가격결정은 경영자가 그들이 제공하는 재화와 용역에 대하여 얼마를 부과할지 결정하는 것이다. 원가의 형태와 원가동인을 잘 이해하여야 하며, 제품별 가격과 원가계산 시스템과의 관계를 잘 파악하여 좀 더 나은 가격결정을 유도하고 관련수익의 극대화를 실현해가야 할 것이다. 많은 기업들이 총원가기준에 의하여 가격을 결정하고 있다. 총원가 가격결정의 명백한 우세는 제품비용 정산시스템 설계에 있어서 적절한 비용 할당 방식이 갖는 중요성을 강조한다. 하지만, 거의 모든 회사들이 총원가 시스템이 제품의 가격결정에 적절했는지 확신하지 못했다는 것을 발견했다. 본 연구에서는 제품가격 결정에 전부원가가 대부분 이용되는 선진국의 실태조사 자료를 소개하였고, 경영자가 제품의 가격결정에 있어서 제품의 원가정보에 의존한다면, 가격결정이 전통적 원가시스템에 의존하는 것이 타당한 것인지 아니면, 변경 후의 활동기준 원가시스템에 의존하는 것이 타당한 것인지를 이론적 연구를 토대로 하여 중견 화학회사인 D사의 원가자료를 활용하여 입증하였다. 그 결과의 시사점은 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 전통적 원가시스템에서 계산된 원가가 제품의 가격에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 원가와 가격간의 단순회귀분석을 실시한 결과, 통계적으로 유의한 것으로 검증되었다. 그리고 약 66%의 설명력을 갖고 있는 것으로 나타났다. 원가 회귀계수(β)는 0.818이고, t값은 11.553으로 나타나 유의수준 1%내에서 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 따라서 전통적 원가시스템에서의 원가는 제품 가격에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 활동기준 원가시스템에서 계산된 원가가 제품 가격에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 원가와 가격간의 단순회귀분석을 실시한 결과, 통계적으로 유의한 것으로 검증되었다. 그리고 약 69%의 설명력을 갖고 있는 것으로 나타났다. 활동기준 원가시스템에서의 원가 회귀계수(β)는 0.833이고, t값은 8.790으로 나타나 유의수준 1%내에서 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 따라서 활동기준 원가시스템의 원가도 제품 가격에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 전통적인 원가시스템에서 활동기준 원가시스템으로 변동 이후 각각의 원가가 제품의 가격에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 통계적으로 유의한 것으로 검증되었다. 그리고 약 61%의 설명력을 갖고 있는 것으로 나타났다. 전통적 원가시스템에서의 원가의 회귀계수(β)는 -0.078이고, t값은 -0.241로 나타나 통계적으로 유의하지 못한 결과가 나타났고, 변경된 활동기준 원가시스템에서의 원가 회귀계수(β)는 0.870이고, t값은 2.690으로 나타나 유의수준 5%내에서 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 따라서 활동기준 원가시스템의 제품별 원가가 각 제품별 가격에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 제품가격 결정에 있어서 D사의 경우 전통적인 원가시스템보다 변경 후의 활동기준 원가시스템의 이용이 타당할 것으로 판단된다. 활동기준 원가시스템의 제품별 원가가 각 제품별 가격에 더 큰 영향을 미친다는 것은 활동기준원가의 도입을 우려하고 기피하는 많은 기업에 보다 정확한 원가 측정이라는 중요성 측면에서 시사점이 크다고 할 수 있다.; To what extent does the cost information of a product contribute in deciding the price of a product? Some people argue that market demand and competitiveness have a stronger influence on the price than matters on cost information. The decision of product price is the process which a manager decides how much money he/she will impose on the product and service they provide. A person will have to understand the form and cause of the cost well and induce a better price decision and realize maximization of related profit through understanding the relationship between price by product type and cost calculation system. Many companies decide price according to the total cost standard. A clear dominance of the total cost price decision emphasizes the importance of adequate method of cost allocation in designing the calculation system of product cost. However, it was found that most of the companies were not confident on whether the total cost system was adequate in deciding the price of the product. This research introduces investigation data on actual conditions of advanced countries where in most of the cases total cost is used in deciding product price. In addition, it demonstrated whether it is reasonable to rely product price on the traditional cost system or on the activity based cost system after change when the manager relies on cost information of the product in deciding product price using cost data of company D which is a middle standing chemistry company based on a theoretical research. The indications of such result are as below. First, in order to observe the influence of the cost calculated by the traditional cost system on the product price, a simple regression analysis was carried out between cost and price. Through such analysis it was demonstrated that there is a statistical significance and about 66% of explaining ability. The value of the cost regression coefficient () turned out to be 0.818 and t turned out to be 11.553 showing a statistically significant result within the significance level 1%. Therefore, it was observed that the cost of the traditional cost system has a positive influence on the product price. Secondly, in order to observe the influence of the cost calculated by the activity based cost system on the product price, a simple regression analysis was carried out between cost and price. Through such analysis it was demonstrated that there is a statistical significance and about 69% of explaining ability. The value of the cost regression coefficient () turned out to be 0.833 and t turned out to be 8.790 showing a statistically significant result within the significance level 1%. Therefore, it was observed that the cost of the activity based cost system also has a positive influence on the product price. Thirdly, in order to find out the influence of each cost on product price after changing to an activity based cost system from the traditional cost system, a multi regression analysis was implemented. Through such analysis it was demonstrated that there is a statistical significance and about 61% of explaining ability. The value of the cost regression coefficient () turned out to be -0.078 and t turned out to be -0.241 in the traditional cost system showing a statistically insignificant result. In the activity based cost system after change cost regression coefficient () turned out to be 0.870 and t turned out to be -0.241 showing a statistically significant result within the 5% significance level. Therefore, it was shown that the cost of the activity based cost system has a bigger influence on the price of each product type. Through this research it can be concluded that using activity based cost system changed from the traditional cost system would be more reasonable in case of company D. The fact that cost by each product of the activity based cost system has a bigger influence on the price by each product would have a big meaning in terms of the importance of accurate cost measurement to many companies which worry and avoid incorporating activity based cost.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148622http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407003
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRY & BUSINESS ADMINISTRATION[E](산업경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학) > Theses (Master)
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