595 0

한국 집회 및 시위의 발생 패턴과 폭력화에 관한 연구

Title
한국 집회 및 시위의 발생 패턴과 폭력화에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Occurrence Pattern and Violence of Korean Assembly and Demonstration
Author
윤시영
Alternative Author(s)
Yoon, Si-Young
Advisor(s)
정우일
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
이 연구는 1964년부터 2004년까지 우리나라의 집회 및 시위 실태를 분석하여 그 패턴을 밝히고 폭력적 집회 및 시위의 요인을 도출, 그 억제 대책을 제시하기 위해서 문헌자료를 통하여 연구의 틀을 형성하였고, 통계자료를 이용하여 집회 및 시위에 관한 실태 및 패턴을 밝혔다. 특히 1993년부터 2004년까지의 경찰청 내부 자료를 바탕으로 폭력적 집회 및 시위의 실태와 폭력화 요인 등을 분석하였다. 집회 및 시위는 특정한 목적을 가진 다수인이 회합하여 자신들의 목적을 추구하기 위해 다중이 자유로이 통행하는 장소에서 다른 사람들의 의견에 영향을 주거나 제압하는 행위를 의미한다. 집회 및 시위의 근거를 설명하는 이론으로는 심리학에서 접근한 전염이론, 수렴이론, 규범생성이론이 있고 사회학에서 접근한 부가가치이론이 있다. 집회 및 시위를 이해하는 데는 두 가지 접근법이 공히 필요하다. 집회 및 시위는 다른 사람들과의 의견교환, 대의제의 기능 보완, 소외집단에 대한 의사소통 등의 순기능도 있지만, 생산손실, 심리적 비용, 재판비용, 제3자에 대한 부담부과 등 많은 역기능도 있다. 따라서 집회 및 시위는 어떠한 경우라도 다른 사람의 자유를 훼손하지 않는 범위 내에서만 정당성이 인정된다. 이러한 준거를 바탕으로 우리나라의 집회 및 시위의 특성을 보면 첫째, 1964년부터 1980년대 초반까지는 집회 및 시위가 계엄령, 위수령 등의 발동으로 위축되어 연간 200건 내외의 집회 및 시위가 발생하였다. 그러나 1987년을 계기로 집회 및 시위의 발생건수나 참가인원이 급증하기 시작하여, 1990년대 이후부터는 연간 1만건 내외의 집회 및 시위가 발생하였고, 1999년을 정점으로 시민, 농민, 노동계, 이익단체 등의 자기이익 추구를 위한 집회 및 시위가 폭증하기 시작하였다. 둘째, 1990년대부터는 정치적 이슈를 원인으로 하는 집회 및 시위는 점차 감소하고, 민원성 집회 및 시위가 증가하는 추세에 있다. 집회 및 시위 문화도 점차적으로 평화적 집회 및 시위 문화로 변화해 가고 있으나 아직도 특정 집회 및 시위의 경우에는 폭력을 사용하는 잔재가 많이 남아있다. 폭력적 집회 및 시위 분석 결과는 1987년부터 1991년까지는 화염병, 투석 등 폭력적 집회 및 시위가 난무하였으나 군사정권 종료 후 김영삼 정부 출범 후부터는 정치투쟁 이슈 상실과 국민여론의 질타로 폭력적 집회 및 시위는 점점 감소하다가 김대중 정부 출범 이후부터는 무최루탄 원년 선포, 신집회관리대책 등이 시행되면서 급감하기 시작하였다. 셋째, 폭력적 집회 및 시위에 관한 요인분석에서는 폭력적 집회 및 시위가 집회 및 시위 시간, 장소, 주체, 참가인원, 이슈, 이슈의 국내외 문제여부, 대정부 입장, 대응경찰력 등 다양한 요인에 의해 결정되고 있음이 밝혀졌다. 시간별로는 야간으로 갈수록, 장소별로는 학내, 학교주변, 공공기관, 주체별로는 1990년대는 학생, 최근에는 노조, 농민이 주도하는 집회 및 시위가 폭력적인 경향을 보이고 있다. 또 참가인원은 500명 이하 일수록, 이슈는 정치적일 수록 폭력적 집회 및 시위의 비중이 높게 나타났고 이슈가 국내문제인 경우와 정부에 대한 입장(지지 또는 반대)이 확고한 경우에 더 폭력적인 것으로 나타났다. 대응경찰력의 경우에는 규모에 관계없이 폭력적 집회 및 시위의 양상은 골고루 나타났으나 특이한 것은 대응경찰력이 많아져도 비폭력적인 집회 및 시위보다는 질서 파괴적, 폭력적 집회 및 시위의 비중이 높아진다는 것을 알 수 있었다. 이상과 같이 주요사안별 분석에 의한 대안으로 폭력적 집회 및 시위를 유발하는 상황적 요인의 최소화 대책과 촉발 및 영향요인을 억제하는 대책을 제시하였다. 전자에 관한 세부 대안으로는 준법의식과 평화적 집회 및 시위에 대한 공감대 형성, 정부정책 실패의 최소화, 관료의식의 변화, 공정한 보도와 홍보역량강화, 집회 및 시위주도자 의식의 변화 등을 제시하였다. 그리고 후자에서는 폭력시위 전력자 참가 제한, 집회장소 제한, 집회 및 시위 사범의 엄정한 처리, 불이익처분 제도화, 경찰 대응방식의 개선 등을 제시하였다.; This study is presenting the pattern analyzing real state of assembly and demonstration from 1964 to 2004 and present Inhibitory Counter-plan deducing factors of violent assembly and demonstration. This study formed analysis framework used literature examination and statistical data, presented real state and pattern about assembly and demonstration to use statistical data and analyzed factors violent assembly and demonstration using Metropolitan Police Agency's inside data from 1993 to 2004. Assembly and demonstration mean control behaving that influence on suggestion of other people in place that public passes freely so that majority person who meet particular purpose seeks. There are contagion theory, convergence theory, rule creation theory that theory which explain basis of assembly and demonstration uses in psychology, and there is value-added perspective that also use in sociology. To understand assembly and demonstration, two approach is certainly necessary. Assembly and demonstration are positive function of opinion exchange with other people, function back up of representative, communication about estrangement group etc., but there is production damage, psychological expense, judicial costs, burden levy (Burden Duty) about third party etc. a lot of negative function. Therefore, justice of assembly and demonstration is recognized within extent that some occasion does not damage other person's freedom. Characteristic that appear in occurrence real state analysis of assembly and demonstration of our country from 1964 to 2004 is as following. First, assembly and demonstration become withering by Martial Law, invoke of Garrison Decree etc., from 1964 to the early-1980s and 200 items interior and exterior's assembly and demonstration occurred year. But, occurrence number of item or participation number of persons of assembly and demonstration begins to increase rapidly 1987, assemblies and demonstrations of 10 thousand item interior and exteriors and occurred year from the 1990s by citizens, farmer, labor, and own profit pursuit of interest group etc., beginning to enlarge 1999 to the peak. Second, assembly and demonstration which do political issue for cause from the 1990s are dwindling, and are in trend that popular complaint assembly and demonstration increase. Assembly and demonstration culture are changing to peaceful assembly and demonstration culture gradually but remnants that still use violence in specific occasion remain much. Analysis result of violent assembly and demonstration from 1987 to 1991 gasoline bomb, stone-throwing etc. violent assembly and demonstration go on a rampage. But, began to decrease as first year proclamation, new assembly management counterplan etc.. is enforced non-lachrymatory bomb first year from Kim, Yeung-sam's government sailing after this while violent assembly and demonstration decrease gradually from Kim, Dae-jung's government sailing after to scolding of political struggle issue loss and people public opinion after military regime end. Third, it was proved that violent assembly and demonstration are decided by various factor such as time, place, assembly subject, participation number of persons, issue, internal and external problem availability of issue, great government standpoint, confrontation police career in factor analysis of violent assembly and demonstration. The more at night by time and place appeared to school ground, school neighborhood, public institution. And subject is a student in the 1990s, and assembly and demonstration which labor union, farmer has led recently is seen violent tendency. Also, as participation number of persons are below 500 people, when issue is political, weight of violent assembly and demonstration appeared high. When issue is domestic problems, and situation(support or reverse) about government is big, appeared by violent thing. In the case of confrontation police force, aspect of violent assembly and demonstration appeared equally regardless of scale. But, particularly, even if a lot of confrontation police forces that weight of order destructive, violent assembly and demonstration riser than nonviolent assembly and demonstration. Presented counterplan and restraint plan that minimize that is circumstance factor that lead to violent assembly and demonstration. Conclusively, this study presented sympathy formation about stringent law relationship and peaceful assembly and demonstration, minimization of government policy failure, change of bureaucratic consciousness, the fair news and public information capacity strengthening, assembly demonstration leader's consciousness change etc. by details counterplan about former. And the latter presented violent protest ex-convict's participation limitation, assembly place limitation, severe treatment of assembly and demonstration crime, disadvantage disposal institutionalization, police confrontation method improvement etc.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148571http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407753
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PUBLIC ADMINISTRATION(행정학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE