249 0

피아노 조기교육을 위한 교재 비교연구

Title
피아노 조기교육을 위한 교재 비교연구
Other Titles
Study on Contents Evaluation of Teaching Materials for the Early Piano Education : Focus on Beyer, Thompson, Bastien, Alfred, and Klavier
Author
최영민
Alternative Author(s)
Choi, Young-Min
Advisor(s)
전경숙
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
아동에게 피아노 조기 교육은 인지적, 감각적 기능의 발달에 영향을 미치며, 음악발전의 토대를 마련하는 중요한 과정이다. 피아노 교사는 아동의 발달 단계에 효과적이고 아동의 흥미를 유발시키는 피아노 교재를 활용하여 아동의 음악 전반의 능력을 향상시킬 수 있어야 한다. 본 논문은 아동의 피아노 조기교육을 위해 몇 개의 피아노 교재를 중심으로 비교 고찰한 것이다. 연구의 방법으로는 부산지역 음악학원 중 현장에서 피아노 지도를 담당하고 있는 피아노 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 바이엘, 톰슨, 베스틴, 알프레드, 클라비어 교재를 사용하고 있다는 것을 알아내어 그 교재들을 선택하여 상호 비교 및 평가하였다. 피아노 조기교육에 관해서는 아동의 음악적 개념의 발달, 피아노 조기교육의 의의, 피아노 조기교육의 중요성과 필요성 등에 관해 고찰하였다. 피아노 교재의 구체적인 분석에서는 각 교재들의 배경, 특징, 구성을 살펴보고 교재의 내용적인 측면에서는 악곡의 형식, 조성, 화성, 리듬과 박자, 이론적인 면으로 분류하여 교재의 장점, 단점, 개선점을 중심으로 제시하였다. 바이엘 교재는 전통적으로 사용되어 온 교재로 기능화성에 기초를 두고 있기에 반복학습이 좋으며, 처음부터 큰 보표를 사용하고 있어 적응이 쉽다. 반면, 낮은음자리표가 늦게 나오며, 주로 왼손에는 반주를, 오른손에는 선율을 배치하기에 처음에는 균형 있는 연주가 어렵다. 톰슨 교재는 선생님과 아동의 마음을 일치시키는데 음악 도입의 중점을 두고 있으며 누구나 쉽게 이해할 수 있어 쉬운 편이나 작품 수가 적은 편이라 다른 교재와 같이 사용하여야 효과를 올릴 수 있다. 베스틴 교재는 곡마다 적절한 제목과 가사가 붙어 있으며, 색채가 다양하여 아동의 흥미를 불러일으키는 요소들을 가지고 있다. 반면, 음계에 대한 내용은 아동이 혼자 파악하기 어렵다. 알프레드 교재는 아동에게 음악의 기본을 익히고 이해하여 스스로 음악을 느끼고 즐기며, 표현할 수 있는 능력을 갖추도록 학습하는데 비중을 두고 있다. 배운 개념을 곡의 제목이나 가사에 접목시켜 보다 쉽게 음정, 선율, 리듬 등의 구조를 스스로 파악해 낼 수 있는 능력을 기르도록 구성되어 있다. 학습 내용과 진도는 세분화되어 있어 아동에게 다소 힘겨운 느낌을 가질 수 있다. 클라비어 교재는 국내에서 개발된 피아노 초급교재이다. 우리나라 고유의 동요, 민요 등을 한국의 정서에 맞게 수록하고 있어 아동에게 보다 친숙한 피아노 교육이 이루어질 수 있도록 하였다. 이 교재는 건반의 활용 폭이 다소 좁은 편임을 알 수 있었다. 각 교재들의 특징을 비교, 분석해 본 결과 교재들마다 장점, 단점, 개선점을 파악할 수 있었다. 아동에게 피아노 학습은 개개인의 음악성에 적합하게 기교 중심의 교육보다는 내면으로부터 음악을 표현할 수 있는 교재를 선정해야 한다. 또한, 피아노 조기 교육에서 교사의 비중은 많이 차지하므로 항상 자신을 관리하며 연구하는 노력자세가 필요하다.; The early piano education affects the development of children's perception and sense and is a very crucial process which lays the foundation. Piano teachers have a big responsibility of improving children's music ability by using more efficient piano texts so that children can build up their potential capabilities in piano gradually. In this study, we conducted a comparative study on well-known piano texts, especially adopted for the early education. In our experiments, the survey was achieved with some piano teachers and their textbooks for the early education in Busan, Korea: Beyer, Thompson, Bastien, Alfred, and Klavier. Here we evaluated four textbooks for their pros and cons for the early education. The purpose of this study was focused on two major points. One is about the development of children's conception of music and the other is about importance and necessity of the early piano education. Specifically, we analyzed the given textbooks for those backgrounds, characteristics, and structures, sub-categorized with composition, harmony, rhythm, measure, and theory as follows. Based on the functional harmony, Beyer, one of the traditional texts, is relatively advantageous to learning by repetition and easy to learn quickly by using the grand staff from the first time. On the other hand, the bass clef comes out too late to play in balance. In addition to this, distributing hands is quite complex because it consists of accompaniment for the left hand and melody for the right hand. Thompson focuses on the introduction of music for harmony of mind between a teacher and a student. While Thompson is easy to understand for everyone, it has only a few operas. Therefore, Thompson would be more effective if it was used with other materials. Bastien attracts children's interest due to more proper titles and words for every opus. However, the musical scale of Bastien has disadvantage in that it is too difficult for children to understand by themselves. Alfred places a great deal of weight on teaching how to learn the basic of music and to enjoy and express the music by oneself. Also, it is so well- constructed that most children can grasp the structure by themselves such as a musical interval, a melody and a rhythm by grafting a general idea on opus' title or lyrics. The ramifications of the contents and progress of study often makes it difficult for children to understand and to learn. Klavier, originated from Korea, is mainly used for the piano texts for beginners. Interstingly, it includes many traditional Korean songs and folk ones for children, so that it can help them feel more familiar with piano education in their own sentiment. But those texts have disadvantage in that it only used a keyboard in a relatively narrower range. In conclusion, we have summarized that each teaching material had various merits, demerits, and improvements. The early piano education for children, in particular, should be made with more suitable teaching materials, enabling them to express their own music from mind creatively. Furthermore, piano teachers, one of the most critical factors in the early piano education, should strive endlessly to give a creative hint and opportunity to children for making their own music by themselves.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148297http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409245
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE