170 0

예술계 고등학교 거문고 실기교육 지도방안 연구

Title
예술계 고등학교 거문고 실기교육 지도방안 연구
Other Titles
A Study on Guidance Plan for Practical Technique Education of Geomungo in Art High School
Author
손수연
Alternative Author(s)
Son, Soo-yun
Advisor(s)
변성금
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 각 예술학교에서 진행되고 있는 국악 실기교육의 현황을 보면 입시 위주의 교육현장에서 상급학교의 진학을 위하여 연주 능력만을 향상시키는데 전념하고 있는 실정이다. 그 중에서도 특히 거문고의 경우는 다른 악기들보다 악기특성상 거친 음색과 운지법의 제한 등 연주법이 까다롭다는 이유로 실제 국악연주단체에서도 기피하고 있으며, 전공을 희망하는 학생 또한 줄어들고 있는 실정이다. 뿐만 아니라 예술학교 교육에 있어서도 학생 수 대비 전임교사의 부족(不足)과 학생 수준에 맞는 수준별 교재의 부재(不在), 타성(惰性)에 젖어있는 교육과정 또한 학생들의 거문고 교육의 발전을 저해하고 있다. 이러한 거문고 교육이 갖고 있는 문제점을 해결하고, 보다 실력을 갖춘 거문고 전공자를 양성하기 위해서는 체계적인 실기교육이 필요하며 그것을 뒷받침 할 수 있는 교육과정 또한 필요한 것이다. 이에 본 연구는 서울에 소재되어 있는 국립국악고등학교와 서울국악예술고등학교를 중심으로 현재 이루어지고 있는 거문고 실기 교육현황과 교육과정을 비교분석하고자 한다. 이것을 토대로 예술계 고등학교의 거문고 실기 교육과정 모의계획안 제시와 함께 1학년 1학기 교육과정을 좀 더 체계적인 방법으로 구체화해보고자 한다. 또한 앞으로의 거문고 교육에 있어서 효과적인 교육방안을 모색함으로써 거문고를 전공하려는 학생들과 거문고를 가르치는 교사에게 거문고 국악교육의 발전을 위한 참고 자료로 활용하려는데 그 목적을 둔다. 먼저 국립국악고등학교와 서울국악예술고등학교의 교육현황 및 실기 교육과정을 비교분석을 통한 내용을 요약하면 다음과 같다. 두 개 학교 모두 거문고 실기 교육과정을 전공Ⅰ, 전공Ⅱ로 구분하여 정악과 산조를 지도하고 있다. 국립국악고등학교는 3년에 걸쳐 총 495단위의 시수 동안 거문고 실기지도를 하고 있으며, 서울국악예술고등학교는 3년에 걸쳐서 510단위의 시수 동안 지도하고 있다. 정악과 산조 교육의 비율을 비교해보면, 국립국악고등학교가 서울국악예술고등학교에 비해 정악의 비중이 상대적으로 높았고, 산조에 대한 비중은 서울국악예술고등학교가 더 높았다. 무엇보다도 두 개 학교 모두 정악과 산조에 대한 거문고 실기 교육과정을 비교했을 때, 산조에 더 비중을 두고 있음을 알 수 있었다. 또한 교과과정에 따른 곡목에도 차이가 나타났으며, 국립국악고등학교의 경우 2학년 전공Ⅱ 교육과정에 신곡이 포함되어있다. 평가는 두 개 학교 모두 시행하고 있었다. 이러한 연구 목적을 중심으로 분석해 본 결과, 효과적인 거문고 실기교육을 위해서는 전임교사의 증원(즉 전임교사와 학생의 적절한 비율), 실기 교육과정 단위시수의 적절한 분배, 전 학년 교육과정에 걸친 신곡 포함, 학생의 수준을 고려한 수준별 교재, 산조 류파의 자율선택권, 체계적인 평가기준 등을 고려한 거문고 실기 교육과정이 진행된다면 지금보다 훨씬 발전된 모습의 거문고 실기 교육이 이루어질 것이다.; After it approaches 21st century, scientific civilization is developed and also the zone of life is being expanded by globalization. Thus, our life becomes more prosperous and comfortable than before. In these trend of social changes, culture works as the impetus of our society, and individual's aesthetic sense, imagination and creativity gets to work as the essential element of culture. Like this, in our today's society, culture is being valued, and interest and understanding for the culture and art of one's country is more and more being emphasized in order to meet these demands of this era. In this environment, the education of Korean classical music is certainly necessary, and this education is the important task that should be carried out in school education. In addition, it is judged that the meaning of the current education of Korean classical music in each art school will be very big in order to train professionals who can become the leading figure in popularizing and succeeding and developing Korean classical music. To see the status of the practical technique education of Korean classical music, it is the real situation that all are paying attention to improve only performance ability for entering higher level of school in entrance examination centered education field. Especially in case of geomungo, because it has harsher timbre and needs more difficult technique like the limitation of fingering than other instruments by its instrumental features, it is realities that even performance group of Korean classical music actually avoids the instrument and students who hope to major in the instrument are decreasing. Moreover, the shortage of full time teacher per students in the education of art school, the absence of teaching materials by level fit for the level of student and education course depending on the force of habit is hampering the development of students' geomugo education. In order to solve these problems of geomugo education and train more competent students who major in geomungo, systematic practical technique education is demanded and education course to support it is also needed. Therefore, this study intends to compare and analyze the current status and education course of geomungo practical technique education centering on Gukak National High School and Seoul Traditional Arts High School located in Seoul. Based on the result of this analysis, this study intends to embody the education course for 1st term of 1st grade more systematically with the suggestion of trial plan for geomugo practical technique education course in art high schools. Also, another purpose of this study is to utilize the result of this study as reference materials for developing geomungo education to both students who want to major in geomungo and teachers who teach geomungo by seeking effective education plan in future geomungo education. First, the summary of the contents through comparing and analyzing the education status and practical technique education course in Gukak National High School and Seoul Traditional Arts High School is as follows. Both schools divide the education course of geomungo practical technique as majorⅠ, majorⅡ and teach court music and sanjo. Gukak National High School is teaching geomungo practical technique for total 496 units of hour through 3 years, and Seoul Traditional Arts High School is teaching it for total 510 units of hour through 3 years. To compare the proportion of court music and sanjo of both schools, Gukak National High School places higher relative importance on court music compared to Seoul Traditional Arts High School, and Seoul Traditional Arts High School places higher relative importance on sanjo compared to Gukak National High School. Most of all, when this study compares the education course of geomungo practical technique for court music and sanjo of both schools, it can be found out that both schools places more relative importance on sanjo. Also, the difference is shown for program according to curriculum, and in case of ukak National High School, new tune is included for education course of majorⅡ for 2nd grade. Both schools are carrying out evaluation. As a result of analyzing the situation centering these purposes of study, far more developed the education of geomungo practical technique will be accomplished if full time teachers are increased (namely, the proper proportion of full time teacher and students), new tunes are included in the education course of whole grades, teaching materials by level are prepared considering the level of students, autonomous choice right for sanjo school is given and systematic evaluation standard is established in order to achieve the effective education of geomugo practical technique.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148275http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408850
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE