259 0

중·고등학생의 영어 듣기 전략 사용에 대한 비교분석

Title
중·고등학생의 영어 듣기 전략 사용에 대한 비교분석
Other Titles
A Comparison Analysis of English Listening Strategy between Middle and High School Students
Author
이혜원
Alternative Author(s)
Lee, Hye-won
Advisor(s)
김임득
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 영어 듣기 전략을 사용함에 있어 학습 경험이나 학년급간의 차이가 있음을 인식하고 한국의 영어 학습자 가운데 중, 고등학생들의 영어 듣기 전략의 사용을 비교 분석해 봄으로써 한국 중, 고등학생들의 영어 듣기 전략에 관한 이해의 기회를 제공하고 듣기 지도에 있어 전략 사용의 실태를 규명하여 듣기 전략의 필요성을 강조하고자 한다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 제시하였다. 첫째, 듣기 전략 사용에 있어 중, 고등학생들 간의 차이가 있는가? 둘째, 듣기 능숙도에 따라 상, 하위로 구분한 집단 간의 듣기 전략 사용에 있어 중, 고등학생들 간의 차이가 있는가? 이를 위해 인천광역시에 소재한 중학교 2학년 100여명과 경기도 안양시에 소재한 고등학교 2학년 100여명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 연구 대상인 중, 고등학생의 영어 듣기 능력을 측정하기 위해 2007년 제 1회 전국 듣기능력평가 점수를 활용하였다. SPSS 12.0 통계프로그램을 통해 산출된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생과 고등학생의 영어 듣기전략 사용에 있어서 학습기간이 길어질수록 전략 사용 빈도가 높을 것이라는 예상과는 달리, 중학생과 고등학생의 듣기 전략 사용 빈도는 오히려 중학생이 약간 높았고, 범주별 전략의 사용빈도와 순위도 거의 비슷했다. 중학생들이 가장 많이 사용한다고 보고한 전략은 ‘나는 영어 단어나 표현을 듣고 이해할 수 없을 때, 앞뒤 문맥이나 상황으로부터 그 단어에 대한 단서를 찾는다’였으며, 고등학생의 경우는 ‘나는 영어로 문장을 들을 때 핵심어를 기억하여 전체 의미를 파악한다’ 가 가장 높았다. 반면, 가장 낮은 사용빈도를 보인 전략으로는 중, 고등학생 모두 동일하게 ‘나는 듣기 능력 향상을 위해 원어민이나 선생님으로부터 효과적인 영어 듣기 방법을 교육받는다’였고, 다음으로는 ‘나는 영어듣기 능력 향상을 위해 전체나 일부를 받아쓰는 연습을 한다’와 ‘나는 영어 듣기 능력 향상을 위해서 계획을 세워 꾸준히 공부한다’였다. 두 집단 모두 가장 많이 사용하는 전략은 보상전략이며, 가장 적게 사용하는 전략은 사회적 전략과 상위인지 전략이었다. 둘째, 듣기 능숙도에 따른 중, 고등학생의 듣기 전략 사용에서는 중, 고등학생 모두 듣기 능숙도 상위 집단이 하위 집단보다 듣기 전략을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 또한, 상-하위집단 모두 중학생과 고등학생 간의 전략 사용 순서에 뚜렷한 차이가 나타났으며, 고등학생 상-하위집단의 인지적 전략과 상위 인지적 전략의 사용이 늘어난 것은 주목할 만한 점이다. 이상의 연구 결과는 다음과 같은 시사점을 제공한다. 첫째, 학습 경험이나 학년이 높아질수록 영어 듣기 전략의 사용이 많아질 것이라 예상했던 것과는 달리, 중- 고등학생의 듣기 전략 사용에 있어 유의미한 차이를 보이지 않음을 통해 우리나라 학습자들이 영어 듣기를 학습함에 있어 효과적인 전략 훈련이 꾸준히 이뤄지지 않고 있음을 시사한다. 교사는 학습자들이 듣기의 중요성과 효율성을 인식하도록 도와주고, 여러 가지 듣기 자료들과 활용방안에 대한 지도를 해줌으로써 학습자 스스로 듣기 능력을 향상시키도록 도와주어야 한다. 둘째, 전략의 사용이 많은 집단일수록 능숙도가 높은 것을 고려해 볼 때, 상위집단 뿐만 아니라 하위 집단의 학생들이 더 많고, 다양한 듣기 전략을 사용하도록 훈련하고 지도할 필요성이 있음을 시사한다. 셋째, 우리나라 중, 고등학생의 상위인지 전략의 사용빈도는 매우 낮은 실정이다. 아직까지 중, 고등학생들이 체계적으로 영어 듣기에 대한 계획을 세우고 스스로의 실력을 평가하며 학습하는 훈련이 제대로 되어있지 않으므로 다양한 전략을 사용하고 훈련하도록 도와주는 수업 모형, 교수 방법 개발, 교재 개발이 시급하다. 본 연구는 도구 및 절차상의 문제로 해석에 몇 가지 제한점을 가진다. 따라서 결과의 신뢰도를 높이기 위해 보다 광범위한 표본 집단으로 장기적인 후속연구를 통해 연구를 할 필요가 있다. 또한, 본 연구는 학습자의 학습 기간이 길어질수록, 능숙도가 높아질수록 사용하는 전략 사용의 빈도와 종류가 달라질 것이라는 가정 아래, 각기 다른 중, 고등학생을 대상으로 실시하였다. 그러나 보다 정확하고 효과적인 연구를 위해서는 일회적으로 듣기 전략을 측정하기 보다는, 중학생 학습자가 고등학생이 되어서 그 전략 사용의 변화가 어떠한지를 장기적으로 살펴보며 시간이 지난 후의 변화된 학습자의 전략 사용과 듣기 능력 향상에 도움을 주는 전략들을 발견하고 개발하는 연구를 할 필요가 있다는 점을 시사해주고 있다.; This study lays its purpose on providing the opportunity for middle and high school students in Korea to acquire understanding of English listening strategies and showing the importance of strategies for English listening, by comparing and analyzing the use of English listening strategies among the middle and high school students. Accordingly this study set up the following research questions. First, is there any difference among middle and high school students in using English listening strategies? Second, is there any difference among middle and high school student groups which are divided into high and low classes according to proficiency levels in English listening? The results of the study derived through using a statistics program, SPSS 12.0 are as below. First, contrary to expectation that the longer they have been involved in leaning English (listening), the higher frequency in use of English listening strategies they will show, frequency in use of the English listening strategies was rather higher in middle school students, and also in which strategy they frequently used and preferred, the middle and high students showed almost the same result. In the both student groups, the most frequently used strategy was the compensation strategy and the least used strategy was the social strategy and the metacognitive strategy. The above results offer implications as the following. First, contrary to our expectation that the more experiences and grades they have, the more they will use English listening strategies, actually there was no significant difference between middle and high school students in use of English listening strategies. It is suggested that there was no effective training constantly carried out for using English listening strategies among English learners in our country. Therefore teachers should help learners to improve English listening skills by themselves by assisting them to recognize how English listening practice is important and how they can listen to English effectively and to instruct them in various English listening materials and use of them. Second, in light of such the result indicating that the more listening strategy a group uses, the more proficiency the group shows, it is suggested that students not only in upper class-groups, but also in lower class-groups need to be trained and instructed in order to be made to use more listening strategies in terms of the number and kinds. Third, it is the reality that frequency in use of the metacognitive strategy among middle and high school students in Korea is very low. Since so far, middle and high school students have not been trained for setting up the plan of English listening study and evaluating their own proficiency and learning by themselves, it is urgently needed to develop class models, instructional methods and teaching materials with which one can help the students to use various strategies and train them. This study has several limitations to interpretation due to the problem of the research tools and procedure. Therefore in order to enhance the reliability of the results, it is needed to conduct a follow-up study with a more extensive sample group on a long-term basis.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148252http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409072
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE