278 0

정교화 전략을 활용한 읽기 양상 연구

Title
정교화 전략을 활용한 읽기 양상 연구
Other Titles
A Study of Reading Aspects by Elaboration Strategies
Author
한지혜
Alternative Author(s)
Han, Ji-hae
Advisor(s)
이삼형
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 정교화 전략 중심 수업이 학생들의 독해력에 미치는 효과를 알아보고, 전략 유형의 각 단계별로 수준에 따라 독해결과 구조에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히는 데 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 정교화 전략 중심 수업은 학습내용을 의미 있게 하기 위하여 학습자가 자신의 경험에 비추어 학습에 필요한 내용을 더하거나, 이해에 방해가 되는 요소를 삭제 또는 재구성하며, 글의 의미를 머리 속에 그려보는 전략을 중점적으로 사용하도록 하는 수업으로서 어휘의 이해, 중심내용 파악, 요약, 세부내용 첨가 및 삭제, 심상형성, 유추 및 정리의 단계를 교사의 직접 지도, 적용, 독자적 연습의 순서를 거치는 수업으로 구성하였다. 본 연구는 라이겔 루스와 가네의 정교화 이론을 바탕으로 수업모형을 개발해 보았으며, 정교화 전략에 관한 선행연구 결과를 고찰한 뒤 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 정교화 전략이 학생들의 읽기 능력 향상에 영향을 미치는가? 둘째, 중학교 2학년과 초등학교 5학년에게 정교화 전략을 적용해 보았을 때 어느 집단에 의미 있는 효과가 나타나는가? 셋째, 정교화 전략 프로그램의 적용이 설명문뿐 아니라 다양한 종류의 글에 모두 적용 가능한 것인가? 위의 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 정교화 전략 사용이 학생들의 독해력 향상에 효과가 있다는 것을 밝힐 수 있었다. 정교화 전략을 사용하여 읽기과제를 수행 집단과 사용하지 않고 읽기과제를 수행한 집단은 지문 파악능력과 이해력에서 상당한 차이를 발견할 수 있었다. 읽기 과정에서 정교화 전략을 학습한 집단은 글 내용을 기억하거나 이해하기 위한 추가적인 인출 통로를 스스로 마련함으로써 정보의 습득을 용이하게 하고 있었다. 둘째, 정교화 전략 사용에서는 초등학교 5학년 학생들보다 중학교 2학년 학생들에게 유의미한 반응을 보인다는 것을 알 수 있었다. 연령이 높을수록 정교화 전략을 잘 사용하였으며, 나이가 어리거나 학습 능력이 낮은 경우에는 교사 제공의 정교화 전략이 더 효과적이었다는 것을 알 수 있었다. 저학년은 덜 정교화된 지식기반을 갖고 있기 때문에 전략 사용에서 이득을 얻을 수 있는 관련된 지식에 접근하는 데 중학생 보다 어려워 한다는 것을 발견할 수 있었다. 학년이 증가할수록 생활에서 얻어진 경험이 누적되기 때문에 그 경험에 대해 정교화 전략을 사용하는 정도나 빈도가 높아지는 경향을 보였다. 셋째, 정교화 전략을 설명문 뿐 아니라 다양한 종류의 글에도 적용해 봄으로써 연구 문제를 해결하였다. 초등학생들의 경우에는 설명문의 정교화 보다는 시나 소설의 정교화에서 더 의미 있는 반응을 보인다는 것을 알 수 있었다. 정교화 전략이라는 읽기 방법 자체는 모든 글의 유형에 똑같이 적용하기 어렵다는 것도 발견할 수 있었다. 예를 들어 설명문의 경우는 중심내용 파악하기 전략이 의미 있게 작용하지만, 심상형성전략이나 연결전략 등은 주로 시나 이야기 글에서 보다 효과적으로 적용해 볼 수 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 능력과 학년이 높을수록 설명문에 대한 정교화를 잘 수행하였으며, 학년이 낮을수록 시나 소설의 정교화에 의미 있는 반응을 보였다. 이러한 결과를 통해 정교화전략은 학습자의 독해력 향상에 의미 있는 영향을 끼치며, 학습자의 수준을 고려하여 이에 적절한 정교화 전략의 유형을 선택하는 것이 중요하다는 결론을 얻을 수 있었다. 즉 교사는 여러 가지 다양한 수업기술과 방법을 사용하여 학습자의 특성에 적합한 수업행동을 선택하여 이에 적절한 전략유형을 선택하여 그것을 잘 일치시킬 때 학습 효과를 증진시키고 독해력 향상에도 영향을 끼칠 수 있다고 할 것이다.; This study was conducted to explore the effect of elaboration strategy focused class on students' comprehension, and how it would influence the structure of reading comprehension by each stage level of strategic pattern. To attain this purpose, the class was composed of the order of the teacher's direct teaching, application, and independent practice in the stage of word understanding, topic grasp, summary, addition and deletion of detailed content, image formation, analogy and arrangement as a class using the strategy of adding necessary contents for learning, or deleting or re-organizing impeding factors for understanding in light of the learner's experience in order to make the learning content meaningful. Based on the elaboration theory of Rigel Ruth and Gane, this study tried developing, looking into the result of precedent research on elaboration strategy, and setting the following research problems. First, if the elaboration strategy would have an effect on students' reading ability improvement? Second, which group of the middle school 2nd and elementary 5th grader is more effective when the elaboration strategy is applied to both of them? Third, if the elaboration strategy program can be applied to all kinds of writing including an explanation? The findings of the above research problem are as follows. First, it could be found that using the elaboration strategy works in students' reading comprehension improvement. It was found that there is significant gap in paragraph grasp and understanding between the group reading task using the elaboration strategy and that not using it. The group learning the elaboration strategy in the process of reading was able to easily catch information by providing additional output route for memorizing or understanding a sentence content. Second, it was found that in using the elaboration strategy, the middle school 2nd grader shows more significant response than the elementary school 5th grader. It was found that the older, the better they utilized the elaboration strategy, and in case of young or low in learning ability, the elaboration strategy provided by the teacher was more effective. It was found that the lower grader has less orthodox knowledge base, so it has more trouble than the middle schooler in getting access to related knowledge to get benefit. The higher the grade, the more life experience is accumulated, so they shows a rising tendency of extent or frequency to using the elaboration strategy. Third, study problems were solved by the elaboration strategy applied to an explanation as well as diverse kinds of sentences. It was found that elementary schoolers show more significant response in poetry or novel rather than an explanation. It was found the reading method itself called an elaboration strategy is difficult to evenly apply to all types of sentences. For example, it was made clear that the strategy grasping a topic works at an explanation, but an image formation strategy or connection strategy works to poetry, or story sentence. Also the higher the grade is, the better it performed elaboration to an explanation, and the lower the grade is, it showed significant response to the elaboration of poetry or novel. It could be concluded that the elaboration strategy has a significant effect on the reading comprehension improvement of learner, and what is important is to select a proper elaboration strategy considering the level of the learner. Namely, the teacher would be able to improve learning effect and influence reading comprehension improvement only when he or she uses diverse teaching technique and method, selects proper class behavior to the learner's characteristic, and conforms them each other.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148251http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409026
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE