331 0

개인의 자아존중감, 부모-자녀관계, 친구관계가 인터넷 중독에 미치는 영향

Title
개인의 자아존중감, 부모-자녀관계, 친구관계가 인터넷 중독에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of a Sense of Self-Respect, Parent-Child Relationship and Peer-Relationship on Addiction to the Internet - Focused on Interviews with the Male Third Graders at Middle Schools -
Author
남현이
Alternative Author(s)
Nam, Hyun-Yi
Advisor(s)
이상민
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한국의 인터넷 발전은 세계에서 유래를 찾아볼 수 없을 정도의 속도로 빠르게 확산되면서 인터넷 확대보급의 긍정적인 측면에 대한 기대와 함께 부정적인 측면에 대한 우려가 증대하고 있다. 특히 호기심이 왕성한 청소년들에게 인터넷이 제공하는 무한한 정보, 다양성 등으로 인터넷에 점점 몰입하게 되면서 부정적 측면이 증대되면서 생활 속에 중요한 과제 수행의 어려움 및 행동 장애를 초래하게 되고 여러 가지 사회 문제로까지 확산되고 있다. 이 연구에서는 청소년 시기 중 자아정체감이 가장 혼란스러우며, 중학교에서 고등학교로 넘어가는 과도기이면서 인터넷 중독 정도가 가장 심각한 중학교 3학년 남학생을 대상으로 조사하였다. 기존의 인터넷 중독과 관련된 많은 연구들은 청소년의 인터넷 중독의 문제점을 중점적으로 다루고, 인터넷 중독 학생들의 설문조사 및 전체적인 사항에 대한 내용에만 치중되어 단순히 실태를 분석하는 정도이기에 인터넷 중독 성향의 근본적인 원인과 관련요인에 대한 상세한 질적 연구는 미흡한 실정이다. 이에 따라, 이 연구에서는 중학교 3학년 남학생을 대상으로 한국형 인터넷 중독 자가진단 척도(K척도)를 이용하여 인터넷 중독 유형을 분류하고 인터뷰 대상자를 선정하여 개인의 자아존중감, 부모-자녀관계, 친구관계가 인터넷 중독에 어떠한 연관성이 있으며, 영향을 미치는지에 살펴보고, 그에 따른 치료, 통제, 예방할 수 있는 프로그램을 개발하는데 도움이 되고자 한다. 개인의 자아존중감, 부모-자녀관계, 친구관계와 인터넷 중독의 연관성 및 영향에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 개인의 자아존중감과 인터넷 중독과의 관계에서, 실생활에서 자아존중감이 낮은 사람들은 익명성이 보장되어 자기를 표현하고 자아존중감을 회복할 수 있는 인터넷에 더욱 몰입하게 되며, 타인의 평가 부분에서 특히 자녀에 대한 부모의 평가가 낮을수록 낮은 자존감이 형성되어 인터넷 중독 성향이 높아지게 된다. 둘째, 부모-자녀 관계와 인터넷 중독의 관계에서, 부모-자녀의 의사소통에서 청소년이 대화수용도, 대화개방도, 대화격려도, 부모와의 친밀감이 낮을수록 인터넷 중독 성향이 높은 것으로 나타났으며, 부모의 자녀에 대한 양육태도가 권위적, 명령적, 통제적, 비성취적, 비합리적일 때 인터넷 중독에 빠지는 원인을 제공한다고 하였다. 셋째, 친구관계와 인터넷 중독의 관계에서, 또래집단의 공감대와 의사소통의 공간으로 사용되는 인터넷이 또래 집단 내에서 긍정적으로 작용하고 있지만, 이러한 유대공간인 인터넷 접속 횟수가 줄어들면 또래집단 사이에 소외감의 공간이 되기도 하면서 인터넷을 사용하지 않을 때 불안감, 소외감이 반복되면서 인터넷 접속에 대해 더욱 몰입하게 된다. 부모-자녀관계가 역기능적일 때 자녀는 자신의 외로움을 달래주고 의사소통을 할 대상을 찾게 되는데, 그 대상이 친구가 되고, 또래집단의 놀이문화가 인터넷일 경우에는 인터넷 중독 성향이 높아지게 되고, 인터넷 중독 고위험자일수록 실생활 친구를 멀리하게 되며, 온라인상의 친구에게 더욱 만족감을 느끼게 된다. 인터넷 중독으로부터 안전하고 건강한 청소년의 육성을 위해 첫 번째는 인터넷 이용에 대한 교육과 사용시간에 대한 자기 통제력을 높일 수 있는 프로그램을 개발, 두 번째는 부모-자녀의 관계에서 부모와 자녀의 바람직한 관계를 형성하기 위한 프로그램 개발 및 적용, 세 번째는 또래상담이나 방과 후 인터넷 중독 예방 프로그램 활용, 네 번째는 중학생의 인터넷 중독적 이용을 예방하는 프로그램 개발과 인터넷 중독성이 높은 중학생의 치료 프로그램의 연구 등이 종합적으로 필요할 것이다.; In Korea, as the Internet technology has rapidly developed more than any other countries, there are not only expectations of positive effects but also increasing concerns about negative ones due to the expansion of use of the Internet. Especially as young boys and girls with great curiosity have become absorbed in the Internet due to an infinite amount of and diverse information it offers, various negative aspects are increasingly emerging, and thereby it causes them to have difficulties in carrying out important tasks for life and behavioral impediments, resulting in creating various social problems. In this study, the researcher conducted a survey of male third graders at middle schools who are going though a chaos in their sense of self-identification more than in any other adolescence, and are in the transitional period to high schools, and also are relatively most severely addicted to the Internet. Since many previous studies placed too much emphasis on the problem of the addiction among juveniles and relied only on questionnaire surveys of them and on general affairs resulting in simply analyzing the actual state, there is lack of detailed qualitative study on fundamental causes of propensity to the addiction and related factors. In light of this, this study tried to examine the relation and effect of a sense of self-respect, parent-child relationship and peer-relationship to and on addiction to the Internet through classifying types of addiction by the self-test scale (K scale) for Korean-style Internet addiction for male third graders at middle schools and selecting subjects, and thereby wish to help to develop programs with which one can treat, control and prevent involved problems. The results of the study on the relation and effect of a sense of self-respect, parent-child relationship and peer-relationship to and on addiction to the Internet are as below. First, in the relation between a sense of self-respect and addiction to the Internet, the less children respect themselves in daily life, the more they become absorbed in the Internet where anonymity is guaranteed, so they can more easily express themselves and restore a sense of self-respect, and also in evaluation from others, the less children are evaluated low by their parents, the more they become addicted to the Internet due to a lowered sense of self-respect formed. Second, in the relation between parent-child relationship and addiction to the Internet, with regard to communication between parents and the children, the less levels of acceptance of communication, parents' encouragement of communication and intimacy with parents the young boys and their parents show, the more propensity to addiction to the Internet appears, and it was revealed that when parents' attitudes toward their children are authoritative, commanding, controlling, non-accomplishing and non-reasonable, they come to cause their children to fall into addiction to the Internet. Third, in the relation between peer-relationship and addiction to the Internet, while the Internet which is used as creating fellow-feeling and allowing communication with peer groups has a positive effect on peer-relationships, if the number of times accessing the Internet decreases, children often feel isolated among peer-groups and then they get more absorbed in the Internet to overcome repetitive feelings of anxiety and isolation which occur when not using the Internet. When parent-children relationship is dysfunctional, children come to seek somebody to ease their loneliness and communicate with, and if that somebody is their friends and the friends' playground is the Internet, children come to have higher propensity to addiction to the Internet, and also the more children have the possibility of the addiction, the more they come to avoid friends in actual life and feel satisfaction with on-line friends. In order to keep juveniles safe from addiction to the Internet and cultivate them soundly, the following measures are required comprehensively: first, to develop programs with which one can instruct in proper use of the Internet and enhance self-regulation for the number of times using the Internet, second, to develop and apply programs with which one can form a desirable parent-child relationship, third, to utilize peer consulting or Internet addictionpreventive programs used after school, and fourth, to develop programs with which one can prevent addictive use of the Internet before middle school students fall into the addiction and to conduct research on programs with the purpose of treating middle school students with the higher possibility of and propensity to addiction to the Internet.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148236http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408191
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SOCIAL SCIENCE(사회과학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE