229 0

대인관계지능 중심의 파즈에서 관찰되는 사회극놀이에 관한 문화기술적 연구

Title
대인관계지능 중심의 파즈에서 관찰되는 사회극놀이에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
An Ethnographic study on sociodramatic play at Interpersonal Intelligence centered Pods
Author
홍경희
Alternative Author(s)
Hong, Kyung-Hee
Advisor(s)
신화식
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 유아들의 대인관계향상을 위한 사회극놀이에서 다양한 교수전략과 유아들의 반응을 알아보고자 하였다. 이를 위하여 H유치원 종일반 집단 내에서 대인관계지능이 비교적 높은 만 3, 4, 5세 혼합연령의 9명 유아들의 사회극놀이 진행양상과 유아들의 반응에 대한 심층적인 이해를 위해 참여관찰과 심층면담을 통한 문화기술적 연구방법을 사용하였다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 대인관계 중심 파즈에서 나타나는 사회극놀이의 교수전략 어떠한가? 1-1. 프로그램의 내용은 어떠한가? 1-2. 교수전략은 어떠한가? 2. 대인관계 중심 파즈에서 나타나는 사회극놀이에서 유아의 반응은 어떠한가? 2-1. 사회극놀이에서 관찰된 유아들의 생각은 어떠한가? 2-2. 사회극놀이에서 관찰된 유아들의 감정은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치하고 다중지능이론을 적용하고 있는 유치원의 종일반 유아들, 그 중에서도 대인관계지능에 강점을 가진 유아와 교사가 모이는 어울림 파즈라는 소그룹의 혼합연령으로 구성된 9명을 대상으로 이루어졌다. 예비관찰은 2007년 4월 30일부터 2007년 5월 18일까지 이루어졌으며 본 연구의 자료수집은 2007년 5월 21일부터 2007년 10월 15일까지 총 9회 이루어졌다. 각 유아들의 담임교사와는 총 2회의 형식적인 면담을 하였고, 비형식적인 면담은 수시로 이루어졌다. 연구자는 본 연구에서 참여관찰, 심층면담, 포트폴리오 수집, 비디오 테이핑을 하여 전사본을 작성하였고, 전사본과 포트폴리오 등을 통해 현장기록을 하여 자료를 분석하였다. 유치원과 사회극놀이가 이루어지는 어울림방에 관련된 문서와 관련자료 수집은 관찰기간 동안 지속되었다. 또한 관찰을 하면서 관찰자 일지를 기록하여 연구자 스스로 반성하고 다음 관찰을 위한 방향을 계획하였다. 이렇게 수집된 사례들은 Bodgan과 Biklen(1982)이 제시한 대로 범주화 하여 분석하였으며, Schlin과 Guerney(1977)의 대인관계 하위요소를 바탕으로 서로 관계시키는 관계화, 관련 범주의 관계에 따른 위계화 등을 이용하여 정리하였으며 이러한 분석 방법들을 바탕으로 나온 개념들을 최종적으로 종합하는 방법을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, 대인관계지능 중심의 사회극놀이에서 나타나는 교수전략에 대해 설명하면 다음과 같다. 프로그램의 내용은 제7차 유치원 교육과정 시안에서 대인관계지능과 관련된 사회생활영역의 내용을 기초로 다루되, 유치원에서 교사가 관찰한 대상 유아들이 다루어야 할 대인관계의 문제를 선정하여 총 9회의 프로그램을 계획하였다. 교사는 프로그램을 적용할 때 대상 유아들의 문제상황에 적절한 교수방법을 사용하였으며 이는 비추어 보기, 역할바꾸기, 숨어듣기, 타임머신 타기, 빈의자 놓기, 소개하기, 편지보내기, 마술가게 열기, 소품 활용하기, 빛 활용하기, 음악 활용하기, 걷다가 친구 만나기 등 약 12가지의 교수전략으로 나타났다. 본 연구의 교수전략을 통해 유아들은 주어진 문제를 창의적으로 해결할 수 있도록 하였으며, 적극적이고 자발적인 감정이입이 이루어지도록 하였다. 또한 유아들의 실제 문제상황을 주제로 다루었기 때문에 유아는 자신의 문제를 다시 경험해보는 개별화 교육이 이루어질 수 있었다. 프로그램을 진행한 교사는 유아 개별의 특성을 고려하여 대인관계지능 강화를 위한 교수전략을 끊임없이 연구하고 적용하며 교사의 강점도 함께 계발하는 시간이 되었다. 즉, 대인관계지능 중심의 파즈활동은 교사와 유아가 서로 협력하며 배우는 시간이 되었다. 두 번째, 사회극놀이에서 나타나는 유아의 반응에서 ‘칭찬, 희로애락, 생각하면 기분 좋은 친구, 생각하면 기분 나쁜 친구, 직업’ 대한 유아들의 생각과 가치관을 알 수 있었다. 인간과 유기체, 인간과 인간간의 가치관이나 생각, 개념들은 사회?문화적인 맥락을 떠나서는 이해하기 어려우며 사회극놀이에 대한 문화기술적 연구를 통해 유아들의 가치관, 생각들을 이해할 수 있었다. 세 번째, 사회극놀이에서 유아들이 느끼는 감정을 Schlin과 Guerney(1977)의 대인관계 하위 요소를 바탕으로 관계화, 범주화한 결과 대인관계영역의 하위요인인 자신과 타인에 대한 만족감, 다른 사람과의 대화에서 나타나는 의사소통, 자신과 타인에 대한 믿음으로 알아보는 신뢰감, 타인과 나와의 사이의 가까운 정도를 말하는 친근감, 내가 다른 사람의 욕구를 깨닫는 정도 및 다른 사람에 대한 나의 감수성 정도를 나타내는 민감성, 자신의 내면 및 행동을 부정적이든 긍정적이든 솔직하고 정직하게 드러낼 수 있는 개방성, 이성적으로 사리를 분별하여 해석하며 포용할 수 있는 이해성 뿐 만 아니라 스스로 잘 할 수 있다는 확신을 나타내는 자아효능감의 표현이 나타났다. 본 연구를 통해서 얻은 결과를 바탕으로 결론적 논의를 하면 다음과 같다. 첫째, 사회극놀이의 교수전략을 통하여 유아는 타인과의 효율적이고 적절한 의사소통을 할 수 있었다. 인간이 사회적 존재로서 정체성을 획득해 나가고 타인을 비롯한 유기체와 효율적으로 상호작용을 해나가기 위해서는 의사소통능력이 기본적인 수단이자 조건이다(Wiemann, 1997). 사회극놀이를 통해서 유아는 문제상황에서 타인과 적절한 의사소통을 할 수 있었으며 다양한 방법으로 자신의 생각을 표현할 수 있었다. 둘째, 사회극놀이를 통하여 유아의 문제해결능력을 기를 수 있었다. 본 연구의 사회극놀이는 단순히 생각나는 대로 말하고 행동하는 것이 아니라 자신의 내면의 생각을 언어로 표현하거나 행동, 그림, 글 등으로 다양하게 표현하는 활동이 수반되었다. 사회극놀이 주제로 다루어진 다양한 문제상황에서 유아들은 올바른 해결방법을 생각해내는 활동이 계속적으로 이루어졌으며 회가 거듭될 수록 자발적이고 적극적인 태도로 참여하게 되었다. 이는 본 연구의 사회극놀이에서 유아들의 실제 문제상황을 주제로 다루었기 때문에 유아가 자신이 경험했던 문제를 재 방문해 볼 수 있는 기회가 됨으로서 이전과는 다른 방법으로 문제를 해결하고 안좋았던 기억을 새롭게 변화시킬 수 있었던 면에서는 부정적 경험을 해소하고 긍정적 경험으로 변화시키는 치료적 효과도 얻을 수 있었다. 셋째, 사회극놀이를 통하여 다중지능의 대인관계지능 뿐 아니라 언어지능, 논리수학적지능, 공간적지능, 음악적지능, 신체운동적지능, 개인이해지능, 자연이해지능까지도 효과적으로 다룰 수 있었다. 이는 각 활동에서 문제상황을 극으로 제시하거나 표현해보고, 각자의 생각을 언어, 그림, 글, 신체표현 등으로 다양하게 표현하였을 뿐만 아니라 자신이 결정한 방법과 대사에 따른 결과까지도 예측하고 확인하는 활동들이 이루어졌기 때문이라고 해석된다. 넷째, 사회극놀이를 통하여 유아들이 갖고 있는 다양한 개념과 사고를 이해할 수 있었다. 즉, 한가지 개념에 대한 유아들의 생각은 다양하다. 일반적으로 성인은 유아가 성인보다 무지하고, 잘 이해하지 못할 것이라고 생각하는 경향이 있는데 본 연구에서 나타난 유아들의 생각은 성인들이 생각하는 것과 유사하거나 같게 이해하고 있음을 알 수 있었으며, 유아들의 생각의 범위가 얼만큼 뻗어나갈 수 있었는지에 대한 파악도 할 수 있었다. 유아들이 이해하고 있는 내면의 생각과 이해의 범주을 아는 것은 유아의 인성교육을 위해 중요하며, 이는 효과적인 사회성교육을 할 수 있도록 돕는다. 다섯째, 본 연구는 대인관계에 상대적으로 강점을 가지고 있는 유아들과 교사를 대상으로 이루어졌다. 이는 교사와 유아의 감점지능을 반영하며 자신의 흥미와 기술을 발전시켜나가는 기회가 되어 끊임없이 노력하여 일상에서의 성공과 내적 동기화를 위한 부분을 제공한다. 또 약점을 가진 유아에게 유아의 약점부분을 강조하여 교육하는 것이 아니라 유아의 강점을 활용하여 다양한 영역의 향상과 보완을 도모하는 다중지능이론의 교수학습 원리를 반영한 것이며, 유아강점 뿐 아니라 교사의 강점도 계발하며 교사와 유아 모두가 서로 협력하며 배우는 시간으로서 파즈활동의 교육목표에 합당한 좋은 모델이라 할 수 있다. 여섯째, 본 연구는 오후 재편성 종일반에서 이루어진 연구다. 바람직한 종일제 프로그램의 교육적 모형이 시급한 현대사회에서 강화되어야 할 인성교육을 위한 교수전략으로 사회극놀이가 활용될 수 있을 것이다. 본 연구에서 관찰되어진 대인관계 중심의 파즈활동에서의 사회극놀이는 그 효과를 증명하는데에 다음과 같은 제한점이 있다. 첫째, 대인관계는 인간과 인간간의 다양한 관계와 환경, 상황에서 이루어지는데 사회극놀이의 교육적 적용상황에 초점을 맞추었기 때문에 활동에 참여한 유아들이 실제 문제상황에 적절하게 대처하고 있는지에 대한 모습을 제대로 살펴볼 수 없었다. 둘째, 본 연구에서 다중지능이론에 기초하여 학기초 다중지능평가도구를 통해 상대적으로 강점으로 나타난 유아들을 선정하였으나 사회극놀이 적용 후의 평가내용을 다루지 않고 있어 그 효과성에 대해서는 양적으로 증명할 수 없었다. 셋째, 본 연구는 만 3?4?5세 혼합연령으로 구성된 종일반에서 이루어졌기 때문에 반일반 유아들에게 적용했을때, 단일연령으로 구성된 학급에 적용했을 때의 상황은 다룰 수 없었다. 넷째, 본 연구에서 사회극놀이의 내용이나 교수전략, 유아들의 반응에서 사회?문화적인 영향이 작용한다는 사실을 발견할 수 있었으나 그에 대한 집중적인 탐구를 하지 못하였다.; The purpose of this thesis is to inquire into diverse teaching strategies on socio dramatic play to improve interpersonal relations of children and their reactions thereof. For this purpose, this study applied ethnographic method through participant observations and in-depth interviews to understand aspects of progress of 9 children aged 3 to 5 with relatively high interpersonal- intelligence within full-day class of H kindergarten, and their reactions. Followings are projects for this study. 1. What's the teaching strategies on sociodramatic play at interpersonal intelligence centered "Pods"? 1-1. How and what's the contents of programs like ? 1-2. How and what's the teaching strategies like ? 2.What's the childrens reactions like at sociodramatic play at interpersonal intelligence centered "Pods" ? 2-1. What's the childrens' thinking like observed in sociodramatic play ? 2-2. What's the childrens' feeling like observed in sociodramatic play ? The research was conducted at 9 childrens of a small group named "Eo-Ul-Lim Pods", consist of childrens with good interpersonal- intelligence and teachers, within the all-day class at kindergarten, located in seoul, appling multiple intelligence theory. Preliminary observation was conducted form 30th of April to 18th of Mah in 2007 and Data were collected, a total of 9 times, from 21st of May to 4th of October in 2007. 2 formal interviews with class teachers of each children were done and non-formal interviews were conducted on occasion. In this study, a document made up of participant observation ,in-depth interview, portfolio gathering, video taping was made and this document and portfolios were used in data analys is through spot record. Some data and documents related to "Eo-Ul-lim Bang", where children play social drama, were gathered throughout the whole observation periods. And the observer wrote a observer's diary for self-examination and future plan. The collected examples were analyzed by category of Bodgan and Biklen(1982). Connecting through interpersonal relations examination standard, and ranking through related category were key method of this study. The interpersonal relations examination standard was originally designed by Schlin and Guerney(1977) as 'interpersonal relation variation standard'. Ideas derived from this analysis were finally generalized. Following is the results of this study. First is the teaching strategy on sociodramatic play , centered at interpersonal intelligence . The program used in this study was based on social life fields matter related to interpersonal relations intelligence shown at 7th kindergarten education course. And a total of 9th programs were designed after picking up certain interpersonal relations problems with the childrens who's under the observation of teachers. Problems with these childrens were recognized preliminarily and proper teaching methods were applied to each activity. Approximately 12 teaching methods were applied including looking at onself in the glass, role changing, hearing in secret, riding time machine, laying empty chair, introducing, wriging letter, opening magic shop, using properties, using light of music, colliding with friends at street, etc. Through this teaching methods, childrens were designed to settle things creatively and be more positive and feel active empathy. By treating real problems of childrens, childrens could experience their own problems again and these made individualized educaions. Second, through reactions of childrens shown in the sociodramatic play , one could grasp childrens thinking and sense of values about' praise, all kinds of feelings, pleasant friends, unpleasant friends, and job'. Human being itself and social organism, sense of values, thinking and concepts between human beings couldn't be understood without connection with society and culture. This is how one could understand childrens sense of values and thinking through ethnographic research of sociodramatic play . Third, the childrens' feeling about sociodramatic play categorized by Schilin and Guerey (1977)'s interpersonal relations method are as follows; feeling of satisfaction with oneself and others, communications shown in conversations with others, feeling of trust out of belief in oneself and others, feeling of affection telling closeness between oneself and others, understanding other person's desire, sensitiveness telling one's sensitivity toward others ,openness to show one's inside frankly ,understanding ability to think rationally and comprehend, and selftrust. To conclude, First, childrens could properly communicate with others by teaching strategy of sociodramatic play . For human being to gain indentity as social being and interact efficiently with other creatures, communication skills is the most basic means and foremost condition (Wiemann,1997). Through sociodramatic play , childrens could communicate properly with others incomplicated situations and express their thoughts in diverse ways. Second, children could bring up their problem solving skills by sociodramatic play . The sociodramatic play used in this study let children find proper solving method and as times go by, childrens showed more positive attitude. Moreover, childrens could wash out past bad experiences through this program and gain healing effect. Third, sociodramatic play could deal properly with linguistic intelligence , logical mathematical intelligence , spatial intelligence , musical intelligence , bodily-kinesthetic intelligence , intrapersonal intelligence , naturalist intelligence as well as interpersonal intelligence .These results have come out because with this program, children could express their problematic situation with certain kinds of drama and express their own thinking through language, painting, writing, physical expression. Moreover, they could also forecast the results of their deeds. Forth, through sociodramatic play ,one could understand children' diverse thinking. In fact, children think divers things out of one concept. Generally, adults think children to be lack of understanding but this study found out that children could think similarly or education. Fifth, this thesis studied about children who are good in interpersonal intelligence .The multiple intelligence theory which utilize children' strong points and use these to diverse area is used in this study and this model is suitable for 'Pods' activity which supplement weak points through strong points. Sixth, this study was done at all-day class reorganized at afternoon. sociodramatic play could be utilized as good teaching strategy in this society in which proper all-time program educational model is needed. But sociodramatic play at "Pods"activity centered at interpersonal relations has some limits in verity the effectiveness. First, associodramatic play focus only one ducational situation while interpersonal relations are everywhere in diverse human relations and surroundings, one couldn't observe properly if children are coping with their problematic situations. Second, although this study first selected children who has relatively strong points though multiple intelligence evaluation method at the beginning or the semester of multiple intelligence theory,this study didn't deal with contents of evaluations after applying this sociodramatic play .So its effectiveness couldn't be demonstrated quantitatively. Third, as this study was conducted at all-day class of children aged 3 to 5 ,this couldn't derive other situations of half-day class of class with same aged children. Forth, this study found out that social and cultural effect could influence the contents of sociodramatic play, teaching strategy, reaction of children. But this fact needs to be more deeply searched.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148221http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408420
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE