258 0

Phonics를 통한 중학생의 단어 발음 향상 효과

Title
Phonics를 통한 중학생의 단어 발음 향상 효과
Other Titles
The Positive Effects on Word Pronunciation Capacities after Teaching Basic Phonics to Middle School Students : about the stressed vowels and the consonant c and g
Author
김유림
Alternative Author(s)
Kim, Yoo Lim
Advisor(s)
백운일
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 간단한 Phonics를 활용한 발음 교육이 중학생의 발음 능력 향상에 미치는 효과에 대한 연구이다. 중등학교의 영어 교육의 목표는 초등학교 영어 학습을 통해 형성된 영어 학습에 대한 흥미와 관심을 지속시키고, 영어로 의사소통을 할 수 있는 기본적인 능력을 기르도록 하며, 유창성과 정확성을 기르도록 학습 경험과 활동을 극대화하여야 하며, 언어 습득 과정을 중시하는 교수․ 학습 방법을 적용하여 학생 중심의 영어 수업이 되도록 하는 것이다. 유창성과 동시에 정확성을 기르려면 발음에 대한 정확성 또한 간과되어서는 안될 중요한 부분이며 정확한 발음을 알아야 원어민의 발음을 듣고 이해하는데 쉽고, 읽고 말하기 부분에서도 상당한 부분 관련이 있다. 보다 쉽고 정확한 발음을 교육하는데 효과적인 방법으로, Phonics를 활용한 발음 교육의 효과을 검증하기 위해서, 본 연구에서는 서울 소재 중학교1학년 학생 90여명을 대상으로 2007년 7월에서 9월까지 3개월간 연구를 진행하였으며, 사전-사후 테스트와 한차례의 Phonics를 활용한 수업을 통해, 본 실험이 중학생들의 발음 능력에 얼마나 긍정적인 영향을 미치는지에 대해 연구하였다. 결과를 살펴보면, 사전의 단어 발음 테스트에서의 오류율이 9.34% 인데 반해, 교육 후 실시한 사후의 단어 발음 테스트에서는 오류율이2.93%로 줄어들었다. 이는 단기간의 Phonics교육 만으로도 현저하게 오류율이 감소했음을 볼 때, Phonics를 활용한 교육이 장기간에 걸친 체계적이고 다양한 방법으로 교과 과정에 소개되고, 현 교육에서 활용되어진다면, 보다 더 효과적인 결과를 가질 것이라 예상되며, 분명 학생들의 발음 향상뿐만 아니라 읽기, 듣기, 말하기를 아우르는 전반적인 영어 능력 향상에 많은 도움이 되리라 본다. 정확한 발음을 바탕으로 유창한 발음이 형성되기 때문에, Phonics교육은 중등학교 영어 교육의 목표에 꼭 필요한 교수, 학습 방법이라 하겠다. Phonics교육을 통해, 정확성과 유창성을 바탕으로 하는, 말하기 능력뿐만 아니라 나아가서는 읽기능력과 듣기 능력 또한 향상 되리라 기대하며, 급변하는 세계 속에 진정한 세계인으로서의 역할을 수행 할 수 있는 영어 구사 능력을 갖출 수 있게 된다고 생각한다.; The purpose of this study was to prove the effects of basic phonics instruction on the improvement of listening and pronunciation capacities for the middle school students. For this purpose, I collected and studied the theoretical background of the propriety of phonics approach, the investigation focused on three classes of grade-one middle school students (90 subjects) who were learning English as a foreign language at a girl's middle school in Seoul. Subjects were randomly selected among nine classes of the school. Test A and B were assigned to all the subjects. Test A is a pre-test before the experiment which is designed by the researcher. It includes seventy words. The same kind of test is prepared as Test B (post-test) to be given after the experiment of teaching the basic phonics. After collecting the data, a correlation was conducted in order to compare the subjects' pronunciation abilities between two tests. From this study, we can see the big difference (9.34% of errors decreased to 2.93% of errors) between two tests which is before and after the experiment of teaching the basic phonics on stressed vowel letters and two consonant letters, c and g. Thus, we should be aware that teaching the basic phonics is necessary, and needs to be adopted in the school course books. Furthermore, it will also help their developing listening and reading capacities. This will make it easier for middle school students to learn and pronounce English more accurately and more fluently. This will lead to easier, more successful communication among cultures world wide.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148216http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408069
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE