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주행속도를 이용한 적정 오르막차로 길이 산정에 관한 연구

Title
주행속도를 이용한 적정 오르막차로 길이 산정에 관한 연구
Other Titles
The Research of Measurement about the Length of the Proper Climbing Road Using the Running Speed
Author
장후복
Advisor(s)
원제무
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오르막차로는 상향구배의 도로에서 속도차이가 현저한 차량을 분리하여 통행시킴으로써, 도로의 교통용량 증대와 원활한 교통소통을 목적으로 설치하고 있으나 오르막차로의 설치기준이 설계속도로 화물차가 60km/hr를 회복하는 구간까지 한정되어 있다. 이는 최근의 승용차 및 화물차의 성능개선으로 인해 오르막차로에서 승용차의 속도는 빨라진데 반해 중량/마력비가 큰 저속차량의 혼입율이 높은 지역에서는 승용차와 화물차간 주행속도 차이로 인한 교통 안전사고가 많이 발생되고 있는 실정이다. 본 연구에서는 오르막차로에 대한 관한 국내외의 기존 연구를 고찰하고 현재 오르막차로 구간에서 발생한 교통사고를 면밀히 분석함은 물론 차량별 주행 속도 차이를 측정함으로서 오르막 구간 종점부에서의 교통여건 및 특성을 고려한 구배별 승용차와 화물차간 예측 모형식을 제시하는 것을 목적으로 하고, 이를 위하여 현장조사를 통한 다양하고 정확한 자료를 수집하였다. 연구대상은 관련자료 수집이 용이하고 교통특성이 뚜렷한 고속도로를 대상으로 고속도로에 설치된 101개소 오르막차로의 교통특성을 분석하였으며, 종단구배별 4개지점(3%, 4%, 5%, 6%)을 선정하여 주행속도를 측정함으로써 교통사고와 주행속도와의 상관관계를 분석하였다. 기존의 오르막차로 설치기준으로 오르막구간을 선정하면 이용객의 안전상 위험요소를 내포하고 있고, 실질적인 주행속도와의 차이로 인한 많은 문제점이 지적되고 있는 실정이다. 따라서, 기하구조 조건변화에 따른 승용차와 화물차의 실제 주행속도를 측정하고 이에 따라 종단경사와 종단경사길이를 독립변수로 하여 회귀모형식을 개발하였다. 회귀모형식을 이용하여 오르막차로 진입부의 화물차 진입속도를 회복하는 구간까지 오르막차로 길이로 산정하는 주행속도 기준방법과 승용차와 화물차의 주행속도 차이가 일정해지는 구간까지 오르막차로 길이로 산정하는 속도차이 기준방법을 제안하고자 하며, 각 방법을 통해 산출된 오르막차로 길이를 한계범위를 설정하여 한계범위내에서 기하구조 및 경제성을 감안하여 적정 오르막차로 길이를 적용하는 방법을 권장하는 바이다. 각 기준은 기하구조 조건변화에 따른 승용차와 화물차의 실제 주행속도가 반영되어 있으므로, 본 연구에서 권장하는 방법으로 오르막차로의 길이를 산정할 경우 오르막차로 구간에서 발생하는 교통사고 저감에 기여할 수 있을 것이다.; For a climbing road, although it was installing for the purpose of traffic dosage increase of a road, and smooth traffic understanding because a velocity differential makes it separate and pass through a remarkable car on the road of an upward slope, in the installation standard for being a climbing road, a freight car with design speed is limited to the section which recovers 60km/h. It compares with the speed of the passenger car having become early by a climbing road drive way by the performance improvement of the latest passenger car and a freight car. In the area where the mixing rate of the low-speed vehicle which the weight and horse power are large is high, the inside of a passenger car and the run between freight cars is also the actual condition in which many traffic safety accidents by a difference are caused. Research of a book considers the existing research in and outside the country to a climbing road drive way, and The present climbing road sake of course, the traffic accident which came out and occurred in the section is analyzed minutely. The inside of the run according to vehicle is also aimed at showing the passenger car according to slope which took the characteristic and the traffic condition into consideration also by the climbing road terminal section by measuring a difference, and a freight car prediction model type for this. The various and exact data which lead on-site investigation were collected. Related reference collection was easy, and the highway with the clear traffic characteristic was installed in the highway for the object. A 101-place climbing road sake The traffic characteristic through which it passes was analyzed. It is analyzing about relation of a traffic accident and a running speed by selecting 4 different places(3%, 4%, 5%, 6%), and measuring a running speed. The existing climbing road sake if it comes out and the climbing road section is selected on an installation standard, a user's safe upper dangerous element is included. It is the actual condition many problems by a difference with a substantial running speed are indicated to be. Therefore, the actual running speed of the passenger car by a geometric structure conditioned change and a freight car speed is measured. Vertical section inclination and vertical section inclination length were made into the independent variable, and the revolution model type was developed. By using the revolution model type, we propose a running speed criteria which calculates by a climbing road length to the section recovering a freight car's entry speed on the climbing road section and the velocity differential criteria which calculates by a climbing road length to the section which keeps constant velocity differential between a passenger car and a freight car. And we advice the method that applies on optimum climbing road length by setting up limits of the climbing road length calculated by each criteria and in that limits, considering a geometric structure and economy. Each criteria is reflected the practical running speed of the passenger car and the freight car by a geometric structure conditioned change. So, in case of calculating the climbing road length by the proposed methods on this research, it will be contributed to reduce car accidents which occur on the climbing road section.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148129http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409068
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