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글로벌企業 海外進出에 對한 意思決定 모델硏究

Title
글로벌企業 海外進出에 對한 意思決定 모델硏究
Other Titles
A Decision Making Model of Global Firm's Foreign Entry Strategy : The Case of Hyundai - Kia Motor's Entry into the United States.
Author
박철현
Alternative Author(s)
Park, Cheol Hyeon
Advisor(s)
이병희
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
연구의 핵심 방향은 해외진출 과정에서 중요한 의사결정과 이에 대한 모델을 연구하는 것이다. 우리는 급변하는 글로벌화 세대에 살고 있다. 그러나 자동차의 경우 한국에서는 1962년도 조립단계에서 시작된 이래 1975년도 양산체제에서 현재까지 커다란 변화없이 성장해온 기간산업이다. 이런 산업이 내수와 수출에서 더 이상의 돌파구를 찾을 수 없는 실태로 2000년도에 이르러 드디어 글로벌화의 맥을 찾아가기 시작했다. 물론 1990년대부터 해외공장에 대한 합작 등 다각적인 구조조정과 함께 해외진출이 시작되었으나 미흡한 수준에 불과하였다. 이제 한미간 자유무역협정(FTA)이 본격적으로 타개되어 진행되는 것과 보조를 맞추어 한국의 유수 자동차업계에서는 해외진출에 대한 근본적인 전략에 성공하는 방법을 찾아야 하는 시점이다. 현대 기아자동차는 북미의 앨라배마주에 현대자동차 진출을 기반으로 이제 미국시장에 대한 본격적인 수요확보와 글로벌화의 장점을 확보하고자 하는 움직임의 시작으로 조오지아주에 자동차 메카를 이룬다는 포부를 가지고 진입을 진행 중이다. 자동차산업에 있어서 글로벌화의 성공핵심은 바로 진입모드와 진입시 결정되는 지역화의 요소 그리고 기업의 본사에서 가지고 있는 각종 노하우와 기술력에 의해 좌우된다고 하여도 과언이 아니다. 또한 자동차의 특성상 충성고객의 확보와 브랜드의 인지화, 그리고 시장과 고객을 확보하는 마케팅에서의 전략이 변수가 되고 있다. 본 연구에서는 진입과정에서 의사결정에 필요한 각종 요소들을 이론과 사례에 의하여 도출하고, 이를 설문과 토론에 의해 분석한후 통계적인 방법을 통하여 각 요소에 대한 비중과 점유도 등을 도출하여 진입과정에서 어떤 의사결정에 주안점을 두어야 하는지를 우선순위에 의해 도출하고 이를 모델링하여 기업이 해외에 진출시 타당성 있는 글로벌화 진출을 이루도록 돕는 의사결정모델을 만들어 제시하는데 있다. 연구과정에서 다소의 보충되어야 할 사항들은 본문에 기록되어있으며, 결론적으로 자동차업체가 진행할 주요 로드는 진입에 대한 모드를 정확히 설정하고 설정된 모드에 따라 현지화와 글로벌화의 수준을 결정하는 것이며, 현지화에서의 중점 추진사항과 글로벌화의 중점 접근사항들을 구체화하는 방향으로 접근되어야 한다. 또한 공장의 설립과 공장의 가동 등에서 발생되는 문제해소와 체계적인 대응이 중요한 변수이다. 제품이 나오기 전까지는 품질과 표준화에 대해 주안점을 두어야 하며, 제품이 출시되는 시점부터는 본격적인 홍보와 마케팅 그리고 유통과 배송 등의 문제가 대두된다. 그러나 막상 모든 것이 이루어졌어도 또 다른 변수들이 기다리고 있다. 그것은 정치적, 지역적, 법적문제, 그리고 문화와 환경문제들이다. 이런 문제들은 사전에 미리 신중한 고려가 되어야 한다. 또한 인력과 노동 그리고 기술적인 가치와 연구에 대한 사항은 기업의 미래이고 전망이어서 다분히 오랜기간 동안 중요성을 내포하고 있다. 뿐만아니라 본격 출시와 판매과정에서 복병으로 대두되는 경쟁기업들은 틈새시장은 물론 전시장의 확보된 수요를 위협하고 있다. 앞의 과정은 단순히 기업이 해외에 진출하는 과정에서의 나타나는 현상이지만 각 요소에 대한 세부적이고 랜덤하고 예기치 못한 많은 의사결정사항에 대해서는 해결구도를 찾는데 어려움이 있으며, 본 논문의 모델이 이에 대한 명쾌한 해답을 제시할 것이다. 본 연구는 자동차산업 이외에도 참고나 실행의 자료로 활용할수 있도록 되어있다.; О Subject A Decision Making Model of Global Firm's Foreign Entry Strategy : The Case of Hyundai - Kia Motor's Entry into the United States. О Simply Contents The paper's purpose is global decision-making model for Global companies overseas research foreign entry, and Hyundai - Kia Motors of North America in cases centering on writing, And the core of the overseas research in the process of decision-making are important, and it will be a model for research. Globalization is rapidly changing the generations to live in these days. However, in the case of automobiles, starting with assembly steps in the 1962 Year of Korea, in the 1975 Year of mass production assembly stage has grown, so far without big changes in the whole period of industrial growth. This industry is no longer a breakthrough in exports and domestic demand is unable to locate the current in the 2000's reach, finally started to find a vein of ore on globalization. Of course, the 1990's through a joint-venture factories overseas, along with the restructuring of multilateral overseas, but has started only remaining level. Now South Korea-US FTA at the beginning of the consultation process as a parallel, Korea's leading automobile industry overseas for the fundamental strategy for success how to find the time to go. Hyundai - Kia Motor North America Alabama advancement in the United States is based on market demand for a full-scale globalization and the benefits of securing the State of Georgia to a very different car to Mecca to take an entry form to the aspirations underway. This globalization of the automotive industry has successfully entered core is determined by the entry mode and regional elements. And it is in the company's headquarters have to be determined by a variety of technologies and know-how does not exaggerate. In addition, it is the nature of the vehicle to secure customer loyalty and brand recognition and to secure the strategic marketing and customer market variables. This research provides the necessary decision-making by a variety of factors come into theories and practices in the entry process, This survey and the discussion on how to use statistical analysis after each of the elements of the way through and bring the percentage of occupied and focus on what your decision-making process becomes whether priority should be placed on Were come by. Overseas companies are providing analysis result to the model, if appropriate, we make sure that the advancement of globalization, which suggests that decision-making model. Some of the research process, they need to replenish the body should be recorded. In conclusion, the automobile industry is to proceed with the main direction of the entry mode, depending on the exact configuration and set to determine the level of globalization and localization. And focus on promoting localization and globalization what approach should be about shaping the direction of progress. In addition, the establishment and operation of the plant that are occurring, problem solving and systematic response is also an important variable. Until the quality and standardization of products for Focus should be placed on, When the product is released and the future, a full-scale public relations and marketing, distribution and shipping problems emerged. However, the actual situation, everything is well though other variables are also waiting political and legal issue, and regional and cultural issues and the environment. These issues are pre-pre consider to be prudent. In addition, labor and human resources, technical and research is valuable to the company's future and the expected number of important implications. In addition to a full-scale product launch and sales in the process emerged as a dark horse that companies are competing in a niche market, as well as the entire market obtained demand, and even threats. The preceding process is simply to advance in the process of overseas companies symptoms, but for each element in the detailed and irregular and unpredictable decision-making for a lot of difficulties in finding a structure was solved. This paper presents a model for the decision-making will provide a clear answer. This research is the automotive industry, in addition to retaining the execution of the industry was written so apparent.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148066http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408332
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS ADMINISTRATION[S](경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ASMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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