757 0

무용교육이 교정시설 청소년의 신체구성, 건강체력 및 심리적 변인에 미치는 영향

Title
무용교육이 교정시설 청소년의 신체구성, 건강체력 및 심리적 변인에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Dance Education for Teenagers in Juvenile Correctional Institutions on Body Composition, Health Related Fitness, and Psychological Change Factors
Author
박숙자
Alternative Author(s)
Park, Sook Ja
Advisor(s)
김운미
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 무용교육 참여가 교정시설 청소년의 신체구성, 건강체력 및 심리적 변인들에 미치는 영향을 분석하고 나아가 이들 요인간의 상호적 관계를 규명하고자 하였다. 본 연구의 대상자는 주2회, 100분-120분, 12주간 고안된 무용교육 프로그램에 참여한 무용집단 13명과 통제집단 14명 총 27명으로 구성되었다. 이에 연구대상자 모두 신체구성(체중, 체지방, 제지방), 건강체력(폐활량, 근지구력, 근력, 유연성, 순발력, 평형성, 민첩성) 및 심리적 변인(정서, 신체적 자기개념, 자아존중감)을 사전, 중간, 사후 총3회 측정 및 질문지를 통하여 자료를 수집하였다. 실험설계는 집단과 측정시점별 요인으로 구성된 2×3 반복측정에 의한 요인설계(2×3 factorial design with repeated-measures on the second factor)로 구성하였으며, 자료 처리는 집단과 측정시점별 평균과 표준편차 산출과 반복측정에 의한 이원변량분석(repeated measures 2-way ANOVA) 그리고 상관관계(correlation analysis) 분석을 실시하였다. 모든 통계적 유의수준은 p<.05로 설정되었다. 본 연구의 일련의 연구절차를 통하여 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용교육 참여에 따른 신체구성 변화에서는 무용교육 집단에서 통제집단에 비하여 체중, 체지방의 감소현상이 발견되었으며 반대로 제지방의 증가현상이 통계적으로 유의하게 나타났다. 반대로 통제집단은 체중, 체지방 요인에서 측정시점별 다소의 증가추이가 나타났다. 둘째, 무용교육 참여에 따른 건강체력 요인의 변화에서는 무용교육 집단이 비교집단에 비하여 근력을 제외한 폐활량, 근지구력, 유연성, 순발력, 평형성, 민첩성 요인에서 측정시점별 통계적 유의하게 증가하였다. 셋째, 무용교육 활동에 따른 심리적 변인 중 정서의 변화를 살펴보면 무용교육 집단에서 혼돈 요인을 제외한 노여움, 긴장, 피로, 우울의 부정적 정서가 측정시점별 유의하게 감소한 것으로 나타났다. 반면에 긍정적 정서의 활력감 요인에서는 통계적으로 유의하게 증가한 것으로 나타났다. 넷째, 무용교육 활동에 따른 심리적 변인 중 신체적 자기개념의 변화를 살펴보면 무용교육 집단에서 체지방, 외모, 건강, 신체활동, 유연성, 지구력, 신체전반 요인에서 유의한 증가 현상이 인정되었다. 다섯째, 무용교육 활동에 따른 심리적 변인 중 자아존중감의 변화에서는 무용교육집단, 통제집단 모두 통계적 유의한 변화가 나타나지 않았다. 여섯째, 무용교육 활동에 따른 신체구성, 건강체력 및 심리적 변인들에 상관관계 분석에서는 신체구성, 건강체력 그리고 정서 하위 요인에서 부분적 상관관계가 형성되었으며, 신체구성, 건강체력과 신체적 자기 개념에서는 모든 하위 요인들에서 높은 상관관계가 형성되었다. 그러나 신체구성, 건강체력과 자아존중감의 관계성은 통계적 유의하게 표출되지 않았다. 지금까지의 연구결과를 종합해 볼 때 무용교육 활동은 교정시설 청소년의 신체구성, 건강체력 요인에 매우 긍정적 효과가 있는 것으로 나타났으며 더불어 정서와 신체적 자기개념의 심리적 변인들에 효과적이며 긍정적인 변화를 초래한 것으로 나타났다. 또한 신체구성과 건강체력 요인들과 정서, 신체적 자기개념의 심리적 변인들과 통계적 유의한 상관성이 있는 것으로 타났다. 따라서 무용교육은 교정시설 청소년의 신체적?심리적 효과가 인정되었으며, 교정시설 청소년의 궁극적 목표인 건강한 재활에 도움을 주고 있음을 확인할 수 있었다.; This study analyzes the influence of dance education for adolescents in correctional institutions on their body composition, health related fitness, and psychological change factors and examines the mutual relationship between these factors. Twenty-seven teenagers were studied: 13 took part in a 2-week dance education program (100 to120 minutes a day, 2 times a week), while 14 others represented a control group. The research materials were collected for each participant through three-time measurements and surveys (before, interim, and after dance education program) of the body composition (weight, body fat, lean body mass), health related fitness (lung capacity, endurance, strength, flexibility, power, balance, agility) and psychological change factors (emotion, physical self-description, self-respect). The studies were based on a factorial design constructed by repeated observations for two samples and three factors. The mean and standard deviation of each sample at each observation point were obtained, and two-way ANOVA by repeated measure and correlated analyses were performed. The significance levels for all tests were set at p<0.05. Study Results 1. The change in the participants’ physical composition as a result of dance education showed statistical weight and body fat decrease and a lean body mass increase in the dance education group. On the contrary, there was a slight increase of lean body mass in the control group. 2. In health related fitness factors, a noticeable change was observed among the dance education group. There was a statistical increase in lung capacity, endurance, strength, flexibility, balance and agility but no power level boost. 3. The lower level of negative emotion - anger, anxiety, fatigue, depression - was observed in the dance education group. Confusion levels were unchanged. The positive emotion - vigor - increased in the dance education group. 4. There was an increase in body fat, appearance, health, physical activity, flexibility and endurance from physical self-description of psychological change factors in the dance education group. 5. The level of self-respect in psychological change factors between the two groups did not demonstrate significant variation. 6. The correlation analysis of body composition, health related fitness, and emotional factors in body composition, health related fitness, and psychological change factors showed a partial correlation with the effect of dance education. All the factors from body composition, health related fitness, and physical self-description showed a high correlation. However, there was no statistical relationship between body composition, health related fitness, and psychological change factors. This study demonstrated the positive effect of dance education for teenagers in correctional institutions on physical composition and health related fitness areas. Dance education instrumented effective and positive changes in emotion and physical self-description. As a result, the efficiency of dance education for teenagers in correctional institutions was proved positively in both physical and emotional factors, demonstrating dance education was helpful for participants to reach their ultimate goal: rehabilitation.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148001http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408524
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE