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시각적 메타포를 활용한 쇼핑 블로그의 인터페이스 디자인 연구

Title
시각적 메타포를 활용한 쇼핑 블로그의 인터페이스 디자인 연구
Other Titles
A Study on Interface Design for Shopping Blog Applying Visual Metaphor
Author
유지연
Alternative Author(s)
Yu, Ji Youn
Advisor(s)
강성중
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Internet shopping mall means Internet business conducting marketing and sales activity to the target of all customers by using electronic media, technology and tools, Internet shopping is being settled as one of the new types of consumption and at the same time, it is spreading with the evaluation as an innovative alternative to replace conventional distributing structure. In this regard, it can be said that competition of products and internet sites are deepening, with which differentiating policy is needed and users' level and requirement are getting higher gradually, It is that change from being centered on information- provider to user is required. Domestically internet shopping mall is being born starting customized service in correspondence with the importance of being user-oriented, and lately, number of shopping malls setting up shopping bldg is increasing. Actually users of internet shopping mall experiences various things like shopping at physical store shopping at the time of internet shopping. In other words, it can be said that motivation of users` internet shopping is to acquire information they want and take enjoyment on the side of entertainment in addition to purchasing specific goods. This means that in internet shopping, more interest should be paid to emotional side of shopping mall user. In this context, this study is purposed to conduct research on interface design of shopping blog emerging as new service for internet shopping mall in accordance with diversification and variation of consumers' desire, We supposed that it is possible to realize interface design of shopping blog for users' active participation and triggering of their interest through application of metaphor and analyzed shopping blogs of GS e-shop, CJmall, D&shop among domestic internet shopping malls which established shopping blogs. Problems were deduced on the basis of theoretical study and thereafter, design was suggested by combining efficient function of existing shopping blogs with the factors distinguished from existing shopping blogs. In addition, through suggested design plan and users' review of difference with existing shopping blogs, we intended to deduce a effective method to design interface applying metaphor. Among various presentation methods, metaphor can deliver its meaning by comparing design concept to the object which can be easily understood by user, and it can be said to be the most effective method of presentation and so, it provides Look & Feel which can be easily and clearly understood by users. For this reason, we think that it increases user's convenience by remaining in user's memory long time and through easy recognition of the meaning of information and triggers user's interest and taste resulting in the provision of pleasure to users. This study has a meaning in positive application of visual metaphor for customized service focused on utility of interface design, effective presentation of information and users' pleasure, Through this kind of design, all of users' motivation for buying, information, entertainment can be satisfied. This is not simple design only for provision of information and utility, but shopping blog as a means to express personality and expand intellectual, emotional sympathy through users' positive participation.; 인터넷 쇼핑몰은 전자적인 매체, 기술, 수단을 이용하여 소비자를 대상으로 마케팅과 판매 활동을 수행하는 인터넷 비즈니스(Internet Business)를 말한다. 인터넷 쇼핑은 새로운 소비유형의 하나로 정착되고 있으며 동시에 전통적인 유통구조를 대체할 수 있는 획기적인 대안으로 평가받으며 점차 확산되고 있다. 이에 따라 제품이나 사이트의 경쟁은 심화되어 차별화정책을 필요로 하고 사용자의 수준 및 요구사항은 점차 높아져가는 추세라 하겠다. 즉 정보제공자 중심에서 사용자 중심으로의 변화가 요구되고 있는 것이다. 국내에서도 사용자 중심의 중요성에 발 맞춰 개인화 서비스를 시작하는 인터넷 쇼핑몰이 생겨나고 있으며 최근엔 쇼핑 블로그를 내세우는 쇼핑몰들이 늘고 있다. 실제 인터넷 쇼핑몰 사용자들은 인터넷 쇼핑 시 물리적 매장 쇼핑에서처럼 다양한 경험을 한다. 즉 사용자들의 인터넷 쇼핑 동기를 특정 제품을 구입하는 것 외에, 자기가 원하는 정보를 획득하고 오락적 측면에서 즐거움을 얻기 위한 것이라고 할 수 있다. 이것은 인터넷 쇼핑에 있어 쇼핑몰 사용자의 감정적 부분에 보다 많은 관심을 기울여야 함을 의미한다. 이에 본 논문은 소비자 욕구의 다변화, 다양화에 따른 인터넷 쇼핑몰의 새로운 서비스로 부상하고 있는 쇼핑 블로그의 인터페이스 디자인 연구를 목적으로 한다. 사용자의 능동적인 참여와 사용자의 흥미 유발과 즐거움을 위한 쇼핑 블로그 인터페이스 디자인이 메타포 활용을 통해 실현 가능하다고 보고 현재 국내 인터넷 쇼핑몰 중 쇼핑 블로그를 구축하고 있는 GS이숍, CJmall, 디앤샵의 쇼핑 블로그를 분석하였다. 이론 연구를 바탕으로 하여 문제점을 도출 한 후 기존 쇼핑 블로그의 효과적인 기능과 기존 쇼핑 블로그와의 차별화 될 수 있는 요소를 접목시켜 디자인을 제안하였다. 또한 제안한 디자인 시안과 기존 쇼핑 블로그와의 사용자 평가를 통해 메타포를 활용한 효율적인 인터페이스 디자인 방법을 도출하고자 하였다. 다양한 시각 표현 방법 중 메타포는 사용자에게 이해하기 쉬운 대상물에 디자인 컨셉을 비유해서 그 의미를 쉽게 전달 할 수 있으며 디자인 컨셉을 시각화하는 가장 효과적인 표현 방법이라고 할 수 있기 때문에 사용자가 쉽고 분명하게 이해할 수 있는 Look & Feel을 제공한다. 이러한 이유로 사용자들의 기억에 오래 남고 정보구조나 정보의 의미가 쉽게 인지되어 사용편의성이 증가하도록 만들며 사용의 흥미를 유발하고 관심을 유도해 결국 사용자에게 즐거움을 제공해 준다고 본다. 본 연구는 쇼핑 블로그 인터페이스 디자인의 사용성과 효과적인 정보 표현과 사용자의 즐거움을 위한 맞춤화 서비스를 위해 시각적 메타포를 적극적으로 활용하였다는데 그 의미가 있다고 하겠다. 이러한 디자인을 통해 쇼핑 블로그를 이용하는 사용자들의 구매, 정보, 오락적 동기 모두를 충족시킬 수 있다. 이것은 단순히 정보제공과 사용성을 위한 디자인이 아닌 사용자의 능동적인 참여를 통한 개성을 표출, 지적, 정서적 공감대를 넓히기 위한 수단으로써의 쇼핑 블로그를 말한다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147991http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408756
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