203 0

이상규 작곡 황종피리 독주곡 <미소(微笑)> 분석

Title
이상규 작곡 황종피리 독주곡 <미소(微笑)> 분석
Other Titles
An analysis of , Hwangjong Piri Solo, composed by Lee Sang-Kyu
Author
정유진
Alternative Author(s)
Chung, You Jin
Advisor(s)
박인기
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본고에서는 개량악기인 황종피리를 위해 작곡된 이상규 작곡 황종피리 독주곡 <미소(微笑)>의 분석을 통하여, 황종피리의 이해를 돕고 곡의 선율과 리듬·구조를 살펴 곡에 대한 이해와 연주에 도움을 주고자 한다. 이 곡은 각 조성 변화에 따라 변화되는 선율 구성이며 속도와 박자의 변화에 따라 ①,②,③,④ 부분으로 나누어진다. ①부분은 E^(b) key 로 B^(b) 음으로 시작하는 평조이며 ♩.= 40(rubato)의 빠르기이고, 12/8 박자이다. 작게는 4개의 선율로 구분 할 수 있다. ②부분은 A^(b) key 로 E^(b) 음에서 시작되는 평조이고 빠르기는 ♩.= 52 이며 박자는 9/8박자이다. ②부분에서도 4개의 선율로 구분 할 수 있다. ③부분은 D^(b) key로 B^(b) 음에서 시작하는 계면조이며 빠르기는 ♩= 60 이고 박자는 4/4이다. 이 부분에서는 모두 5개의 작은 선율 단위로 분류할 수 있다. ④부분은 A^(b) key로 E^(b) 음으로 시작되는 평조이며 빠르기는 ♩= 92 이고 박자는 3/4이다. 이 부분에서도 모두 5개의 선율로 분류할 수 있다. 피리 정악에서 사용하고 있는 전통적 주법을 사용함으로써 정악적 느낌을 표현하고 있으며, 반복적으로 사용되고 있는 유사선율과 리듬은 곡의 안정적인 흐름을 유도하는 전통 음악적 선율 흐름과 같다. 황종피리 독주곡 <미소(微笑)>에서는 기존 피리의 음역과 연주법이 확대, 개발되었다고 볼 수 있다. 이 곡은 피리의 전통적 주법과 황종피리만이 가지고 있는 음역의 확대, 주법 개발에 응용력을 넓힌 구성 그리고 도약진행과 선율 표현이 적절히 나타나고 있는 곡이라 하겠다.; The purpose of this study was to analyze "Mi So(Smile)", a solo composed by Lee Sang-kyu for the improved instrument Hwangjong Piri, and thereby, help understand Hwangjong and the melody, rhythm and structure of the solo for its performance. This piece has a melody composition varying depending on changes of each tonality, and it is divided into ①,②,③,④ depending on changes of speed and time. The ① part is Pyeongjo starting with E^(b) key and Bb tone, and its speed is ♩. = 40(rubato), while its time is 12/8. It can also be redivided into 4 melodies at most. The ② part is also Pyeongjo starting with Ab key and Eb tone, and its speed is J ._ 52, while its time is 9/8. It also can be redivided into 4 melodies. The ③ part is Gyuemyeonjo starting with Db key and B^(b) tone, and its speed is ♩ = 60 , while its time is 4/4. This part can be redivided into 5 small melody units. The ④ part is Pyeongjo starting with A^(b) key and E^(b) tone, and its speed is ♩ = 92, while its time is 3/4, This part can be redivided into 5 melodies, too. The solo expresses a feeling like Jeongak by using the traditional playing techniques available to Piri Jeongak, and the similar melodies and rhythms used repeatedly are like the traditional musical melodies flowing stably. The Hwangjong Piri solo "Mi So(Smile)" shows the compass and playing techniques of Piri expanded. All in all, this piece may be characterized by expanded playing techniques and compass of Hwangjong Piri, more widely applicable organization, and proper expressions of leap progression and melodies.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147876http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408926
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE