249 0

백성기 작곡 저음해금을 위한 협주곡 <회상> 분석

Title
백성기 작곡 저음해금을 위한 협주곡 <회상> 분석
Other Titles
An Analysis of Bass-Haegeum Concerto by Baek Sung-ki
Author
이건명
Alternative Author(s)
Lee, Gun-Myoung
Advisor(s)
김성아
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 1998년 2월 한국음악발전연구원의 정기연주회에서 초연된 저음해금을 위한 협주곡 <회상>을 분석 대상으로 하였다. 이 곡의 형식과 조성, 선율, 박자, 리듬, 편성, 작곡기법, 주법 등을 중심으로 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전체적인 구성은 하나의 이야기를 주제로 한 일곱 개의 독립적인 악곡으로 되어있다. ‘태동’과 ‘황혼’은 각각 도입부와 종결부로써 같은 구성을 가지며 ‘방황의 날들’부터 ‘회상’까지는 리듬변화 및 조성 변화와 함께 점차 빨라진다. 둘째, 조성은 ‘태동’부터 ‘젊음과 패기’의 A''부까지는 f 단조 이고, ‘젊음과 패기’의 A'''부부터 ‘성취’의 A부까지는 b♭단조이며, ‘성취’의 A'부부터 마지막 ‘황혼’까지는 다시 f 단조로 변한다. 독주저음해금의 카덴짜부분인 ‘회상’은 F음을 중심으로 한 계면조의 느낌이 나타난다. 셋째, 빠르기는 ♩=50 에서 ♩.=60, 72, 132, 144로 점차 빨라지다가 처음 빠르기인 ♩=50 로 끝난다. 박자는 4/4, 12/8, 4/4, 10/8, 4/4의 순서로 진행된다. 넷째, 작곡 기법은 반주 악기군의 편성 변화와 함께 대화기법 또는 시간차기법을 통한 문답형식, 리듬형태의 반복 및 변형을 통한 긴장과 이완 그리고 명암대비효과 및 돌림노래 형식 등이 사용되었다. 다섯째, 해금의 트레몰로 주법이나 아쟁의 아르코 주법 또는 피치카토 주법이 분위기를 전환시키는 부분에서 주로 사용 되었는데, 특히 장구의 울림통을 치는 주법 및 손톱으로 가야금을 연주하는 주법이 새롭게 등장하였다. 또한, 스타카토와 이음줄을 포함한 박의 대비 및 반주부의 합주 직후 독주저음해금의 독주를 편성하여 극적인 효과를 유도하였다. 저음해금을 위한 협주곡 <회상>은 저음해금의 풍성하고 깊은 소리와 찰현악기 군을 중심으로 반주가 조화를 이뤄 한 노인의 일대기가 마치 한 편의 드라마를 보듯 다이나믹하게 표현되었다. 전체적인 흐름과 함께 각 부분의 구성 및 작곡기법을 통한 변화와 편성 및 리듬대비 등의 변화에 따른 연주법 숙지한다면 더욱 훌륭한 연주가 될 수 있을 것이다.; This thesis analyzed concerto which was performed in subscription concert of Korean music promotion(한국음악발전연구원) in February 1998. The tonality, composition, melody, rhythm, composition technique, and playing technique of the song were analyzed and the summary of it is as shown below. First, the song is made up of seven separate pieces, all of them having one same motif. Having same organization, 'The Quickening' and 'The Twilight' were the introduction and coda respectively. From 'Wandering Days' to 'Recollection', there were changes of rhythm and composition while the songs accelerated. Second, the tonality of 'The Quickening' was F minor and it continued until 'Youth and Spirit' A'' part. From A''' part, the tonality changed to B♭ minor until A part of 'Accomplishment'. Then again, it changed to F minor until end of 'The Twilight'. The cadenza of solo low-tone Korean fiddle 'Recollection' gave impression of Kyemyunjo(계면조, one of musical scale used in Korean music) around F tone. Third, the tempo began as ♩=50 and it accelerated to ♩.=60, 72, 132, 144 but it ended as .=50, which was the tempo in the beginning. The beat started as 4/4 then it progressed to 12/8, 4/4, 10/8, 4/4 in the order. Fourth, from the musical composition techniques, variation in accompaniment instrument, talking technique, question and answer through delay, controlling strain through repetition and variation of rhythm form, contrast between light and shade, and troll form were used. Fifth, tremolo of Korean fiddle, bowed seven-stringed instrument of arco execution or pizzicato were used to change the atmosphere. Specially, new execution of beating sound plate and playing kayag.m with nails were newly used. Also, contrast of beats that includes staccato and slur and solo of low-tone Korean fiddle right after playing in concert were used to aim at a dramatic effect. , the concerto for low-tone Korean fiddle were centered around rich sound of low-tone Korean fiddle and rubbed string instrument and had a great harmony, therefore the life history of an old man were dynamically expressed as if it was a drama. If whole flow of the song, organization of each part as well as variation and rhythm comparison through composition skill and its execution that went with them were learnt, it could become better.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147874http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408576
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE