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혁신저항모형을 이용한 대학 교수학습센터의 교수 지원 서비스 확산 방안

Title
혁신저항모형을 이용한 대학 교수학습센터의 교수 지원 서비스 확산 방안
Other Titles
A Method for Diffusion of the Faculty Support Service in CTL(Center for Teaching and Learning) using Innovation Resistance Model
Author
장기열
Alternative Author(s)
Jang, Kiyeol
Advisor(s)
권성호
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The change of the social and educational situation has led to high interest in teaching and learning. A domestic center for teaching and learning(CTL) at a university offers a faculty the faculty support service through investing time, staff and money. But, this service diffusion falls short of expectations. For the diffusion of the faculty support service, this study developed the CTL innovation resistance model based on the intra-organizational innovation resistance model. The intra-organizational innovation resistance model has following main features: (1) the model considered purchasing center, (2) the purpose of diffusion in the model was to get the highest state of efficiency, (3) the adopters of innovation in the model didn't charge for the service. Because of these features, the intra-organizational innovation resistance model was suitable for CTL. Besides, this study searched for innovation resistance cases and methods for diffusion of the faculty support service in CTL. The 3 centers that had different characters in special faculty support services, range of services and year of establishment were being studied as objects of this study, and research materials from the cases were collected and were analyzed. To begin with, faculty developers' daily meetings were held, and facilities, staff organization and work description were researched. In addition to that, newsletters, brochures, pamphlets, program schedules and so on were collected and analyzed. And then in-depth interviews with selected faculty developers who had careers to take charge of the faculty support service were conducted. Through this process, the CTL innovation resistance model were developed and methods for diffusion of the faculty support service in CTL with using the model were set up. From using the innovation resistance model, the methods to lead the diffusion of the faculty support service in CTL can be suggested as in the following: First, CTL should induce a faculty at an early stage of the faculty appointment into prompt diffusion by a kind of compulsory method. This is a very effective diffusion method for a new faculty who doesn't acquire a habit for teaching yet. This compulsory method can cause the service to long-term diffusion along with other appropriate methods. For example, CTL should let the president of a university, the dean of academic affairs or faculty colleagues take part in the faculty support service. The contents of the service should be attractive and a tryout of the service should be offered. Second, CTL should have good human networking with a faculty and focus its efforts on early adopters. For this, CTL needs to know in advance which faculty is a opinion leader in each department and what he or she wants in connection with teaching activities. Above all, it is important to specialize the faculty support service individually with each department. Third, CTL should produce consistently and distribute widely informative and promotional materials that make the best use of faculty colleagues positively. The materials have to be able to deliver these contents: (1) it is not difficult to use the faculty support service, (2) the faculty support service is not for only a faculty who lacks teaching methods. The effective method for successful adoption of the service is to make the informative and promotional materials that use faculty colleagues positively. With an effort on a university level, it is possible to distribute the materials more effectively. To become accustomed to the materials for a faculty, the consistent distribution of the materials is also important.; 사회적, 교육적 변화에 따라 대학에서도 교수-학습에 대한 관심이 높아지고 있다. 이에 따라 국내 대학 교수학습센터에서는 시간과 인력, 비용을 투입하여 교수 지원 서비스를 개발하여 제공하고 있으나, 서비스의 확산은 기대만큼 원활히 이루어지지 않고 있다. 본 연구에서는 이를 위해 기업 조직의 혁신저항모형을 바탕으로 대학 교수학습센터의 혁신저항모형을 개발하였다. 기업 조직의 혁신저항모형은 구매센터를 고려했다는 점, 확산의 목적이 효과성에 있다는 점, 혁신 이용자가 비용을 지불하지 않는 다는 점에서 대학 교수학습센터에 적합하였다. 본 연구에서는 이어서 대학 교수학습센터의 혁신저항 사례와 확산 방안을 알아보고자 하였다. 연구 대상으로 특별한 교수 지원 서비스를 운영하는 정도, 업무 영역, 설립연도가 각기 다른 대학 교수학습센터 세 곳을 선정하여, 연구에 필요한 자료를 수집하고 분석하였다. 먼저 대학 교수학습센터 실무자들의 일상적인 모임과 대화에 참여하여 시설과 인력 구성, 교수 지원 서비스의 업무 내용을 살펴보았다. 또한 대학 교수학습센터의 정기 발행물, 홍보 팜플렛, 업무 계획표 등을 수집하고 분석하였다. 그리고 각 대학 교수학습센터에서 교수 지원 서비스를 전담한 경력이 있는 실무자 1인씩을 선정하여 심층면접을 진행하였다. 이를 통해 대학 교수학습센터의 혁신저항모형을 개발하고, 혁신저항모형을 이용한 대학 교수학습센터의 교수 지원 서비스 확산 방안을 마련하였다. 본 연구에서 마련된 혁신저항모형을 이용한 대학 교수학습센터의 교수 지원 서비스 확산 방안은 다음과 같다. 첫째, 제도적 확산 방안으로 교수 임용 초기에 신속한 확산을 유도해야 한다. 제도적 확산 방안은 아직 강의에 대한 습관이 형성되어 있지 않은 임용 초기의 교수에게 매우 효과적인 확산 방안이다. 제도적 확산 방안은 적절한 다른 확산 방안과 함께 사용함으로써 장기적 확산을 유도할 수 있다. 즉, 총장, 교무처장 또는 동료 교수가 교수 지원 서비스에 참여하도록 해야 한다. 또한 교수 지원 서비스의 내용을 매력적으로 만들어야 하며, 교수 지원 서비스를 시범적으로 이용해 볼 수 있도록 해야 한다. 둘째, 입소문을 내기 위해 인맥 관리와 이용자 집중 관리를 해야 한다. 이를 위해 각 단대 내에서 의견 지도력이 있는 교수가 누구이며, 교수활동과 관련하여 무엇을 원하는지 미리 알아야 한다. 특히 교수 지원 서비스를 단대별로 특성화하는 것이 중요하다. 셋째, 동료 교수를 적극적으로 활용한 홍보물을 지속적으로 제작하고 배포해야 한다. 홍보물은 교수 지원 서비스의 내용을 활용하는 것이 쉽다는 것과 교수 지원 서비스의 대상이 단지 교수법이 부족한 교수만이 아니라는 것을 알릴 수 있어야 한다. 이를 위한 효과적인 방안이 동료 교수를 적극적으로 활용하여 홍보물을 제작하는 것이다. 즉, 서비스를 받은 교수로부터 참여후기를 받고, 우수 강의 사례를 지속적으로 발굴하여, 홍보물의 전면에 배치하고 충분한 지면을 할애하는 것이다. 또한 대학 차원의 노력이 있다면 효과적인 홍보물 배포가 가능하며, 홍보물이 교수에게 익숙해질 수 있도록 지속적으로 배포하는 것이 중요하다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147848http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409295
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
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