408 0

지식창출 및 공유를 촉진시키는 비형식학습 메커니즘 규명에 관한 연구

Title
지식창출 및 공유를 촉진시키는 비형식학습 메커니즘 규명에 관한 연구
Other Titles
The Qualitative Study for Proving Informal Learning Mechanism which is Improving Knowledge Creation and Sharing
Author
이지은
Alternative Author(s)
Lee, Ji-Eun
Advisor(s)
유영만
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
예측불가능한 지식기반사회에서는 계획된 형식학습보다 일과 학습이 통합되어 이루어지는 비형식학습이 효과적인 HRD의 실천전략이 될 수 있다. 그러나 기존연구들은 형식학습에 치중되어 있고, 비형식학습에 관한 연구는 지금까지 알려진 바가 거의 없다. 본 연구의 목적은 지식창출 및 공유를 촉진시키는 비형식학습의 유형을 밝히고, 비형식학습을 활성화시키는 메커니즘에 대해 규명하는 것이다. 이를 위해 6개의 사이트에 근무하는 11명의 구성원을 대상으로 질적 사례 연구를 실시한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 지식창출 및 공유를 촉진시키는 비형식학습 유형은 ‘획득하기’, ‘저장하기’, ‘창출하기’, ‘공유하기’, ‘활용하기’의 5개의 상위개념으로 범주화 된다. 둘째, 지식창출 및 공유를 촉진시키는 비형식학습의 메커니즘을조직 차원의 문화, 제도, 도구(Tool)로 구분하여 규명하였다. 이상의 본 연구는 질적 연구 방법을 통해 일터의 일상에서 이루어지는 학습의 비형식적인 요소들을 도출하여 비형식학습 유형을 가시적으로 정리하였다는 데에서 의의를 찾을 수 있다. 또한 각각의 비형식학습을 활성화시키기 메커니즘을 규명함으로써 비형식학습이 조직적 차원에서 지원되고 개발될 수 있는 기반을 마련하였다는 것에 그 의의가 있다.; The informal learning that integrated working and learning is the most effective practice strategy for HRD in unpredictable society based on knowledge. However, the previous study has been still attached to the formal learning, the study about informal learning is not known to the general. Especially, almost no one studied the informal learning but it will be very helpful for the organizations and enterprises which are likely to increase their competitiveness through creation valuable knowledge if the informal learning is studied systematically. The purpose of this study is proved many kinds of informal learning and mechanism to act informal learning. I used the qualitative case study for current workers in 6 sites for it. I searched the relative factors through in-depth interview, participation examination, documents search about task activity and working status. In the and, the result is deduced after analyzing it based on this field study data. In first, the informal learning for knowledge creation and sharing is categorized to 'acquiring', 'creating', 'storing', 'sharing' and 'utilizing'. The members in working place create and share the knowledge with 5 categorized informal learning. Each informal learning is organic systemized and has correlation to promote the knowledge creation process. In second, I studied the mechanism about the organization culture, system and tool to activate the informal learning. The mechanism to activate the informal learning needs to be considered a variety of aspects of organizations because it is different by types of informal learning. All these studies has a great meaning to put into the informal learning shapes visually by qualitative case study through drawing the informal factors from working place. Also, the foundation for the informal learning is supported and developed will be a first step with proving the mechanism to activate the informal learning in the level of organization.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147847http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409103
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE