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프리미엄 콘도 회원권 구매목적에 따른 집단간 선호요인 차이 분석

Title
프리미엄 콘도 회원권 구매목적에 따른 집단간 선호요인 차이 분석
Other Titles
The Study of different groups’ preferences to Purchasing Premium Timeshare Resort Membership
Author
박호운
Alternative Author(s)
Park, ho woon
Advisor(s)
최승담
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 근래에 새로이 등장하여 업계나 콘도미니엄 소비자 계층에서 주목 받고 있는 프리미엄 콘도미니엄에 대한 구매목적과 그에 따른 집단간 선호요인을 알아보는데 그 목적이 있다. 프리미엄 콘도미니엄이라는 것은 아직 업계나 학계에서 명확히 정의 내려진 것은 없으나 일반적으로 기존의 콘도미니엄과 비교하여 시설과 서비스가 한층 상향되고 소수 구좌로 분양 및 회원 모집하여 예약의 불만이 상대적으로 적은 고가의 콘도미니엄을 말한다. 이러한 프리미엄 콘도미니엄은 2000년 이후 콘도미니엄 시장에서 처음 등장하여 시장에서 비교적 긍정적인 반응을 얻고 있으며, 많은 콘도미니엄 업체들이 프리미엄 콘도미니엄을 새로운 시장으로 인식하고 이 시장에 진출하고 있는 실정이다. 하지만 초기 사업모델이고 고가의 시장이다 보니 기업에서는 이에 대한 정보의 공개를 꺼리는 것이 사실이다. 따라서 이번 연구의 목적은 프리미엄 콘도미니엄을 개발을 담당하고 있는 실무자에게 소비자들이 왜 프리미엄 콘도미니엄 회원권을 구매하며, 그에 따른 구매시 콘도미니엄에 대한 선호요인을 분석하여 개발에 도움을 주고자 하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 콘도미니엄에 대한 선행연구를 고찰하였으며, 콘도미니엄 업계 상황을 분석하여 프리미엄 콘도미니엄이 등장하게 된 배경과 그 정의를 내려 보았다. 이러한 선행연구와 한화리조트(주)에서 검토했던 프리미엄 콘도미니엄에 대한 사항을 바탕으로 프리미엄 콘도미니엄에 대한 구매목적과 선호요인에 관한 설문지를 만들었다. 이후 프리미엄 콘도미니엄의 잠재 고객이라 할 수 있는 한화리조트(주)의 골프 회원 및 10년 이상 콘도미니엄 회원권 장기 보유자를 대상으로 설문조사를 실시하여 이 중 유효표본수 152부를 통계분석에 사용하였고, 분석 방법으로는 군집분석, 요인분석, T-test, ANOVA, 그리고 사후검정으로 DMR-test을 사용하였다. 먼저 군집분석 결과 프리미엄 콘도미니엄의 소비자는 구매목적에 따라 크게 ‘여가 추구형’, ‘시설?서비스 추구형’, 그리고 ‘레저 추구형’의 3가지 유형으로 분류가 되었고, 요인분석 결과 프리미엄 콘도미니엄에 대한 선호요인은 ‘기업의 신뢰성’, ‘콘도미니엄의 하드웨어’, ‘회원권 상품안’, ‘위치 및 주변환경’, 그리고 ‘서비스 수준’의 5가지로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 구매목적과 인구통계학적 특성에 따른 각 집단간 선호요인의 차이를 알아보기 위하여 T-test와 ANOVA를 실시한 결과 구매목적에 따른 집단간 프리미엄 콘도미니엄에 대한 선호도의 차이가 나타났고, 이후 집단간의 차이를 알아보기 위하여 DMR-Test를 이용하여 사후검점을 한 결과 ‘여가 추구형 집단’과 ‘시설?서비스 추구형 집단’이 ‘여가 추구형 집단’보다 각 선호요인에서 모두 선호도가 높은 것으로 나타났다. 하지만 인구통계학적인 특성에 따른 집단간의 선호요인에 대한 차이는 나타나지 않았다. 본 연구의 결론부분에서는 연구 결과를 바탕으로 프리미엄 콘도미니엄 개발 사업자에게 소비자들이 프리미엄 콘도미니엄 회원권을 구매하는 목적을 제시하였다. 또한 이에 따른 프리미엄 콘도미니엄에 대한 선호도가 다르기 때문에 명확한 타겟을 설정하여 그에 따른 적합한 컨셉을 적용하여 프리미엄 콘도 상품을 개발해야한다고 제언하였다. 마지막으로 본 연구의 한계점과 이를 바탕으로 향후 연구에 있어 보완 및 개선해야 할 점을 제시하였다.; In these days, premium timeshare resorts have come into the spotlight. The purpose of this study is twofold, first, to understand customers' purposes to buy the premium condominium membership, furthermore, second, to comprehend customers' different preferences of purchasing the premium condominium membership. The premium condominium is not the clearly defined yet since it is a new trend to resort industry. It is generally recognized that a premium condominium is more expensive than normal condominium because it has improved hardware and software. Also, it has smaller membership sales therefore its members would have better reservation service. Since premium condominiums' first introduction to the market in year 2000, these have been well adopted by the customer. The resort companies launch the premium condominium to grasp the new market. But it is difficultbecause premium market is fairly new to the companies also the price for membership is higher than they used to sell. The companies hesitate to open their information about premium condominium. Therefore this study intends to inform developers that why people buy highly priced premium condominium membership and what is a main preference to purchase the premium condominium membership. To approach this study's main object, a literature review about condominium and the analysis of the reason being premium condominium were researched. This study also defines the premium condominium. A literature review about the preference factor of hotels, condominiums, and golf membership together with the purpose buying a premium condominium membership is followed. The questionnaire was made for previous studies and the Hanwha resort Co's survey report of premium condominium. The survey samples were 152. These samples are comprised of the members of Hanwha condominium and golf resort. Several methods were used for this study includes frequency analysis, factor analysis, cluster analysis, T-test, and ANOVA. The results shows, the first, as a result of cluster analysis, the samples are divided into three group those are ‘rest pursuit group’, ‘facility & service pursuit group’, and ‘leisure activity pursuit group’. The second, as a result of factor analysis, the preference factors are five factors, ‘the credibility of company’, ‘resort hardware’, ‘membership product’, ‘resort location & environment’, and ‘the level of service’. The third, T-test and ANOVA show there are differences in preferences among groups divided by the purpose of purchasing. The last, as a result of DMR-test, the ‘facility & service pursuit group’ and ‘leisure activity pursuit group’ like more in all of the five factors than ‘rest pursuit group’. However there is no difference among groups by demography. In a conclusion, this study suggests the premium timeshare resort developers need to establish the development concept according to the target market's preferences because the preference factors are different according to the group by purchasing purpose. Finally at the end limitations of this study are presented.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147832http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409235
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