531 0

공간구문론적 해석에 의한 미술관 공간구성 유형에 관한 연구

Title
공간구문론적 해석에 의한 미술관 공간구성 유형에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Typology of Spatial Organization in Art Museum by Syntactic Analysis
Author
이성훈
Advisor(s)
박용환
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
‘미술관(Art Museum)’이라는 건축 유형이 가지는 가장 기본적인 기능 중의 하나를 문화, 사회, 예술, 자연과학 등 여러 측면에서 중요하다고 간주되는 전시품을 보관ㆍ전시하고 이를 다수의 대중에게 관람시키는 역할이라고 볼 때, 개인의 차원을 넘어 다수의 일반 관람객에게 개방되는 근대적 의미의 미술관 건축은 교회나 도서관 등과 같은 다른 종류의 건축유형에 비해 비교적 짧은 역사를 가졌음에도 불구하고 시대의 변화, 미술관 기능과 사회적 역할의 변화 및 관람자의 다양해지는 지적 요구에 따라 그 존재의 개념을 달리 하면서 다양한 양상으로 발전하여 온 것을 알 수 있다. 특히 20세기 후반에 들어서면서부터는 일치성, 보편성, 대중성 또는 합리성을 추구하였던 모더니즘의 보편적 사고보다는 개별적인 사고가치와 다양성을 기초로 이중성과 창조성이 강조되는 다원적(Pluralism) 사고가 존중받는 현상이 나타나면서 공간의 표현방식에 있어서도 인간중심적인 사고를 중심으로 개인의 감각을 통해 얻어지는 느낌이나 감성적 태도를 우선시하는 경향이 두드러지기 시작하였다. 따라서 오늘날의 미술관은 단순히 전시, 보존, 연구기능뿐 아니라 공연을 비롯한 방문객의 휴식, 여가 및 교육정보위락(eduinfotainment)를 겸한 공공장소로서의 역할을 강화하려는 경향을 보이면서 다기능적 건축의 양상을 띠고 있으며, 전시공간 구성에 있어서도 작가의 의도나 큐레이터의 보편적인 정보전달체계에서 벗어나 관람객 스스로의 움직임을 통한 스스로의 의미를 창출하며 다양한 정보를 스스로 선택할 수 있도록 하는 경향이 나타나고, 이전보다 복잡한 정보추출방법이나 의미전달방법에 의한 전시공간 구조와 다양한 동선체계를 갖춘 미술관들이 대두되기 시작하였다. 이와 같이 보편화 시대에서 다원화 시대로의 전환이 급속도로 진행되고 있는 시대적 배경 하(下)에 지금까지 지어진 미술관에 대한 유형화 작업을 통해 건축적 이해를 도모하고 연속적 맥락에서의 의사전달 기회를 마련하는 작업은 나름대로 가치가 있다고 판단된다. 따라서 본 연구는 예술품을 위주로 하는 미술관을 대상으로 공간구성에 따른 유형을 분류하고, 각 유형별 특성을 분석하여 초기 미술관 기획설계단계에 필요한 새로운 유형 및 특성자료를 제시하고, 이를 통해 향후 지어질 새로운 미술관이 지향해야할 내용을 제안하고자 하였다. 이를 위해 95개의 분석대상 미술관을 선정하여 1차적으로 규모 및 계획학적 기준에 따라 유형을 분류하고 그 특성을 분석하였다. 또한 분석대상 미술관 중 유형별 특성이 두드러지는 33개의 미술관을 선별하여 공간 상호간의 위상학적(topological) 관계와 통합관계 및 연결 관계를 정량적으로 묘사할 수 있는 ‘공간구문론(Space Syntax, 서울대학교에서 개발한 S_cube 2.0)’을 사용하여 접근성, 명료성, 통제성의 기준을 통해 공간구조를 정량적으로 분석하고 유형별 공간구성 특징을 살펴보았다. 마지막으로 계획학적 유형의 특성과 공간구문론에 의한 공간구성 특징의 상관분석을 통하여 미술관 건축의 기본계획을 위한 공간구성별 새로운 유형을 제시하고, 유형별 공간구성 특성을 종합ㆍ정리하였다. 본 연구에서 분석된 내용을 종합적으로 요약하면 다음과 같다. 1) 미술관은 주제, 성격, 운영 및 전시 프로그램 등과 같은 소프트웨어적인 요소뿐만 아니라 규모계획에 의해서도 적용되는 유형구분이 어느 정도 명확하게 분류 가능하였으며, 따라서 추진하고자 하는 미술관의 규모에 따라 유형뿐 아니라적용 가능한 공간구조에 대한 예측도 가능함을 알 수 있었다. 2) 계획학적 유형분류를 통해 평면구성에 있어서는 중심홀형과 보편형을 중심으로 다원화시기에 적응하기 위한 미술관의 공간구조적 진화가 이루어지고 있었으며, 21세기에 들어서는 중심홀형이 보편형보다 많이 사용되는 것으로 분석되었다. 또한 연대기적 순서 또는 주제별 분리에 의한 전시형식에 따른 연속실형이 제3세대에 들어서도 많이 사용되고 있으나, 시간이 지나면서 연속실형과 개방형의 비중이 줄어들고, 관람객 스스로의 동선선택에 의한 다양한 공간체험학습이 가능한 홀복도형과 복합형의 활용이 상대적으로 두드러지는 현상을 보이고 있다. 동선구성 체계에 따른 유형에서는 관람객의 다양한 공간경험을 중요시하는 제3세대 다원화시기의 미술관에서는 강제순환방식보다 선택순환방식의 적용이 늘어나고 있으며 두 가지 유형이 혼용된 절충형이 사용되기 시작하였다. 이러한 미술관 공간구조의 변화에 따라 미술관의 정보전달 체계에서의 변화도 예측된다. 3) 계획학적 유형 특성과 공간구문론에 의한 공간구성 특징의 상관분석을 통해 본 연구에서 새로이 제시한 4가지 유형은 ①직렬 방사형, ②병렬방사형, ③선형, ④그리드형으로, 이 유형을 통해 95개 미술관을 재분류하고 그 특징을 분석하였다. 계획학적 유형분류에 의한 미술관과 비교하면, 집중형은 직렬 방사형 및 병렬 방사형과 공간구조적 특징을 같이 하며, 분동형의 경우는 대공간의 역할을 담당하는 중정으로 인해 방사형 미술관 성격의 공간구조를 보이고, 상대적으로 작은 규모의 미술관에 적용되는 분리형과 보편형의 경우는 미술관 특성에 따라 선형과 그리드형으로 분리된다. 또한 개방형 미술관의 전시유형은 주로 그리드형의 공간 구조적 특성을 따르며 선택순환방식을 선호하는 것으로 나타났다. 4) 21세기에 들어서면서 나타나기 시작한 탈구조적ㆍ탈장르적 성향의 건축형태와 다양한 전시공간 구조 및 동선체계를 갖춘 미술관이라 할지라도 본 연구에서 제시한 4가지 유형에 의해 모두 분류가 가능하였으며, 층별 가용면적의 변화로 인해 층별 유형을 달리하며 두 가지의 유형이 복합적으로 사용되는 미술관 사례가 나타나기 시작하였고, 기획ㆍ순회전시의 증가로 인해 기획전시만을 주관하는 전문미술관의 출현을 찾아볼 수 있었으며, 이런 유형의 미술관이 가지고 있는 공간구성적 특징을 살펴보았다. 5) 전시 중심의 공간구조를 가지고 있는 제1세대 미술관과 사회적 역할의 변화 및 새로운 교육프로그램의 등장에 따른 과도기적 공간구조를 보이는 제2세대 미술관은 주로 평면구성 또는 외부형태분석만으로도 유형구분이 가능하였으나 관람객의 움직임에 의한 공간경험을 중시하는 다원화시기의 제3세대 미술관에서는 전체 공간구성에 대한 이해를 기초로 하는 종합적 관점에서의 유형구분이 이루어져야 한다. 본 연구ㆍ분석을 토대로 향후 새로운 미술관 계획시 고려되어져야할 내용을 제안하면 다음과 같다. 1) 현대 미술관은 작가의 의도나 큐레이터의 보편적인 정보전달체계에서 벗어나 관람객 스스로의 움직임을 통한 스스로의 의미를 창출하며 다양한 정보를 스스로 선택할 수 있는 경향을 보이고 있고, 이러한 관점에서 공간적 질서는 관람객 스스로가 능동적으로 창출해 내는 것이라 할 수 있다. 따라서 이와 같은 현대 미술관의 특성 및 경향을 보다 적합하게 수용할 수 있는 유형으로 ‘홀복도형’ 또는 ‘복합형’ 전시공간 구성과 ‘선택순환’ 또는 ‘절충형’ 동선구성형식을 포함하며 공간간 네트워킹이 유기적으로 잘 이루어지는 ‘병렬 방사형’과 ‘그리드형’이 적합하다고 판단된다. 2) 인간의 다양한 경험을 중시하는 제3세대 다원화시기의 미술관은 다양한 외관만큼이나 복잡한 공간구성을 보여주고 있으며, 병렬식 공간구조적 특성으로 인해 다양한 경로선택 및 공간체험 제공이라는 장점도 있으나 전체공간에 대한 이해도가 떨어지며 길찾기(way-finding)에 대한 어려움을 동시에 내포하고 있다. 따라서 미술관의 공간 구조적 특성을 이용한 공간 위계(hierarchy) 설정을 통해 공간에 질서를 부여하는 작업이 우선적으로 고려되어져야 하며, 이를 통한 식별성과 심리적 안정감이 제공되어져야 한다. 특히 고전적 미술관에서부터 출발하여 미술관 건축의 역사와 맥(脈)을 같이하고 있는 ‘중심성(centrality)’의 개념은 다원화 시기의 미술관에서도 중요한 공간구성 개념으로 자리매김하고 있으나, 현대 미술관에서 중심의 위치는 대칭적이고 획일화된 근대적 공간구성에서 벗어난 비대칭ㆍ비정형 형태로 탈중심적 특성을 보이며 다원화 시기의 흐름을 주도하고 있음을 알 수 있다. 3) 앞으로의 미술관에서는 다차원적이며, 실험적이고, 설치적 성격의 예술적 경향에 대한 이해와 다양한 기능과 전시를 포함하는 프로그램들을 수용할 수 있는 가변적 공간의 유용성이 무엇보다 중요하다고 판단된다. 또한 21세기 들어 기획 전시만을 주관하는 미술관이 출현하는 등 기획ㆍ순회전시의 증가로 인한 기획전 시실의 가변적 활용이 필수적이고, 이는 종래의 상설전시와 기획전시의 엄격한 구분을 수정하는 개념으로서 현대의 미술관건축계획에 기여할 중요한 요소가 될 것이며, 상설전시공간의 일부에 기획전시공간을 병치시키거나 전통적 구성기법을 현대적으로 변화시킨 대소 전시공간의 적절한 병렬배치구획 등을 통해 필요에 따라 확장 가능한 공간구조를 이용하여 공간의 가동성을 높여야 한다. 4) 주제전시, 연대기적 전시, 비교전시 등과 같이 교육적 목적이 강한 전시를 위한 공간구조로는 전시공간의 구성방법이나 동선흐름상 연속적인 배열이 가능한 직렬방사형 또는 선형이 비교적 유리하며, 직렬 방사형의 경우 통합도가 높은 대 공간을 위상학적 중심으로 구축하고 층별 주제 및 연대기적 구분을 통한 수직적 배열도 가능하다. 반면 회화, 조각 등의 미술품을 중심으로 하는 전시의 경우 통제되지 않고 자기 나름대로의 무작위적 경로선택이 가능한 선택순환방식 또는 절충형 동선구조가 바람직하며, 이를 실현시키기에 유리한 병렬 방사형 또는 그리드형이 보다 적합하다고 할 수 있다. 5) 미술관의 운영방향, 성격 등의 요인뿐만 아니라 신축하고자 하는 미술관의 규모계획에 의해서도 유형 및 공간구조의 예측이 어느 정도 가능한 것으로 나타났다. 또한 3층 이상의 미술관에서는 깊어지는 공간 깊이로 인해 관람객의 경로 선택에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 뉴욕구겐하임미술관처럼 위상학적 중심에 대공간을 설치하여 사회적 공간을 제공하거나 애틀랜타하이미술관과 같이 대공간 주변에 휴게, 부분전시, 또는 정보습득 등 상징적ㆍ다기능적 성격의 홀복도 공간을 분산배치시킴으로써 공간깊이에 따른 부담감을 어느 정도 해소할 수 있으며, 공간위계상 먼 곳에 위치하는 전시공간을 ‘개방형’으로 계획함으로써 공간의 깊이를 줄일 수 있다. 6) 현대의 미술관은 무엇보다 지역사회 및 도시공간과의 관계, 그것과의 상호 연계하는 운영 프로그램의 개발, 문화적 영향력 및 파급효과, 도시경제 활성화, 관람객과의 관계설정, 관람객 참여중심의 교육프로그램 개발 등 사회ㆍ경제ㆍ문화적 측면에 대한 개념의 재정립뿐만 아니라 효율적인 활동프로그램과 운영관리체계를 구축하면서 상기의 내용들을 수용할 수 있는 탄력적인 공간적 대응과 건축적 해결을 통해 미술관이 해당 지역사회에 올바르게 정착하기 위한 지속적 노력이 시급한 당면과제라 할 수 있다.; In view that the most fundamental functions of the ‘Art Museum’ as an architectural pattern lies in the role of archiving and exhibiting various cultural, social, artistic as well as natural scientific treasures to many spectators, the art museum in the modernistic sense that is open to the public spectators beyond individuals has been developed in various patterns, holding different view on the concept of existence along with the changes of the times, the functions and social roles of the art museum and with the varying demands of the spectators in spite of its short history as compared with that of other architectural patterns such as church or library. Particularly, by the late 20th century pluralism has come in trend, placing emphasis on dualism and creativity, while highly valuing individual thinking and diversity rather than modernistic universal thinking which pursues after uniformity, universality, popularity or rationality. In a phenomenon of respecting pluralistic thinking, individual feeling or emotional attitude through personal senses centering around the human centered thinking began to make striking emergence. Consequently, the art museum of today tends to appear a multidirectional architecture pattern with strengthening a role as a public space concurrently holding a role of eduinfotainment space providing rest or leisure as well as performance space for the public, exceeding beyond its role of mere exhibition, archive and research. In case of the structure of an exhibition space, it tends to appear to let the spectators create their own meanings and select varying information by their own choice through their own move, deviating themselves from the intent of the architect or the unified information system of the curator. Accordingly, there began to emerge such art museums as having exhibition spaces facilitated with information abstract method much more complicated than before and with varying circulation system. Under the background of the times, when the period of universality is rapidly passing into that of plurality, it is judged to be worth for the art museums to devise an architectural understanding through a categorizing work so far constructed and then an opportunity to conveying information in a sequential coherence. This study plans to classify the art museums in accordance with their spatial organization, analyzing their peculiarities each by its type in order to present the materials required for the early planning stage of an art museum of new type with peculiarities with confidence in mind that the contents of the presentation will make worthy contribution for the future art museum. For this purpose, 95 art museums have been selected as the objects of analyzation. First of all, their types have been categorized in accordance with the standard of scale and architectural planning. Of them 33 museums have further been selected in order to see how the peculiarities of their patterns are outstanding, and then a quantitative analyzation has been made on each of them to see its space structure in terms of its accessibility, intelligibility and global control value by utilizing ‘Space Syntax’ (as specified in S_cube 2.0 developed by Seoul National University), which is capable of quantitative description of the topological relation, integral relation and linking relation among spaces. Finally, a correlation analyzation of space structure peculiarities has been conducted and the spatial organization peculiarities per type is comprehensively arranged in accordance with the architectural planning and Space Syntax in order to present a new spatial organization per space to be used for the basic planning of the art museum. The contents of this analytical study are summarized as follows: 1) An art museum has been defined not only by software elements such as theme, constituent, operation and exhibition program but also by structure type classification applicable by scale plan to a certain extent accuracy. Therefore, it is possible to estimate not only the structure type appropriate to the scale of the art museum under planning but also the space structure applicable thereof. 2) The space structure of the art museum, viewed from the point of the topological classification, has evolved to be adapted to the pluralistic period with the ‘Major space type’ and the ‘Unified space type’ as the central subject. Entering into the 21st century, however, the ‘Major space type’ has been utilized more than the ‘Unified space type’, according to a concerned analyzation. Even after entering the third generation, the ‘Room to Room type’ in a chronological order or a division by theme has been continuously utilized. However, as time goes by, the relative importance of the ‘Room to Room type’ and the ‘Open Plan type’ have been diminished. Instead, the use of the ‘Hall-corridor type’ and the ‘Combination type’, which are capable for rendering various space experience study, have made a relatively outstanding emergence. In the circulation system of the art museum in the 3rd generation pluralistic period that attaches importance to various space experiences of the spectators, the ‘Selective Circulation type’ is being increasingly utilized more than the ‘Forced Circulation type.’ Also the ‘Combined type’ of these two types are being increasingly utilized. Following such changes in the space structure of the art museum, it is foreseeable that its communication system may also witness some changes. 3) A correlation analyzation on the typological features in terms of architectural planning and on the spatial organization features in terms of the Space Syntax has presented four new types of museum spaces: ① Radial type, ② Arachnoid-radial type, ③ Linear type, and ④ Grid type, in the light of which the selected 95 art museums have further been analyzed in order for their features to be reclassified. When compared with the art museum categorized in terms of architectural planning, the ‘Center Oriented type’ shares the peculiarities of the space structure with the ‘Center Oriented type’ and the ‘Radial type.’ In case of the ‘Pavilion type’, it shows a space structure of same character as that of the ‘Radial type’ because of its inner court, which plays the role of a major space of the type. In case, however, of the ‘Served & Servant type’ or the ‘Unified type’, which is applied to a relatively small scale art museum, the museum is classified into either a ‘Radial type’ or a ‘Grid type’ in accordance with its features. Furthermore, the exhibition style of the ‘Open type’ art museum treads in the ‘Grid type’ space structure, while it appears to prefer a selective circulation. 4) Even though the art museums facilitated with varying exhibition space and circulation system, they began to show tendency toward de-structural and de-genre tendency from the early 21st century, they have been able to be classified by either of the four types in this study. The floor space type tended to differ its form by the change of its usable floor space per floor, and there began to appear such an art museum as using two different types in combination. This study could have observed that such art museums superintended mainly temporary exhibitions owing to the increase in number of plannedㆍtraveling exhibition, looking into the features of the spatial organization of such art museum types. 5) The types of those art museums of the 1st generation which emphasize exhibition and those of the 2nd generation which show a transitional space structure following the changes of their social role and the emergence of new educational programs could have been classified in terms of a plane formation. However, in the 3rd generation art museums, which lay weight on the space experience of the spectators through their movement, the museum type classification should necessarily be made based on the appreciation of the entire spatial organization of the museum from a comprehensive point of view. Based on this analytical investigation, following suggestions are presented for consideration in the case of planning a new art museum in the future. 1) Freeing itself from the intent of the architect or the unified communication system of the curator, the art museum of the present time is inclined to lead the spectators to create their meanings through their own movement and make choice of their own. Seen from this point of view, it can be said that the spectators create the space order by their own activity. These peculiarities and inclinations of the art museums of the present time are more appropriately taken in by ‘Arachnoid-Radial type’ and the ‘Grid type’, having characters of exhibition space structures as the ‘Hall-corridor type’ or the ‘Combination type’ and circulation system as the ‘Selective Circulation type’ or ‘Combined Circulation type’, are found to be appropriate for the preservation of the organic networking between spaces. 2) The art museum in the third generation of the pluralism period, when varied human experiences are highly weighed, appears to have spatial organizations as much complicated as its varying exteriors. Such museum has good points in that it can tender various route selections and space experiences owing to the features of the Arachnoid type space structure, but it has some weak points in that it provides somewhat lower rate of comprehending the space as a whole and difficulty in grasping way-finding. Therefore, it is prerequisite to give first priority consideration to a work for furnishing order to the space through establishment of a space hierarchy by utilizing the space structural peculiarities of the subject art museum, through which, then, identifiability and mental stability should be provided with. It is particularly noteworthy that the concept of the ‘centrality’ which came into being in the classical art museum and remained to share its vein with the history of the art museum construction is an important concept for the spatial organization of the art museum in the period of pluralism as well. For all this, however, the central position of the art museum of the present time shows de-central peculiarity in a form of non-symmetryㆍnon-prototype, taking the initiative of the current of pluralism. 3) It is judged that the future art museum should be able to comprehend artistic tendency of multidimensional, experimental and testable disposition, and need to be useful with changeable spaces capable of accommodating various programs inclusive of multiple functions and exhibitions. In the early 21st century, there has emerged such art museums as superintending exclusively temporary exhibitions has in creased in number. It is, therefore, prerequisite to execute changeable utilization of the temporary exhibition facility. This is a concept that revises the previous classification that strictly differentiates the permanent exhibition from the temporary exhibition. It is an important element to contribute to the art museum planning of the present time. It is also important to increase movability of the space by means of juxtaposing a temporary exhibition space to a permanent exhibition space, or of an appropriate juxtaposition site plan of large and small size exhibition spaces converted through modernization of the traditional structural technique. 4) As for a space strongly of education purpose such as a theme exhibition, chronological exhibition, comparison exhibition and etc., a ‘Radial type’ or a ‘Linear type’ space is comparably advantageous, reasons being that such type is capable of accommodating a continuity arrangement to the exhibition space structure or a circulation flow. In case of a ‘Radial type’, it is possible to build the major space of high combination rate in terms of topological center, and it is also possible to make a vertical arrangement through theme and chronological classification per floor. In case, however, of an exhibition with paintings, sculptures, and such as central exhibits, it is desirable to install a ‘Selective Circulation type’ or a ‘Combined Circulation type’ as it is possible for spectators to select their circulation at random without any strain of regulation. In order to actualize this, an ‘Arachnoid-Radial type’ or a ‘Grid type’ is compatible. 5) It has been observed that the type and the structure of the space of an art museum under the plan can be estimated to a certain extent not only through its operation course or its character but also through its scale plan. In the meantime, it has been observed that the depth of the space in an art museum of more than three floors would adversely influence the spectators in their selection of circulation. The New York Guggenheim Museum established the major space in the topological center, providing a social space, while the Atlanta High Museum arranged in the perimeter of the major space symbolical ㆍmulti-functional hall-corridor spaces, such as a lounge, partial exhibition and information acquisition spaces. These museums could have settled to some extent the frustration of burden caused by the depth of the space. The could have lessened the depth of the space by means of making such spaces in a far off position from the major space into ‘Open plan type’ spaces. 6) The art museums of the present time are confronted with not a few problems of urgent solution, such as setting up relation with the community and the urban space, pioneering operation program in relation with these problems, setting up cultural influence and its ripple effect, activating urban economy, establishing relation with spectators, developing education programs for the participation of the spectators. In other words, they are faced with problems of reestablishment of social, economical, cultural concept. It is also an urgent task for them to develop effective programs and operationㆍmanagement system capable of solving the above problems, while exerting their perpetual efforts for their righteous settlement in the concerned community.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147753http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408255
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ARCHITECTURAL ENGINEERING(건축공학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE