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예이츠의 시에 나타난 동양사상과 상상력

Title
예이츠의 시에 나타난 동양사상과 상상력
Other Titles
Eastern Thoughts and Imagination in the Poetry of W. B. Yeats : The Creative Process, the Gyre, and the Self
Author
유석형
Alternative Author(s)
Ryoo, Seok-hyung
Advisor(s)
이영석
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
William Butler Yeats(1865-1939)는 20세기 시인 중에서 가장 영향력 있는 작가 중의 한 사람이다. 그는 현실 세계에 대한 그의 비판적 태도를 그의 작품에 구현하려고 부단히 노력하였고 역사, 사회, 예술 및 문학을 관통하는 우주의 원리를 고안하여 이 세계를 하나의 상징체계로 파악하고자 하는 노력을 계속하였다. 그의 삶에 관한 한 그의 이러한 일관된 자세의 궁극적 목적은 현실세계를 포용하여 “살고 싶은" 세계로 나아가는 것이었다. 그러나 그는 항상 현실 세계에서 일어나는 현상에 대하여 비판적 시각을 유지하였고 그러한 현상을 이해하려는 과정에서 초지일관하여 상징주의의 큰 주제 즉, 예술이 어느 정도 현실세계에 고려될 수 있는지와 “자연”이 현실세계에 어느 정도까지 수용될 수 있는지에 관한 주제에 늘 생각이 머물러 있었다. 그는 아일랜드 전통 사상뿐만 아니라 힌두교, 불교 같은 동양의 종교 사상에 관심을 늦추지 않았다. 결국 그는 소위 가이어(gyre)와 달의 상(the phases of the moon)이라는 자신의 독특한 시스템을 구축함으로써 인간의 의지와 그 결과인 마스크(mask)와의 관계를 그의 창작 활동을 통하여 측정하려고 시도하였다. 이 논문은 동양 사상이 반영되어 있는 Yeats의 대표적인 시 몇 편을 선정하여 동양 사상과 상상력의 관계를 규명하고 가이어의 체계 속에 자아와자아의 창조적인 과정을 규명하는 데 그 목적을 두었다. 제 1장은 서론을 기술하였고 제 2장은 자아의 확립과 동양 사상에 대한 이해를 전반적으로 다룬다. 제 2장은 네 개의 절로 구성되어 있는 데 제 1절에서는 시인으로서의 정체성과 자아의 확립, 제 2절은 시대적 배경과 Yeats의 동양 사상에 대한 이해, 제 3절은 달의 상, 제 4절은 가이어 이론을 논의한다. 이어서 제 3장은 다섯 개의 절로 구성되어 있는데 각 절마다 Yeats의 시 한 편씩을 배치하여 앞 장에서 논의한 이론이나 동양 사상이 어떻게 반영되어 있는지 분석한다. 제 1절에서는 "Among School Children"을 개관하면서 존재의 통일(Unity of Being)과 화엄 사상을 다룬다. 제 2절은 “The Indian Upon God”를 소재로 하여 동양 사상의 궁극적 실재(Ultimate Reality)를 논의하고, 제 3절에서는 “The Phases of the Moon”에 나타난 인간의 성격과 힌두교나 불교의 윤회사상을 살펴본다. 제 4절과 제 5절에서는 “The Double Vision of Michael Robartes”와 “Sailing to Byzantium”을 선정하여 허(虛)의 개념을 분석하고, 자아의 상상력을 창조적 과정으로 이끈 동인(動因)을 분석한 후 제 4장의 결론을 유도한다. Yeats는 전통종교인 기독교와 아일랜드 독립 운동 과정에서 벌어지는 맹목적인 폭력에는 대립적 태도를 견지하였다. 그리고 아일랜드의 독립을 위해 투쟁한 Maud Gonne과의 사랑이 결실을 맺지 못한 것은 그에게 하나의 큰 충격이 되었다. Yeats의 이러한 대립적 태도는 그의 창조적 상상력의 과정을 촉발시키는 에너지로 변이되었다. 힌두교, 불교, 도교의 도리, 특히 화엄(華嚴) 사상, 궁극적 실재와 허의 사상은 그의 관심을 끌기에 충분하였다. 가이어(gyre) 또는 구(sphere)는 Yeats의 상상력의 중요 상징들이다. 그것은 두 개의 상충하는 세계, 즉 육체적 세계와 불멸의 세계, 유한의 세계와 무한의 세계, 도달할 수 있는 세계와 도달이 불가능한 세계, 현실세계와 이상세계로 구성되어 있다. 두 상충하는 세게 사이에 조성되는 긴장은 구의 중심에 있는 자아가 그 영역을 가장자리까지 확장하려는 힘과의 역학 관계 때문에 발생한다. 자아의 확정하려는 힘은 스스로 존재하는 힘이다. 시인이 이상세계를 추구하는 궁극적인 목적은 두 대립하는 세계를 통합하는 상태에 도달하는 것이다. 다시 말하면 Greg Johnson이 지적하였듯이 그 목적은 인간정체성의 최고도의 상상적 구현에 다다르는 것이다(157). 결국 Yeats는 두 개의 상충하는 세계를 하나의 유일한 조화의 비전인 존재의 통일(Unity of Being)로 종합하고 있다.; William Butler Yeats(1865-1939) is one of the most influential poets in the poetry of the twentieth century. He tried to embody aspects of his life in his works, incorporating history, society, art, and literature. He attempted to embrace the real world and to persue the world one wants to be in. However, he was always critical to the phenomena arising in the real world. In the process of understanding them, he remained from first to last concerned with the great themes of symbolism, to the degree that art may be considered the real and nature the real. He was much interested not only in traditional Irish thoughts but also in Eastern thoughts, such as Hinduism and Buddhism. In the long run, he constructed a certain system so-called “the gyre,” and “the phases of the moon,” with which one could measure the objects or the experiences of a man and his mask. This dissertation aims to look into aportion of his poetry that reflects his Eastern thoughts and to analyze the role of the self and its creative imagination in it. After an introduction in Chapter 1, Chapter 2 examines the process of establishing the self of Yeats and his understanding of the Eastern thoughts. Chapter 2 is composed off our sections. Section 1 seeks to find the process of building up his identity as a poet and of setting up his Self. Section 2 reviews the background of Eastern thoughts and Yeats's understanding of them. Subsequently, Sections 3 and 4 discuss the Yeats's invention of the theory or system, what we call, “the phases of the moon” and “the gyre,” which encompasses the principles of the cosmos or the spiritual conditions of man, symbolized by intersecting double gyres, primary and antithetical. Chapter 3 consists offive sections,dealing with the subjectofthe growth of Yeats's self and its creative process of imagination. Section 1 discusses the “Wha-yen” thoughts reflected in “Among School Children,” that is Unity of Being,in Yeats's terms. Section 2 deals with “The Indian Upon God” to analyze the thought of “Ultimate Reality.” Section3 examines the thoughts of “GreatWheel” in the phases ofthe moon in hispoem with the same title. “The Double Vision of Michael Robartes” is evaluated in Section 4.The fifth and last section in Chapter 3 examines “Sailing to Byzantium” to discuss the Eastern thought of “Emptiness.” The life ofYeats was notsimple, because his personality was not reconciled with theorthodox Christianity and thesimple-headed violence in the courseofIrish independence movement.The failureoflove with Maud Gonnewas ashock tohim. These antithetical attitudes of Yeats turned into the energy of imaginative creativity. The Upanishads, Buddhism,and Taoalsoattracted hisinterest,especially thethoughtsof “Wha-yen,” namely, “Unity of Being,” “Ultimate Reality,” and “Emptiness.” The sphere or the gyre is the key symbol in Yeats's imagination that is composed of the two opposite worlds, the mortal or the immortal; the finite orthe infinite; the attainable orthe unattainable; the realorthe ideal world. For the poet, the condition of tension in the intersecting area of the two world sarises in the circumference of the sphere or the circle. The expanding powerofthe poet's selfin the centerofthe sphere is ontological. The tension betweent he two opposite worlds comes from his ability to perceive the poet's self. The ultimate purpose ofthe poet's questfor the idealworld is to reach theunitedcondition ofthetwooppositeworlds,which is,asGreg Johnson says, “the highest imaginative enhancement of human identity.” The world can be the world of “Nirvana” ofBuddhism or"Brahman"of Hinduism. To that end, Yeats synthesizes the two contradictory worlds into one single vision, “Unity of Being.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147622http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408852
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Ph.D.)
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