556 0

휴대폰 시장의 세분화에 따른 신제품 디자인의 방향성에 관한 연구

Title
휴대폰 시장의 세분화에 따른 신제품 디자인의 방향성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Direction of New Product Design to the Mobile Phone Market Segment
Author
염지훈
Alternative Author(s)
Yeom, Ji-hun
Advisor(s)
박경진
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 기업의 로고를 제외하면 어느 브랜드 제품인지 구분하기 어려울 정도로 유사한 제품이 즐비하게 출시되고 있으며,기업들의 기술력이 점 차 평준화 되어감에 따라 과거에 기술력과 가격으로 경쟁력을 갖추었던 기업들은 한계를 드러내기 시작했다.그렇기 때문에 기업들은 경쟁이 치 열한 관련시장에서 경쟁력을 갖추고 경쟁의 우위를 선점하기위하여 다양 한 기업전략을 모색하고 있으며 그의 일환으로 디자인을 강조하고 있다. 소비자의 요구가 점차 다양화되면서 기업은 제품을 통해 단순히 이익을 창출 하는 것에 그치는 것이 아니라 새로운 경험과 가치를 제공할 수 있어야만 한다. 소비자는 제품을 통하여 기업의 철학과 이념을 경험하게 된다.이렇듯 제품은 소비자가 기업의 철학과 이념을 접하게 되는 최소한의 단위이기 때문에 어떠한 제품으로 소비자에게 다가갈 것인가는 매우 중요한 전략이라고 볼 수 있다. 현재 제품 디자인은 제품 이상의 가치를 부여할 수 있는 주요한 수단이 되고 있으며,경쟁력을 확보하기 위한 차별화 전략으로서 많은 노력을 기울이고 있 다.그렇기 때문에 디자인의 구성요소들에 대한 이해와 더불어 요소들이 가지는 영향력에 대한 지속적인 연구가 진행되어 제품 개발에 적용되어야 할 것이다. 또한,올바른 제품 디자인을 추구하기 위해서는 기업과 소비자의 어느 한쪽의 일방적인 것이 아닌 기업과 소비자 모두의 교감이 이루어져야 한다.그렇기 때 문에 제품 디자인 전략은 기업뿐 아니라 소비자의 내면적인 요인까지도 중시하 여 기업과 소비자 모두가 이익을 낼 수 있는 방향으로 진행되어야 할 것이다. 급변하는 소비자의 요구에 신속하게 대응하기 위해서는 다양한 소비자들이 갖 는 이용행태의 특성에 의해 세분화된 시장을 적극적이고 신속한 조사/분석을 통 해서 이해가 이루어져야한다.그래야만 소비자들의 라이프스타일을 창조하고 이끌 수 있을 것이며,시장에서의 경쟁력 또한 높여갈 수 있을 것이다. 어느 기업이나 제품을 기획하기에 앞서 소비자들의 요구를 분석하여 다양한 시장을 선정하게 된다.그에 따라 주력하는 시장이 생길 것이며 반면에 그렇지 못한 시장 또한 생겨나게 될 것이다.그렇기 때문에 신제품 디자인 전략을 수립 하는데 있어서는 주력하는 사장의 특성을 중점적으로 수렴하게 된다. 세분된 시장의 특성을 알아보기 위하여 먼저 소비자 행태를 조사하였다. 그에 따른 결과를 분석하여 현재 형성되어있는 세분된 시장을 파악하였으 며,세분화된 각 시장의 특성에 따른 세분된 시장의 선호영역을 도출하였 다.형용사 어휘를 이용하여 출시된 제품들의 이미지를 평가하고 그 결과 값을 세분시장의 이미지맵에 대입하였으며,기업의 중점적으로 접근하는 시장을 파악하여 제품 라인업(Line-up)의 영역을 유추하였다.또한,세분 된 시장별 선호하는 제품 이미지와 제품 이미지를 형용사 어휘를 이용해 평가한 결과 지각도에 포지셔닝한 것으로 비교분석하여 관계를 알아보았 다.세분된 시장의 특성과 선정된 브랜드 제품 이미지와의 비교를 통하여 현상을 분석하였으며,향후 신규 모델의 디자인 방향을 예측하였다. 본 연구는 세분된 시장의 특성과 제품이미지와의 관계를 비교하여 동일 한 지각도에 영역이 어떻게 위치하는지를 알아보고 특정 브랜드의 제품을 선정하여 제품 라인업(Line-up)의 영역을 유추하였으며,그에 따른 결과와 시장의 특성을 종합 분석하여 향후 제품 라인업(Line-up)의 위치를 예측 하여 상품기획 단계에서 디자인의 방향을 설정하는데 그 의미가 있다.; Today, excepting corporation logos, it is difficult to distinguish because there are too many similar products in the world, and corporations which have had competitive powers in price and technique power realize limitations as technique is getting equalized. Because of this reason, corporations which are working out one's strategy are trying to get competitive power and secure the superiority among these competitive corporations. As a part of these circumstances, the corporations are emphasizing design. As customer's needs are getting diversify, a corporation have to offer new experiences and value not only simply making profit with products. Customers can experience corporation's philosophy with products. Because products are the minimum unit of the corporation's value and idea that customers can experience, the strategy deciding which product appeals to customer is a very important thing. Recently, product design is becoming a important way to measure the value beyond product itself, and people are hardly trying to get competitive power as differentiation of strategy. Because of this, you should continuously study about influence of element of design as well you have to understand elements of design and apply to the development of new products. Also between corporations and customers have to have mutual understanding not the one way conversation for making well designed products. So strategy of product design should concerns about customer's internal things and progresses to the win-win way. For dealing with customer's needs which change fast, you should understand the market divided by variety of behavior of customers. Then you can lead customer's life style, and can strengthen the competitiveness. Most corporations study customer's needs and select markets before planning a product. And there arise main markets and minor markets. So they focus upon the character of the main markets when they make strategies of new product's design. I investigated the behavior of consumer to find the characteristic of the market segmentation. I analyzed the result and grasped a present time's market segmentation. and I deduced the preference area according to the characteristic of the market segmentation. I used the adjective and evaluated the image of goods, and I substituted the result for the image map of the market segmentation. also I deduced the area of the company of Product Line-up.I forecasted a design direction of the new product comparing with a characteristic of the market segmentation and product image. I have the meaning even though I analyze product line-up and analogize the direction of the design this research.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147481http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409339
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF INDUSTRIAL DESIGN(산업디자인학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE