545 0

궁중무용인 춘앵전이 청소년의 학교생활적응에 미치는 효과

Title
궁중무용인 춘앵전이 청소년의 학교생활적응에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Chunaengjeun which is a court dance on School Life Adaptation of Adolecent
Author
경임순
Alternative Author(s)
Kyung, Em-Soon
Advisor(s)
조근종
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 궁중무용중 하나인 춘앵전에 참가하는 청소년과 비 참가 청소년을 대상으로 사회심리적 건강과 학교생활 적응간에 신체적 효능감과 감성지능의 매개 및 조절효과를 검증하기 위하여 2007년 현재 서울에 소재하는 중학교의 재학생중 13세 이상 15세까지의 청소년을 모집단으로 춘앵전 참가집단과 비 참가집단 각각 250명씩 총 500명을 표집하여 본 연구를 분석한바 다음과 같은 결과를 도출할 수 있었다. 첫째, 사회적 역할수행 및 자기신뢰, 일반 건강 및 생명력, 인지된 신체적 능력, 자기감정인식, 자기감정관리, 자기동기부여, 담임교사와 관계, 교우관계, 학습활동, 규칙준수관계, 학교환경지각에 대해서 참가집단의 평균이 비참가집단보다 더 높게 나타났으며 수면장애 및 불안, 신체적 자기표현 자신감, 감정이입, 대인관계에 대해서는 춘앵전 비참가집단의 평균이 참가집단보다 더 높게 나타났다. 둘째, 춘앵전 참가 청소년의 사회심리적 건강과 담임교사와 관계, 학습활동, 규칙준수관계 간에 신체적 효능감의 조절효과 분석결과는 다음과 같다. 사회심리적 건강은 담임교사와 관계, 학습활동, 규칙준수관계에 긍정적인 영향을 미치고 있으며 설명력의 F값은 각 10.484, 61.657, 61.657로 나타나고 있다. 신체적 효능감이 독립변수에 투입되어서 나타난 결과는 사회심리적 건강으로 나타났고 신체적 효능감은 담임교사와 관계, 학습활동, 규칙준수관계에 영향력이 있음을 나타내고 있다. 또한 설명력의 변화(ΔR²)에서도 p<.001로 상당한 변화가 있는 것으로 나타났다. 상호작용(사회심리적 건강×신체적 효능감) 변수를 투입하여서 나타난 결과는 사회심리적 건강으로 나타났고 신체적 효능감, 그리고 상호작용 A×B변수가 담임교사와 관계, 학습활동, 규칙준수관계에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 또한 설명력의 변화에서 유의하게 나타남으로 상호작용효과가 존재하는 것으로 나타났다. 교우관계, 학교환경지각에 대한 신체적 효능감의 조절효과 분석결과는 사회심리적 건강으로 나타났고 신체적 효능감은 교우관계, 학교환경지각에 영향력이 있음을 나타내고 있으며 설명력의 변화(ΔR²)에서도 0.3%(p<.001)로 약간의 변화가 있는 것으로 나타났다. 그리고 상호작용(사회심리적 건강×신체적 효능감) 변수를 투입하여서 나타난 결과는 사회심리적 건강으로 나타났으나 신체적 효능감과 상호작용 A×B 변수는 교우관계, 학교환경지각에 영향을 미치지 않고 있음을 나타내고 있다. 또한 설명력의 변화에서도 유의하지 않게 나타남으로 상호작용효과를 지지하고 있지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 춘앵전 참가 청소년의 사회심리적 건강과 학교생활적응간에 감성지능(자기감정인식, 자기감정관리, 자기동기부여, 감정이입, 대인관계)간의 단순회귀분석을 통하여 변수간의 관계를 파악하였다. 그리고 이러한 변수들간의 관계를 통해서 자기감정인식의 매개효과 검증을 위하여 먼저 3단계 매개회귀분석을 실시하였다. 분석결과 Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ단계에서 회귀식이 모두 유의하게 나타났고, 최종적으로 3단계에서 독립변수와 매개변수에 대한 종속변수의 다중회귀분석에서 유의미하게 나타났다. 위의 결론을 종합해 볼 때, 춘앵전은 우리 춤 중 가장 늦은 장단에 맞추어 추는 춤으로서 많은 인내심을 필요로 하고 이러한 인내심은 도시 학생들에게 문제가 되는 조급성을 해결할 수 있는 기회가 될 것이다. 또한 좁은 돗자리 안에서만 동작을 수행해야 하기 때문에 산만하고 움직이는 것을 좋아하는 요즘 아이들에게 제한된 공간에서 반듯하면서도 작고 큰 동작으로 춤을 추어야 하므로 움직임의 감각향상과 자세교정에 많은 도움을 주며 시중에서 들을 수 없는 정통적인 장단을 중심으로 춤사위가 이루어지기 때문에 박자감각과 두뇌발달에도 크게 기여할 것으로 확신한다.; Many Korean Dance have tried to find source in school organizational culture and leadership for responding to environment and increasing school life adaptability of adolecents since 2000's. But Chunaengjeun which is a court dance have not tried by recentley. The purpose of the study was to examine the effects of Chunaengjeun which is a court dance on school life adaptability of adolecent. In order to achive this purpose three research questions were established. First question was that there will be deferent according to group between participants and non-participants who is participating in Chunaengjeun which is a court dance and psyco-social health, emotional intelligence, physical efficacy, school life adaptability of adolencent. Second one was that there will be mediational effects of emotional intelligence between psyco-social health and school life adaptability of adolecent. Third one was that there will be moderated effects of physical efficacy between psyco-social health and school life adaptability of adolecent. Participants for this study were 500 of 13-15 overaged adolecents. Of participations valid data were 415. They completed a modified inventory of the psyco-social health, emotional intelligence, physical efficacy, and school life adaptability. More details, psyco-social health Scale modified by Lee(1990), and emotional intelligenc by Mayer & Salovey(1990), and physical efficacy scale by Ryckman(1982), and school life adaptability scale by gu(2000) were using after remodifing scale to investigate the purpose of this study. Results were analysed in quantitative approaches. Data were collected through self-administered survey. The most three meaningful results of the study were as follows; First, there was deferented to related group between participants and non-participants who is participating in Chunaengjeun which is a court dance and psyco-social health, emotional intelligence, physical efficacy, school life adaptability of adolencent. Second, there was influenced to meditaed effects of emotional intelligence between psyco-social health and school life adaptability of adolecent. Third, there was influenced to moderated effects of physical efficacy between psyco-social health and school life adaptability of adolecent. We concluded that Chunaengjeun must be effected to emotional intelligence and psyco-social health and school life adaptability of adolecent. In the light of the conclusions drawn in the study, the following recommendations are presented; When operating a positive analysis through questionnaire, in general, it might be troublesome to discuss representation of samples, identify exactness of measurement result due to what should be and no honesty response. Therefore, this study is restricted to the following issues: First. measurement of variants were used in mix with subjectivity of responder and proportion of questionnaire, therefore there might be individualistic features of responders. So, there might be gap of measurement between concepts and a structure gap will exist since integrated adjustment value was not estimated among measurement level. Second. establishment of explanation variants such as items used for measurement of variant and expected variant to potential concepts would not be deemed perfect, therefore sub-factors and concepts should be added thereto. In conclusion, a measurement of differential effect should be developed through subsequent researched. As a result, notwithstanding limits of this research, this study might be meaningful in that it tried to search for co-relation and cause/effect relation between related participation in Chunaengjeun, psyco-social health and School life adaptability factors, further with this it tried to established a realistic related enhencing strategies for paticipating in Chunaengjeun and psyco-social health. In the end, it is needless to say that further deepen research should be made to related participating in Chunaengjeun activity and emotional intelligence and psyco-social health factors related to cause and effect relation with School life adaptability. On the other hand, in relation with establishment of related participating strategy to Chunaengjeun, a further follow-up research of emotional intelligence and psyco-social health, and relation enhencing to school life adaptability should be made subsequently
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147428http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408315
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE