171 0

파운데이션 필드버스 통신모듈의 개발 및 적용

Title
파운데이션 필드버스 통신모듈의 개발 및 적용
Other Titles
Development and implementation of Foundation Fieldbus communication module
Author
오준석
Alternative Author(s)
Oh, Joon Seok
Advisor(s)
홍승호
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
파운데이션 필드버스는 공정제어 분야에서 널리 사용되는 필드버스 프로토콜이다. 파운데이션 필드버스는 디지털 산업용 통신망으로써 하나의 매체를 통해 복수의 장비를 연결할 수 있는 확장성과 고속으로 제어 및 자동화에 필요한 데이터를 전송할 수 있다. 그리고 아날로그 방식의 자동화 시스템에서는 폐 루프 제어를 위해 별개의 제어기가 필요했던 것과 달리 파운데이션 필드버스에서는 필드장비에 내장된 프로그램을 통해 필드레벨에서 제어루프를 구성할 수 있다. 게다가 국제표준으로 규격화된 개방프로토콜이므로 기술적인 종속 또한 피할 수 있다. 본 논문에서는 최종적으로 파운데이션 필드버스를 적용한 라운드 카드형의 통신모듈을 개발한다. 이를 통해 기존의 아날로그 센서 및 액츄에이터를 파운데이션 필드버스 장비로 손쉽게 전환할 수 있을 것이다. 이를 검증하기 위하여 아날로그 입출력 모듈을 추가로 개발하고 아날로그 입출력 모듈에 센서와 액츄에이터를 연결하여 필드레벨의 피드백 제어를 구현하고 그 결과를 분석한다.; The Foundation Fieldbus is a popular fieldbus protocol on process automation area. The Foundation Fieldbus is one of digital industrial network systems, which has high speed for control and automation data and can share a medium with many devices. Furthermore, no other external feed-back controller for control loop is necessary. Indeed, the Foundation Fieldbus is international standard open protocol. In this paper we introduce the development of round card type communication module that is implemented by the Foundation Fieldbus protocol. It can easily convert analog devices as Foundation Fieldbus devices. For examination, we developed analog input/output modules to drive analog sensor and actuator. We establish feed-back PID loop on field level. We examine validity of our communication module.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147235http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409202
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ELECTRONIC,ELECTRICAL,CONTROL & INSTRUMENTATION ENGINEERING(전자전기제어계측공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE