646 0

주민소환제도의 적용상의 문제점과 개선방안 연구

Title
주민소환제도의 적용상의 문제점과 개선방안 연구
Other Titles
A Study on the Problems and Alternatives about Recall System : Focused on the Cases of Hanam City & Gangbuk Gu
Author
김규태
Alternative Author(s)
KIM, QU TAI
Advisor(s)
최병대
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
As soon as the recall system began to be implemented on July 1, 2007, 11 local autonomous administrations including Hanam City, Gyeonggi-do and Gangbuk Gu, Seoul have suffered much from their local people's decision or move to recall the local administrators and council members. Upon examining the 11 cases, it is even feared that the cases have been motivated by local people's regional egoism and thus, that the local autonomy might be contracted by the recall system. After all, local people's recalls for Hanam City Mayor and some local council members on July 10, 2007 and Mayor of Gangbuk Gu office on July 11, 2007 caused a great sensation. On September 13, 2007, the recall for Hanam City Mayor and 3 local council members was suspended by the court judgement, and the recall for Mayor of Gangbuk Gu office was frustrated because people's signature book had not been received by Gangbuk Gu Election Committee until the legal deadline or September 14, 2007. Nevertheless, the recall for Hanam City Mayor Kim Hwang-sik and 3 local council members still draws public attention. On September 13, 2007, Suwon District Court invalidated people's signature book upon which 32,749 voters had signed for the recall, on the ground that the cause of claim was not indicated. Later on September 20, Central Election Management Committee gave an authoritative interpretation about the case and thus, Hanam City Recall Committee requested for a second recall votes on October 10, and thereby, mayor's office was suspended temporarily by the law on November 16. The second recall vote is scheduled on December 12. In fact, the issue of recall in Hanam City may well be an acid test, because many other local autonomous administrations may be affected by it after the Presidential Election on December 19. The reasons for recall for 11 local administrators and some of their local council members are such unclear ones as 'self-righteous administration' and 'waste of budget', and even such reasons as 'provision of meals' or 'foundation of school' are raised for the recall campaign. Since it is feared that the recall system would worsen social disintegration and confrontation, this study aims to address the problems of the recall system and suggest their solutions. In particular, this study focuses on the legal, procedural and operational problems involving the recent recall moves against Hanam City Mayor and some of the local council members and Mayor of Gangbuk Gu office and thereby, suggests the reform measures for the recall system as follows; 2007년 7월 1일 주민소환제가 시행되자마자 경기도 하남시와 서울 강북구를 포함해서 11개 자치단체들은 심한 진통을 겪고 있다. 주민소환 움직임 여부가 논의 되는 11건의 내용을 보면 주민의 지역 이기주의적 발상이라는 비판을 받아 오히려 지방자치의 위축을 가져오지 않을까 하는 우려마저 낳고 있다. 그럼에도 불구하고 2007년 7월 10일 경기 하남시와 7월 11일 서울 강북구의 주민소환은 세간의 화제를 불러 일으켰다. 2007년 9월 13일 경기 하남시는 법원의 판결에 의해 소환중단되고, 서울 강북구는 법정기한인 2007년 9월 14일까지 주민 서명부를 강북구 선거관리위원회에 접수하지 못하여 소환무산되었으나 아직도 초점이 되고 있는 김황식 하남시장과 3명의 시의원에 대한 사례를 살펴보면, 2007년 9월 13일 수원지방법원이 청구사유 기재 불이행이라며 3만2천749명이 서명한 서명용지를 무효화한 판결에 대하여, 9월 20일 중앙선거 관리위원회의 유권해석에 의해 10월 10일 하남시 주민소환추진위원회가 제 2차 주민소환투표를 청구하여 11월 16일 하남시장이 직무가 정지되고 12월 12일 투표를 실시 할 예정으로 있다. 사실 하남시 주민소환의 문제는 12월 19일 대선이후 다른 지역에의 확산이라는 측면에서 시금석이 될 수 있다. 따라서 본 연구에서는 우리나라에서 주민소환 움직임이 일어나고 있는 11개 자치단체의 소환 이유가 ‘독선적 행정’, ‘예산 낭비’ 등으로 명확치 않은 데다 심지어 ‘급식’ 이나 ‘학교설립’ 등에 대해서 까지 소환운동이 검토되어 이 제도 도입으로 사회분열과 대립만 격화 될 가능성이 우려되어, 지방자치의 발전을 위해 주민소환제도의 적용상의 문제점과 개선 방안을 제시하였다. 특히 우리나라에서 최근 실시되었던 경기 하남시와 서울 강북구의 주민소환의 사례에 의한 법적인 문제점과 소환 및 절차 그리고 운영에 대한 문제점을 중점 논의 하였고, 우리나라의 주민소환제도의 바람직한 개선 방안을 제시하였다. 그 주요내용을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 주민의 최종적이고 직접적인 통제권을 보장하기 위해 비례 대표제 지방의원에 대해서도 주민소환을 하여야 한다. 둘째, 주민소환의 남용을 방지하기 위해서 주민투표결과의 확정은 현재는 유권자 3분의1이상의 참여를 요하고 있으나 이를 2분의1 이상의 투표로 상향하는 것이 필요하고, 유효투표 총수 과반수의 찬성은 그대로 둔다. 셋째, 주민소환의 남용을 방지하기 위해서 주민소환 부결시 청구인에게도 투표관리 비용 일부를 부담하도록 한다. 넷째, 법 제21조(권한 행사의 정지 및 권한대행)는 전제부터 오류를 범한 매우 문제가 많은 조항으로 법을 개정해야 한다. 다섯째, 주민소환투표의 청구는 광역과 기초, 지방의원의 세범주로 나누어 서명자 수를 설정하기 보다는 인구기준 또는 유권자 기준으로 5%에서 10%, 15%, 20%, 25%, 30%까지 다양한 범주를 설정하여 맞추어 나가는 것이 필요하다. 여섯째, 정치적 악용을 막기 위해서 소환청구인 대표자 등의 자격제한을 차기선거 입후보 예정자만이 아니라 지방선거에서 낙선한 경쟁후보자로 확대하여야 한다.; First, it is essential to apply the recall system to the proportional representatives of the local councils in order to assure the local people of their ultimate and direct control over local autonomy. Second, in order to prevent abuses of the recall system, it is deemed necessary to raise the quorum for recall from the current one third of the voters to one half of voters, while keeping the current ceiling of the majority of the effective votes for recall. Third, in order to prevent misuses of the recall system, it is necessary to make the recalling people share the voting management costs. Fourth, since Article 21 of the law (suspension of office and acting officer) is very erroneous even in terms of its assumptions, it should be amended. Fifth, it is necessary to modify current people's signature book quorums different only among a provincial governor, the mayor and local council members and thereby, more diversify the quorums such as 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 30%, etc., depending on scales of population or voters. Sixth, in order to prevent political abuse of the recall system, it is desirable to expand the limited eligibility for recalling representatives from the would-be candidates of next local elections to the failed candidates at the last elections.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147125http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409059
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF LOCAL AUTONOMY(지방자치학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE