253 0

보육시설 유아를 대상으로 영양교육 여부에 따른 영양지식 및 식습관 비교 연구

Title
보육시설 유아를 대상으로 영양교육 여부에 따른 영양지식 및 식습관 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study of Eating Habit and Nutritional Knowledge for the Effectiveness of Nutrition Education of Preschoolers in Child Care Centers
Author
이정임
Alternative Author(s)
Lee, Jung Im
Advisor(s)
이상선
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 영양사로부터 영양교육을 받은 집단(교육집단, 경기도 부천시 소재 어린이집 2곳의 유아 52명)과 영양교육을 받지 않은 집단(비교육집단, 서울시 서초구 소재 어린이집 5곳의 유아 56명)을 대상으로 영양교육을 받은 유아가 교육을 받은 후 향상된 영양지식과 올바른 식습관에 꾸준한 효과가 있는지를 알아보고자 수행되었다. 또한, 부모의 교육정도가 유아의 영양지식 및 식습관에 영향을 미치는지 확인하기 위하여 부모의 교육정도와 유아의 영양지식 및 식습관의 상관관계를 분석하였다. 자료 분석을 위해서는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하였으며, 빈도분석, χ2-test, 독립표본 t검증, 상관분석 등을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 교육집단이 비교육집단에 비해 유아의 건강상태가 더 건강하다고 부모(혹은 보호자)가 생각하고 있었다(p<0.05). 또한 건강보조식품을 복용하지 않는 유아가 교육집단이 61.5%, 비교육집단이 48.2%로 나타나 교육집단이 건강보조식품을 덜 복용하는 것으로 나타났으나 유의적인 차이는 없었다. 교육집단(36.5%)과 비교육집단(48.2%)이 가장 많이 섭취하는 건강보조식품은 비타민과 종합영양제였다. 2. 교육집단이 비교육집단에 비해 유아의 영양지식 전반에 대한 점수가 더 높았다(p<0.05). 또한 유아 영양지식 문항별 분석을 통해 교육집단이 비교육집단에 비해 전체 5문항에 대한 평균이 모두 높은 것을 알 수 있었다. 3. 교육집단이 비교육집단에 비해 유아 위생 전반에 대한 점수, 유아 위생 문항별 점수, 유아 식사예절 전반에 대한 점수, 유아 식사예절 문항별 점수의 평균이 더 높게 나타났으나 유의적인 차이는 없었다. 4. 교육집단이 비교육집단에 비해 유아 식습관 전반에 대한 평균 점수가 더 높았다(p<0.001). 또한 유아 식습관 문항별 분석에서 ‘아침을 반드시 먹는다’(p<0.01), ‘매끼 식사시간이 일정하다’(p<0.05), ‘채소(김치, 오이, 당근 등)를 잘 먹는다’(p<0.05), ‘과일을 잘 먹는다’(p<0.01), ‘우유를 매일 마신다’(p<0.01)는 문항을 통하여 교육집단이 비교육집단에 비해 식습관이 향상된 것으로 나타났다. 5. 유아 편식에 대한 점수를 비교한 결과, 교육집단이 편식을 덜 하는 것으로 나타났으며 ‘싫어하는 반찬이라도 먹어보려는 노력을 한다’(p<0.05), ‘편식하는 식품에 대하여 조리법을 달리하면 먹는다’(p<0.05), ‘편식이 나쁘다는 것을 안다’(p<0.05)는 문항을 통하여 교육집단은 편식이 나쁘다는 것을 인식하여 이것을 고치려는 노력을 더 많이 하는 것을 알 수 있었다. 유아가 편식하는 주된 이유는 교육집단(61.5%)과 비교육집단(58.9%) 모두 ‘맛’이라고 응답한 비율이 가장 높았으며, 편식 식품으로는 교육집단(63.5%)과 비교육집단(60.7%)에서 ‘채소’라고 응답한 비율이 높았다. 6. 유아의 편식여부는 어머니의 편식여부와 유의적인 양의 상관관계를 나타냈다(p<0.01). 부모의 교육정도는 유아 영양지식 전반과 유의적인 음의 상관관계를 나타냈다. 아버지 교육정도는 식사예절전반(p<0.05), 식습관전반(p<0.01)과 유의적인 음의 상관관계를 나타냈으며 어머니 교육정도는 식습관전반(p<0.05)과 유의적인 음의 상관관계를 나타냈다. 또한 부모의 교육정도는 ‘우유를 매일 마신다’(아버지 p<0.01, 어머니 p<0.05)와 유의적인 음의 상관관계를 나타냈다. 이상의 연구 결과, 영양사가 유아에게 영양교육 및 식습관 교육 후 유아 영양지식 및 식습관의 개선 효과가 지속되고 있는 것으로 나타났다. 또한 유아 영양지식 및 식습관에 영향을 미치는 요소가 부모의 교육정도 보다 보육시설의 영양교육 이라는 것을 확인할 수 있었다. 그러므로 보육시설 유아에게 전문 영양사가 최소 분기별 1회(연간 4회)이상 영양교육을 실시한다면 유아의 영양지식 향상 및 식습관 유지에 긍정적인 역할을 할 것으로 생각된다.; This study was conducted to identify whether nutrition eduction programs to preschooler in child care center have a continuous effect for the preschooler's eating habit and nutritional knowledges even after 3 month later from the end ofa nutrition eduction program. This study was executed for two different preschooler groups, one group that has an appropriate nutritional education class from a dietitian (Total 52 preschoolers of 2 child care centers located at Buchen city in Kyeong-gi province, here in after referred to as “the Education group”) and the other group that has no experience of the nutrition education program (Total 56 preschoolers of 5 child care centers located at Secho-gu in Seoulcity, here in after referred to as “the No-Education group”). Also, this study analyze the correlation between the education level of the parents and the nutrition knowledge & eating habits of preschoolers. Statistical analysis was performed by SPSS 12.0 program which carried out data frequency, χ²-test, independent samples t-test, Spearman's correlation. These results were summarized as follow. 1. In general, the preschoolers who are included in “the Education group” shows relatively higher healthy conditions compared to the preschoolers who are included in “the No-Education group”(p<0.05). Also, the result of survey represents that “the Education group” (61.5%) is less dependantto dietary supplements compared to “the No-Education group”(48.2%).Butthere is no statistically significant difference. By the way, the vitamin and nutritional supplement are the most popular product for both groups. 2. This study shows that “the Education group” got higher scores compared to “the No-Education group” in terms of the overall nutritional knowledge of preschoolers (p<0.05). 3. The comparison of average scores related to the overall hygiene of preschoolers,the score of each items related to hygiene level, the overall dietary manners of preschoolers and the score ofeach items related to dietary manners shows that “the Education group” got higher score compared to “the No-Education group”. 4. “The Education group” shows better eating habits compared to “the No-Education group” (p<0.001), Also, the analysis of each items show significantly higher scores in “the Education group”, such as ‘Eating breakfast every day’ (p<0.01), ‘Mealtime is always regular’ (p<0.05), ‘Eating various vegetable frequently’ (p<0.05), ‘Eating fruit frequently’ (p<0.01), ‘Drinking milk everyday’(p<0.01). 5. “The Education group” appears to be a less picky eater than “the No-Education group”. Also, this study shows that “the Education group” is trying more to fix their picky eating styles compared to “the No-Education group” based on the analysis of items such as ‘Making effort to eat dislike foods’ (p<0.05), ‘Eating dislike food by changing cooking method’ (p<0.05), ‘Knowing unbalanced diet is bad’ (p<0.05). The taste is chosen as the number one reason of picky eating habit of preschoolers by both groups (61.5% of “the Education group” and 58.9% of “the No-Education group”), and Vegetable is chosen as the number one dislike food among preschoolers (i.e., 63.5% of “the Education group” and 60.7% of “the No-Education group”). 6. There are a positive correlation between the eating habit of mothers and that of preschooler (p<0.01). The correlation between the education level of parent and the nutritional knowledge level of preschooler shows a negative correlation. As for the correlation between the education level of parent and the overall dietary manners (p<0.05) and eating habit (father p<0.01, mother p<0.05) of preschoolers shows a negative correlation. Also, the education level of parents has a negative correlation with a daily milk drinking habit of preschoolers (father p<0.01, mother p<0.05). Our result ssuggested that the improvement of good eating habit and nutrition knowledge has been maintained even after three months later from the end of education program by a dietitian to preschooler. And main influencing factor on the eating habit and nutrition knowledge of preschoolers is not the education level of his/her parents but the experience of nutrition education program in child care center. Therefore the education of regular nutrition program to preschooler at least one time per each quarter will be beneficial to improve basic nutritional knowledges and the maintenance of proper eating habits of preschoolers.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146815http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409821
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE