217 0

중학교 혼성 및 비혼성 학급 학생들의 성역할 정체감과 자아개념 차이

Title
중학교 혼성 및 비혼성 학급 학생들의 성역할 정체감과 자아개념 차이
Other Titles
A Comparative Study on the Middle School Students' Sex-Role Identity and Self Concept between Co-ed and Single Sex Class Environment
Author
유소라
Alternative Author(s)
YOU, SO-RA
Advisor(s)
최창국
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 혼석학급과 비혼성학급 환경에 따라 남녀 학생들의 성역할 정체감이나 자아개념의 인식이 어떻게 다른 지를 비교, 분석하여 남녀혼성학급 체육수업에 필요한 학생들의 이해에 대한 기초자료를 얻는 것이다. 이를 위하여 서울 소재의 남녀공학 중학교를 선정하여 혼성학급으로 수업을 실시하는 집단 286명, 비혼성학급으로 수업을 실시하는 집단 276명, 총 562명을 무선으로 추출하여, 설문조사방법으로 중학생들의 성역할 정체감과 자아개념을 비교ㆍ조사하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 성역할 정체감의 차이를 보면 전체적으로는 양성성이 가장 높고, 미분화성이 높게 나타났다. 성별로는 남학생은 미분화성, 양성성이 높았고, 여학생은 양성성, 미분화성이 높게 나타났다. 전체적으로 양성성이 높게 나타난 것은 여성의 활동영역이 넓어지고 사회적 적응에는 남성성뿐만 아니라 친밀 갈등 대인관계에서 여성성 또한 중요하다는 사실을 입증한다. 둘째, 학급 유형에 따른 성역할 정체감의 차이를 보면 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않아 인위적 학급 환경이 중학생의 성역할 정체감 지각에 큰 영향을 주지 않음이 나타났다. 셋째, 성별 및 혼성학급, 비혼성학급 등 학급형태에 따른 중학생의 자아개념은 자아개념의 대부분 하위영역에서 유의한 차이를 보이지 않아 대체적으로 혼성학급과 비혼성학급 집단 간에는 자아개념 점수가 유사한 것으로 나타났다. 이는 혼성학급과 비혼성학급 학생들 모두 자신과 가정, 사회에 대하여 상이한 느낌을 갖지 않음을 나타낸다. 혼성학급과 비혼성학급 중학생들의 성역할 정체감과 자아개념 대부분이 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 본 연구의 결과를 통하여 혼성학급과 비혼성학급의 학생들의 성역할 정체감과 자아개념, 그리고 수업에 대한 차이가 과거의 연구결과에 비해 많이 줄어든 것을 보면 이성간의 차이에 대한 인식이 많이 줄어든 영향이 작용한다. 그러므로 혼성수업 시, 교사는 학생들의 성별차이를 고려해야 한다는 성역할에 대한 고정관념에서 탈피해야 하며, 남녀가 동등한 입장에서 자연스러운 학교생활을 함으로써 서로 이해하고 협조하며 상대방의 인격을 존중할 수 있는 환경을 제공해야한다. 그러므로 혼성학급의 바람직한 운영은 평등사상을 구현하며 민주주의가 지향하는 시민을 기르는 구실을 할 수 있게 된다.; The study aims to compare and analyze the sex role identity and self-perception of male and female students in accordance with mixed sex class and non-mixed sex class environments to get basic data of students required for P.E. lesson in male and female mixed class. For the study, mixed middle schools in Seoul and randomly extracted 286 students in mixed class, and 276 students in non-mixed class that are total of 562 students were selected. The survey compared their sex role identity and self-perception. The results of the study are as follows. First, in the sex role identity differences in accordance with their sex, androgyny had the heights score and undifferentiating followed. By sex, male students had high undifferentiating and androgyny, and female students had androgyny and undifferentiating. In the whole, androgyny was high because women’s social activity sector has been widened and feminity is important as well as masculinity for friendly and conflict interpersonal relationship. Second, sex role identity differences in accordance with class type had not significant difference. Thus, it was proved that artificial class environment did not give large effect on sex role identity awareness for middle school students. Third, middle school students’ self-perception in accordance with class type such as mixed or non-mixed had no significant difference in most subcategories. Thus, it was proved that self-perception scores were similar in most mixed and non-mixed class groups. This shows that both students in mixed and non-mixed classes have no different feeling for oneself, family, and society. In the summary of this study's results and discussions, most sex role identity and self-perception of mix and non-mixed middle school students had no statistically significant difference. Through the result of this study, it was found out that sex role identity and self-perception of students and difference of P.E. lesson in mixed and non-mixed classes reduced differences compare to results of studies in the past. This means perception on difference between sexes has been greatly decreased. Namely, students had similar sex role identity and self-perception. Therefore, the passive participation or dislike of P.E. lesson is not because of mixed class environment but lack of talent in sports, dislike of bodily movement, idle for sports, or boring P.E. instruction. Hence, in order to make both male and female students to actively participate in P.E. lessons while learning about mutual understanding of each other through the lessons, mixed class lessons should be expanded with improved instruction method and contents that both male and female students feel excited. Through the lessons, teachers should change their attitude on students who are passive in P.E. lesson and introduce various programs and new sports to help students to have positive and active attitude on P.E. lessons.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146802http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410143
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE