192 0

청소년 UCC 문화의 분석을 통한 UCC 정보윤리 교육과정 제안

Title
청소년 UCC 문화의 분석을 통한 UCC 정보윤리 교육과정 제안
Other Titles
Remedy for IT Ethics Education Based on the Analysis of Teenager's UCC Culture
Author
김아라
Alternative Author(s)
Kim, A Ra
Advisor(s)
안미리
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 정보화의 급속한 진전과 이에 따르는 정보화의 역기능이 급속히 확산되고 있는 오늘날 청소년의 UCC 문화와 정보윤리 의식의 실태를 알아보고 정보통신윤리 교육과 올바른 UCC문화의 정착을 위한 개선 방안을 모색함에 그 목적을 두고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 학생들이 UCC 사용의 주된 목적은 무엇인가?, 둘째, 고등학교 학생들에게 UCC사용이 긍정적 또는 부정적으로 어떠한 영향을 미치는가?, 셋째, 고등학교 학생들이 UCC를 제작 또는 유포할 콘텐츠에 대한 도덕적 의무를 어느 정도 인식하고 있는가? 본 연구를 실행하기위해 서울에 위치한 M여자정보과학고등학교 1, 2, 3학년 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 인터넷 사용 목적에 있어서 UCC가 가장 큰 비중을 차지하는 것으로 나타났다. 둘째, 청소년들이 UCC를 이용하는 목적으로는 또래 친구들과 의사소통하고, 공감대를 형성하기 위해서나 다른 사람이 올린 자료를 보기위해서, mp3, 영화, 사진 등을 보기 위해서 순으로 조사되었다. 셋째, UCC 제작에 있어서는 대부분의 청소년들이 순수창작 UCC를 제작 해본 경험이 없으나, 앞으로의 제작활동에 대한 관심이 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 청소년들이 인터넷에 자료를 업로드 할 때 주로 사용하는 방법은 대부분 다른 사람의 자료를 스크랩한 경우가 많으며, 제작자의 허락 없이 스크랩한 경험을 가진 학생이 대부분이었다. 다섯째, UCC상의 불법유해정보와 언어폭력, 저작권 침해, 명예훼손 등과 같은 비윤리적 행위에 대해 대부분의 청소년들이 경험해 본 적이 있으며, UCC상의 비도덕적 행위에 대해 대부분의 심각하다고 의식하는 것으로 조사되었다. 여섯째, 청소년들이 자신의 콘텐츠에 갖는 윤리의식은 ‘도덕적으로 올바르고 위법이 되지 않도록 노력한다.’, ‘생각해 본적 없다.(잘 모르겠다.)’, ‘위법인지 잘 알고 있지만 위법이어도 처벌받지 않으면 상관없다.’순으로 조사되어 일부 학생들은 도덕적인 윤리의식을 가지고 있지만, 나머지 상당수의 학생들이 UCC상의 위법사항에 대한 정보가 부족하며, 자신의 콘텐츠에 대한 책임의식과 윤리의식이 뚜렷하지 않은 것으로 조사되었다. 일곱째, 청소년 UCC 사용의 긍정적·부정적 측면에 대한 조사에서는 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 긍정적 측면으로는 청소년은 UCC를 통해 다양한 친구를 사귈 수 있고, 친구들과 교류의 장이 될 수 있는 것으로 나타났고, 부정적 측면으로는 청소년들에게 정서적으로 악영향을 줄 수 있으며 윤리의식이나 책임감을 회피하게 만드는 요인이 될 수 있다고 분석되었다. 여덟째, 청소년의 정보통신 윤리 교육에 관한 조사에서는 대부분의 청소년의 정보통신윤리교육을 받아 본 경험이 있으나, UCC와 관련한 정보통신윤리교육을 받아 본 경험이 없는 것으로 조사되었다. 하지만 대부분의 청소년들이 UCC상의 비윤리적문제의 심각성을 인지하고 UCC 정보윤리교육이 필요하다고 생각하고 있는 것으로 조사되었다. 아홉째, 청소년들이 생각하는 앞으로 정보통신윤리교육에 포함되어야 할 사항들은 다음과 같다. 규율뿐만이 아닌 UCC의 건전한 사용법과 청소년이 창작할 수 있는 다양한 콘텐츠 제작 프로그램 소개, UCC를 활용한 다양한 학습법 등이 있었다. 본 연구에서 조사, 분석, 검토한 결과를 중심으로 청소년들의 올바른 인성함양 및 정보통신윤리교육의 효율성을 증대하기 위한 제안을 하고자 한다. 첫째, UCC상의 유해한 정보와 유익한 정보를 청소년 스스로 판단하고 대처할 수 있는 능력을 길러 주어야 한다. 둘째, 과거의 이론중심의 윤리교육보다는 급변하는 실제 인터넷 환경에 맞는 교재 및 교수자료의 개발이 필요하다. 셋째, 정보통신윤리교육의 평생교육화이다. 컴퓨터를 처음 시작하는 유아 단계부터 정보의 생산자인 성인이 되기까지 정보윤리에 대한 책임의식은 정보 생활의 일부가 되어야 한다. 끝으로 청소년에게 있어 UCC는 긍정적이건 부정적이건 이미 그들 생활의 일부가 되었고, 젊은 세대의 문화로 자리 잡고 있다. 따라서 UCC문화가 바르게 정착하기 위해서는 UCC의 불법유해요소들을 무조건 가리고, 차단하기 보다는 청소년 스스로 옳고, 그름을 판달 할 수 있는 분별력과, 콘텐츠에 대한 책임의식을 심어주는 교육이 무엇보다도 중요하다. 이를 위해서는 학생 개인뿐이 아닌 교육기관과 UCC사업자, 정부에 이르기까지 사회 전반에 걸친 노력이 필요하다.; In the contemporary society, the world is accelerating to the information-oriented society and it is followed by a fast increase of the negative effects from this acceleration. With this respect, this study goes through the conditions of the adolescent UCC culture and the understanding of information ethics. Moreover, in search of finding the education of information ethics and the appropriate settlement of the UCC culture, this study is based on the following hypotheses, First, what is the main purpose of the usage of UCC by the high school students? Second, what kind of positive or negative effects does the usage of UCC have on high school students? Third, to what level do the high school students have moral conscience on producing or distributing UCC contents? To make a thorough analysis, this research was based on the first, second, and third grade high school students in “M” girls’ information science high school located in Seoul. The results of the research are summarized as follows. First, UCC contributed a large portion to the purpose of high school students using the Internet. Second, the reasons for the usage of UCC by adolescents were to communicate with their peers, form the sympathy, look into data uploaded by other people, download mp3, movies, pictures, and etc. in order of their importance. Third, with regards to producing the UCC, although most of the adolescents never had any experience of producing an original creation of UCC, they were interested in producing one in the future. Fourth, the widely used method in uploading data in the Internet was mostly copy and pasting other people’s data or pasting without the producers’ permission. Fifth, many adolescents experienced unethical activities in the UCC such as illegal and harmful information, oral violence, infringement of copyright, defamation of character and etc. They also regarded the unethical activities in the UCC as being serious. Sixth, in order of ‘I try to be moral, straight, and not to violate the law,’‘I have not thought about it. (I don’t know about it very well),’ ‘I know it is illegal but I do not care unless I get punished’ it was evident that although a number of students had a moral ethical conscience, the rest of the students were not well-informed about the illegal matters in the UCC and did not have a strong sense of ethics and responsibility of their contents. Seventh, the positive and the negative aspects on the usage of UCC by adolescents were found as the following. Regarding the positive aspects, UCC allowed adolescents to meet various friends, and it was considered to be a place to interact with their friends. Regarding the negative aspects, adolescents were mentally provoked and led them into avoiding the ethical consciousness and responsibility. Eighth, according to research based on the ethics education of information and communications, a lot of students were to be educated; however, they were found to be uninformed of the ethics education regarding the UCC. Nevertheless, most of the adolescents were aware of the depth of the unethical problems in the UCC and considered the UCC ethics education as vital. Ninth, the followings are subjects that the adolescents emphasized on including in the ethics education of information and communications. They were not only regulations but also proper usage of the UCC, introducing various contents production programs that adolescents can create, teaching the students in various ways applying the UCC, and so on. After thoroughly examining the results of the survey and the analysis, it is essential to suggest solutions for cultivating an appropriate humane behavior among the adolescents and elevating the efficiency of the ethics education of information and communications. First, the adolescents should be guided so that they can judge and tackle with the harmful and the useful information on their own. Second, it is vital to develop texts as well as teaching methods in accordance with the rise of the current internet-based environment rather than the theory-based ethics education from the past. Third, ethics education on information and communications is a lifelong education. Being conscious and taking the responsibility of information ethics will have to set in the heart of all users varying from the basic level of an infant who just started using the computer to the information producers, adults.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146759http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410187
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE