289 0

평가자의 성격유형에 따른 리더십 평가의 차이

Title
평가자의 성격유형에 따른 리더십 평가의 차이
Other Titles
The effects of assessor’s personality type on Leadership competency assessment
Author
오은순
Alternative Author(s)
Oh, Eun Sun
Advisor(s)
정기수
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Introversion-Extroversion types. Compared to introversive assessors, extroversive assessors were more likely to give positive assessment of leadership competencies. Also in information cognition; 능력주의 인사제도는 평가 결과를 바탕으로 구성원 개개인의 금전적/비금전적 보상을 차별화하기 때문에 연공형 인사제도에 비해 평가의 정확성을 더 많이 요구한다. 이런 상항에서 평가의 정확성이 보장되지 않는다면 구성원들간의 갈등 야기는 물론 불합리한 평가를 받고 있다고 생각하는 구성원들의 이직 가능성이 높아져 인적 자원의 유출이 불가피해지기 때문에 평가의 객관성을 제고하고 오류를 최소화하는 것이 안정적 조직 운영을 위한 중요한 요건이 된다. 본 연구에서는 인사평가의 한 축인 역량 평가 중 리더십 평가에 초점을 두어 평가의 정확성을 저해하는 다양한 요인들 중 평가자의 성격 유형이 리더십 평가에 미치는 영향을 알아보고자 아래의 연구 가설을 설정하였다. [연구 가설] 평가자의 성격유형이 리더십 평가 결과에 영향을 미칠 것이다. 본 연구의 독립변인은 평가자의 성격 유형으로, MBTI Form K를 활용하여 평가자의 성격 유형을 구분, 4개의 차원(사고개방도, 정보인식도, 사고개방도, 생활양식도)으로 구분하였고, 종속변인은 평가자의 성격유형에 따른 리더십 평가 결과로 Queen의 경쟁가치 리더십 모델에 기반하여 HR Partner 컨설팅에서 개발한 리더십 평가지를 사용하여 측정하였으며 본 진단지의 신뢰도는 0.79 이상이다. 가설의 검증을 위해 평가자를 MBIT 각 차원별로 두 그룹으로 구분하여 리더십 역할 및 역량에 대해 기술통계분석과 반복측정변량분석을 실시하였다. 분석 결과 평가자의 사고개방도(외향형-내향형)에 따른 집단간 비교 결과 4가지 리더의 역할에 대해 외향형 집단이 내향형 집단보다 높게 평가하였으며 집단간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 감정개방도에 따른 집단간 비교에서는 사고형 집단이 감정형 집단보다 4가지 리더의 역할에 대해 높게 평가하였으며 집단간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 정보인식도와 생활양식도에 따른 집단간 차이는 통계적으로 유의미한 수준은 아닌 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 평가 결과에 영향을 미치는 평가자의 성격 유형은 사고개방도와 감정개방도임을 확인할 수 있었으며, 이후 조직에서 평가자의 성격 유형 중 사고개방도와 감정개방도를 고려하여 평가자를 선정한다면 평가자의 성격에 따른 리더십 평가의 오류를 축소할 수 있을 것으로 예측한다. 또한, 사고개방도와 감정개방도에 따른 평가자의 평가 경향성과 평가 오류를 평가자들에게 이해시킴으로써 평가자 스스로 자신의 편향을 최소화하도록 유도하여 리더십 평가의 정확성을 제고할 수 있을 것이다.; Recently, in order to deduct the ultimate competency of employees and facilitate employees’ contribution to performance, many enterprises are breaking away from seniority system and inducing merit system in HR system. Because merit system discriminate financial/non-financial compensation according to the results of evaluation of individuals, compared to seniority system much more accuracy is required in assessments. If accuracy is not granted conflict will be unavoidable and also employees who consider unfair of the assessment would consider leaving one’s job which will lead to Human resource extrusion. In this study we investigated the effects of assessor’s personality type on Leadership competency assessment. Personality type is one of the factors that are considered to hinder accurate assessment. [Hypothesis] Leadership competency assessment result will differ depending on assessor’s personality type. As results, Leadership assessment results differed depending on Openness of thinking; intuition-sensation group, Director and Monitor competencies were significantly score higher by intuitive assessors. In Emotional openness, thinking type relatively gave higher scores than emotional type and in life style dimension judgment type gave higher score compare to perceptive type but the results were not statistically significant. Inferring from the results if organizations consider Openness of Thinking when selecting assessors they can reduce the errors in leadership assessments. And also by providing training on the effects of introversive and extroversive types tendency in assessment and they can guide assessors to reduce their personal tendency in assessments, thus gain more accurate assessment results.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146736http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410238
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE