553 0

비선형 편집 환경에서의 영상디자인에 관한 연구

Title
비선형 편집 환경에서의 영상디자인에 관한 연구
Other Titles
A Study on Moving Image Design Employing an NLE(Non-linear Editing) Environment
Author
조종헌
Alternative Author(s)
Jo, Jong Hun
Advisor(s)
이부연
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
역동적으로 진화하는 디지털기술에 의해 사회는 급속도로 변화하고 있다. 문화콘텐츠산업 역시 하루가 다르게 변화하고 있으며 특히 방송, 영화, CF 등의 영상분야는 표현의 한계가 없어졌을 정도로 빠르게 진화하고 있다. 이미 방송과 통신이 융합하여 새로운 형태의 양방향TV와 DMB가 방송의 패러다임을 바꿔 놓고 있으며, 수많은 채널과 매체로 뻗어나가고 있다. 이제 전문적인 지식과 연구가 없는 사람들도 시청자인 동시에 제작자로 참여하는 것이 가능해진 시대 속에서 디자이너들은 새로운 활로와 영역을 확보할 수 있는 기회를 맞이하게 되었다. 그간 디자이너가 전문지식과 미적 감각, 독특한 해석력을 갖추고도 영상분야로 진출하기 어려웠던 것은 영상제작시스템에 대한 이해와 체험의 기회가 적었기 때문이다. 즉, 오랜 경험을 필요로 하는 기존의 대규모, 다중적 제작시스템은 디자이너에게 특정분야에서의 한정적인 참여만 요구했다. 그러나 디지털기술에 의해 비약적인 발전을 하고 있는 현재의 영상분야는 디자이너에게 있어 제작의 패러다임을 바꿀 수 있는 블루오션이 된 것이다. 기존의 영상제작환경을 영상디자인의 개념으로 바꿀 수 있게 해 주는 유용한 툴이 비선형편집(NLE : Non-linear Editing)시스템이다. 디자이너에게 익숙한 컴퓨터를 기반으로 한 NLE시스템은 우수한 영상물을 신속하고 다양하게 제작하여 다방면에 활용할 수 있는 환경을 제공한다. 본 논문에서는 영상디자인에 대한 새로운 개념구축을 위해, 영상제작에 필요한 이론과 실무적 과정에 대해 고찰하고, NLE의 개념과 특징에 대한 분석과 활용 방안을 모색하여, 영상디자이너가 전문지식과 첨단기술을 겸비하여 총체적 의미의 디자인에 다가갈 수 있는 방안을 제안하고자 한다.; Due to dynamically evolving digital technology, society is changing in such a way that everyday is different from the day before. The cultural contents industry is also making progress more rapidly than ever before, especially in the fields related to visual media such as the movie industry, the broadcast television industry, and the television commercial advertisement industry. The coming together of broadcasting and simultaneous communication with the audience has resulted in interactive television, and here too, Digital Multimedia Broadcasting (DMB) is causing a shift of paradigm. This evolution extends through the countless available television channels as well as the other various forms of media. Suddenly, it is possible for one with no previous technical knowledge or expertise to become both the viewer and the producer at the same time. Designers are presented the opportunity to explore new directions and to extend the realm of the moving image. In the past, even designers possessing extraordinary aesthetic sense and the gift of providing unique and original interpretations of subject matter, found it difficult to enter the field of broadcast television or cinematic theater. The opportunity to gain experience and understand the systems used for the production of the moving image was rare, and these systems require long-term exposure. Formerly, the scale of production was extensive in terms of both the range of equipment and varieties of technical specialization. It was only possible for designers to participate in very narrowly defined functions. Now, the environment has changed, and that same designer can achieve success in the role of a producer / director imbuing the work with his own knowledge and aesthetic sense. Nonlinear Editing (NLE) is a useful tool that has made it possible to move from an environment in which production creates the moving image to one in which a moving image can be designed. The result is higher quality than before, for the moving image is produced on a computer with which the designer is familiar. For the design of moving images to attain complete maturity, the required theory and practical process needs to be considered, NLE concepts and characteristics has to be analyzed, and the way to utilize the professional knowledge, technique and expertise of the designer of moving images to approach a wholesome design must be developed. This thesis has been written as a guide in that effort.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146522http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409852
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > APPLIED ART(응용미술학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE