303 0

90년대 이후 한일 영화 교류와 콜라보레이션 영화

Title
90년대 이후 한일 영화 교류와 콜라보레이션 영화
Other Titles
Korea-Japan exchange on movie scene and collaboration movies after 90s
Author
가토치에
Alternative Author(s)
Kato, Chie
Advisor(s)
최영철
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1910년부터 1945년까지 35년 동안에 걸쳐 일본의 식민지지배를 경험한 한국에서는 국민감정에 대한 배려와 민족문화 부흥의 관점에서 정부에 의해 일본 문화 유입이 오랫동안 규제되었다. 그러나 1998년 10월 김대중 대통령의 취임과 함께 <한일 공동 선언>이 체결되면서 일본대중문화 유입이 해금되었다. 이 논문에서는 우선 제2장에서 일본문화개방의 배경이 된 1990년대 한국 경제, 사회, 영화계의 동향을 개관하고 제3장에서는 동시기 일본의 상황에 대해 언급했다. 1998년 당시 한국은 경제, 사회, 영화계가 모두 급속한 성장을 보였던 시기였으며 새로운 발전을 목적으로 일본과 연대를 바라고 있었다. 한편 일본은 90년대‘잃어버린 10년’이라는 경제적, 사회적으로 불안정한 상황을 겪고 있었으며 자기가 의도하지 않는 곳에서 사회의 글로벌화가 진행되는 과정에서 한국을 의식하게 되면서 협력을 바라고 있었다. 교류와 연대의 필요성을 인식했던 것은 두 나라 다 똑같고 그 목적 역시 경제면의 강화와 국제화로 마찬가지였다고 본다. 이런 식으로 한일 양국은 서로의 거리를 가까이 하면서 1998년에 실시된 일본문화 개방으로 인해 영화계의 교류와 콜라보레이션 활동이 공식적으로 가능하게 되었다. 그리고 콜라보레이션 활동은 10년 동안에 3 단계(1999년-2002년:콜라보레이션 붐, 2003,2004년:콜라보레이션의 다양화, 2005년-2007년: 콜라보레이션의 발전)를 거쳐 발전하며 현재는 공동제작, 출자, 스탭 기용, 배우의 공연, 원작 콘텐츠의 이용 등 모든 형태에 있어 자유롭고 활발한 교류가 행해지고 있다. 그 가운데에서는 재일동포 영화인들이 기여한 공적도 크다. 이제 한국과 일본 사이에는 10년이라는 시간을 통해 서로의 문화를 연결시키는 ‘언어’로서 영화가 존재하고 있고 한국, 일본 문화를 총칭하는‘한류’,‘일류’라는 단어도 이미 일반적으로 정착되어 있다. 앞으로는 우선 자기 나라 문화의 본질을 확립시키며 서로 문화를 존중하고 협력하는 관계를 유지하는 것이 중요하고 양국 대중에게 올바른 지식과 영향을 줄 수 있는 진지한 합작영화가 많이 등장하기를 바란다.; After the 35 years of Japanese colonial rule of Korea, imports of Japanese culture into South Korea had been strictly prohibited for a long time by reason of considering the national sentiment and in terms of protecting its own culture. Finally in 1998, along with Kim Dae Jung taking office as President, “Joint Declaration of the New ROK-Japan Partnership for the 21st Century,”was signed and it lifted the prohibition. First of all, in the second chapter of this thesis, Korean economic, social, and the movie business trends of 1990s are analyzed and then the contemporary situation of Japan in the third chapter. In 1998, Korea showed the rapid development in almost every field including the movies and was expecting solidarity with Japan for the purpose of achieving new prosperity. On the other hand, Japan was going through so-called‘the lost 10 years' which was the economically and socially unstable period: it was needed to cooperate with S. Korea to get over the situation. That is, both countries recognized the need of exchange and solidarity for economic development in terms of globalization. In this regard, Korea and Japan began to associate and the lifting of Japan's cultural exports to Korea in 1998 officially opened the door to exchange and collaboration of the movies. The 10 years of collaboration consisted of three stages: 1999-2002, the boom of collaboration; 2003-2004, the diversification of its aspects; 2005-2007, the expansion of collaboration. In these days, the collaboration is carried out in every aspects such as co-production, joint investment, employment of foreign staffs, co-starring of actors. In the process of collaboration, Korean residents in Japan also has greatly contributed. Films have been a kind of ‘language’which connects the cultures between Korea and Japan and now the terms ‘Han Ryu (Korean wave)’and ‘Il Ryu (Japanese wave)’are commonly used. From now on, it would be more important to keep on having the good relations together with identifying the true nature of each culture. I expect that a lot of admirable collaboration films which can have good influence on the masses of both countries would be produced.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146479http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409428
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE