356 0

무용전공 고등학생의 목표성향, 자기효능감 및 학습동기의 관계 검증

Title
무용전공 고등학생의 목표성향, 자기효능감 및 학습동기의 관계 검증
Other Titles
Relationship Verification between Goal Orientation, self-efficacy & Learning Motivation among Dance High School Student
Author
신종철
Alternative Author(s)
Shin, Jong Chul
Advisor(s)
이숙재
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 학업과 실기를 병행해야 하는 무용전공 고등학생들의 성취목표성향과 학업적 자기효능감 및 학습동기 간의 상호작용효과를 검증하고, 성취목표성향과 자기효능감 수준의 고/저에 따른 프로파일을 분석하여 집단간 학습동기의 차이를 알아보기 위해 실시되었다. 이에 수도권에 위치한 5개 예술고등학교 무용전공 학생 총 522명(남학생=31명, 여학생=491명)을 대상으로 실시되었으며, 측정도구로는 성취목표성향, 학업적 자기효능감, 학습동기의 설문지를 사용하였고, SPSS 12.0통계프로그램을 이용하여 설문지의 탐색적 요인분석과 신뢰도 검증, 집단간 차이를 알아보기 위하여 이원다변량 분산분석, 관련성을 알아보기 위하여 Pearson의 적률상관분석, 영향력을 알아보기 위하여 단계적 다중회귀분석, 프로파일을 분석하기 위하여 일원변량 분산분석을 통해 분석되었다. 이러한 연구방법을 통하여 무용전공 고등학생의 목표성향과 자기효능감 및 학습동기의 관계를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 성취목표성향은 무용전공 고등학생들의 학습동기 하위요인에 따라 다소 다르게 투입되지만 4요인 구조의 성취목표성향과 학습동기간의 관계를 연구한 선행연구의 결과들과 부분적으로 일치하고 있다. 둘째, 자기효능감 하위요인 중 자기조절효능감과 자신감이 무용전공 고등학생들의 내외적 동기에 유의한 영향을 미치는 예측변인으로 나타났다. 셋째, 성취목표성향과 자기효능감은 학습동기 하위요인에 대한 회귀식은 모두 유의하였지만, 상호작용효과의 여부를 확인하기 위한 통계적 유의성은 나타나지 않아 상호 독립적으로 학습동기 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 성취목표성향에 따른 프로파일은 무용전공 고등학생들의 학습동기 수준에 있어 집단간 차이는 네 가지 목표가 모두 높은 집단일수록 내적 동기와 외적 동기 수준이 높고 숙달-수행회피목표가 높은 집단일수록 무동기 수준이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 자기효능감에 따른 프로파일은 무용전공 고등학생들의 학습동기 수준에 있어 집단간 차이는 과제난이도 선호도, 자기조절효능감과 자신감 수준이 모두 높은 집단일수록 내적 동기 수준이 높고 자기조절효능감과 자신감 수준만 높은 학생일수록 외적 동기 중의 동일시 규제와 외적 규제 동기 수준이 높으며, 과제난이도 선호도 수준만 높은 학생일수록 무동기 수준이 높았다. 따라서, 무용전공 학생들에게 무조건적인 연습만이 실력향상을 가져다주는 것이 아니라 학생들의 내적 외적 동기 수준을 적절히 강화시키는 것이 학습효과를 극대화시킬 수 있음을 시사하고 있다.; This study is aimed at finding out differences of learning motives among groups by verifying tendency of goal achievement, a sense of academic self-efficiency and effects of interaction among learning motives and analyzing profiles following the tendency of goal achievement and the level of self-efficacy of high school students majoring in dancing who should pursue academic learning and physical techniques at the same time. Accordingly, a survey was conducted targeting 522 dance students - 31 male students and 491 female students - of five arts high schools located in the Metropolitan areas. Questionnaires of tendency of goal achievement, academic self-efficacy and learning motives were used for measurement. The researcher used SPSS 12.0 statistical program to analyze questioning factors of the questionnaires and verify reliability, used two-way ANOVA to know differences among groups, Pearson's regression analysis to know connection, used stepwise multiple regression analysis to know influence and used one-way ANOVA to analyze profiles. Through such means of studying, the researcher got following results after analyzing relations among dancing students' goal tendency, self-efficacy and learning motives. First, the tendency of goal achievement is injected somewhat differently depending on lower learning motive factors of dancing students but they partially are same with results of previous studies on relationship between tendency of goal achievement with four-factor structure and learning motives. Second, self-control efficacy and confidence out of self-efficacy lower factors have been shown as predictors having influence on interior and exterior motives of high school students majoring in dancing. Third, regarding the tendency of goal achievement and self-efficacy, the regression equation for lower factors of learning motives were significant but it was discovered that they independently affected learning motive factors because there has been no statistical significance to confirm the existence of effects of interaction. Fourth, with respect to profile following the tendency of goal achievement, the level of inner and outer motives was higher in groups with higher four goals and the level of non-motive was higher in groups with higher achievement-execution-evasion goals. Fifth, regarding the profile following self-efficacy, the level of inner motives was higher in groups with higher preference of task difficulty, self-control efficacy and confidence. Students with higher self-control efficacy and confidency showed higher identification regulation and outer regulation motives out of outer motives, while students just with higher preference on task difficulty had higher level of non-motives. As a result, unconditional practice only doesn't improve ability of dancing students and to property strengthen their level of inner and outer motives can maximize learning effects.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146370http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409784
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE